Det är jag övertygad om. Kärlet påverkar inte dammsepareringen. Dock ska det finnas risk att kärlet kollapsar av det undertryck som skapas. Det ger sig ju dock :)
 
Byggde en efter ritningen här i tråden och den funkar faktist prima.

Största problemet är anslutningen mot hinken som är smådryg att ta isär, där måste jag göra en fläns tror jag samt hitta en större hink.

Tyvärr funkar det mindre bra på aska, den finaste askan smiter igenom delvis och det är ju den som pluggar filtren på en dammsugare direkt.

Jämför man med en askfälla så är det som natt och dag iaf.
 
  • senaste_36.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • senaste_37.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • senaste_38.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • senaste_41.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • senaste_42.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Daniel_N skrev:
Har haft telefonkontakt, men ännu inget svar. Påstötning via mail tidigare idag, får se hur det går. Han verkar inte direkt extremt entusiastisk över att sälja...trots att han var trevlig per tfn.
Har gett upp, han verkar inte vilja sälja.
 
v-g skrev:
Byggde en efter ritningen här i tråden och den funkar faktist prima.

Största problemet är anslutningen mot hinken som är smådryg att ta isär, där måste jag göra en fläns tror jag samt hitta en större hink.

Tyvärr funkar det mindre bra på aska, den finaste askan smiter igenom delvis och det är ju den som pluggar filtren på en dammsugare direkt.

Jämför man med en askfälla så är det som natt och dag iaf.
Ser mycket spännande ut! Har du lite byggbilder också? Hur formade du "struten"? Tjocklek på plåt? Svets?
 
Det blev ingen Dust Deputy utan en Pellvac - tack IvarN för tipset!

Har provat suga lite spån, aska och smågrus (garagestädning). Askan åkte nog 2/3 in i damsugaren. Har en Nilsfisk attix 3 som jag anser som rejäl men misstänker att den har för dåligt drag Cykloner torde fungera bättre ju högre hastighet på luften/sugförmåga damsugaren har.

När Nilfisken havererar blir det nog en Dust Control. Åh dessa drömmar.
 
Konstigt att så mycket aska gick igenom cyklonen. Jag kör min asksug med en gammal gruvsugare av okänt märke och den är i stort sett helt tom när jag fyllt 20 liters behållaren. Lite av dom allra finaste partiklarna går igenom alla filter och därför har jag dragit en slang fån utblåset på sugaren och ut i det fria via en ventil i källaren. Inget damm inne men dammsugaren protesterar lite lätt när man stänger av den... Antagligen sur över att bli utbytt i snickeriet och förpassad till pannrummet :(

Jag lägger en beställning på en Pellvac i morgon. Spånsugen får endast ta hand om fräsen och hyveln i fortsättningen. Total dammkontroll kostar "flis" så man får ta små steg åt gången! När man bygger träfracken till sej själv kanske man hunnit investera i en http://store.oneida-air.com/thesmartcollector-3hp.aspx :)
 
Daniel_N skrev:
Ser mycket spännande ut! Har du lite byggbilder också? Hur formade du "struten"? Tjocklek på plåt? Svets?
Tyvärr inte den byggde jag på skolan där de har rullbock, struten, rören och överdelen (ej locket) är i 1mm plåt.

Struten gör man genom att göra en sk utbredning dvs en kon där man kapat spetsen. denna rullbockar man så att man får ihop raksidorna sen är det klart.

Faktist inte så svårt att göra, går säkert med bara ett städ och gummiklubba också. Det tog ett par dagar av halvslött arbete för att få till den.
 
@Jonstorp; Låter märkligt med att så mycket aska gick in i dammsugaren. När jag dammsög ur min pelletspanna (ca 10l/gång) så kom det bara ett litet lager aska i dammsugaren. Ring till Pellvac och kolla, de kanske kan hjälpa dig.
 
Redigerat:
Hur går det för er som byggt/bygger egen cyklon? Fungererar det enligt plan? Är själv sugen på att ersätta den dammblåsande spånsugen med cyklon+finfilteranläggning men saknar ytterligare lite inspiration för att sätta igång.
 
Själv går jag och väntar på att göra en bra deal på spånfläkt. Har man bara tålamod dyker fynden upp på Blocket när man minst anar det. När fläkten är på plats tänkte jag bygga en mindre cyklon till mitt lilla källarsnickeri.
 
Någon som är inne på denna typ av bygge http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm? Betydligt mer lättbyggt och lite snålare med utrymmet. Ska man tro filmer från forumet är den lika bra som traditionella "trattar". Vad tror ni?
 
Den ser ju onekligen mkt smidigare ut att bygga...
 
magnus.falun skrev:
Är det inte att gå över ån efter vatten och ta en från UK eller US?

Jag har använt en [länk] till att aska ur pelletspannan med i massor av år och förvånas varje gång över hur effektiv den är.

Jag har nu läst tråden och som jag förstår det så är det små cykloner för såg och slipmaskiner dom flesta är ute efter. Har jag missat något eftersom dom flesta verkar förbise dessa svenska enkla cykloner för en dryg tusenlapp?

Titta föresten på Pellvac 60 l cyklon. [länk] Hur motiverar man prisskillnaden i förhållande till deras 20 liters? Det verkar ju sitta samma cyklon på båda burkarna!? Mycket pengar för ett 60 l kärl!
Jag har Altbergs askfälla och den cyklonen är inte särskilt bra. Den tar visserligen hand om det mesta av askan men det kommer igenom tillräckligt mycket fin aska för att täppa till påsen i dammsugaren efter några gångers användning. Cyklonen är uppenbarligen gjord för att bli billig att göra och för att kunna drivas av en dammsugare som inte har så hög effekt. En cyklon som är bra på att separera fint damm måste ha mycket spetsigare konvinkel än den på Altbers askfälla har. Spetsigare konvinkel kräver dock även högre effekt för att drivas. Dessutom blir hela konstruktionen högre och dyrare att tillverka. Läser man Pill Pentz sida så framgår detta tydligt.
 
BAN skrev:
Någon som är inne på denna typ av bygge [länk]? Betydligt mer lättbyggt och lite snålare med utrymmet. Ska man tro filmer från forumet är den lika bra som traditionella "trattar". Vad tror ni?
Hm. Den är så pass enkel så man kunde testa iaf, om den inte funkat så är den säkerligen bättre än inget tills man bestämt sig för vilken cyklon man ska ha iaf.
 
Oj vilken intressant, men vääääldigt lång tråd. Jag är intresserad av en sådan där liten cyklon i någon form, typ som Masse har byggt/föreslog eller de som säljs av Dust Deputy.
Användningsområdet är till en Festool C26:a, antingen på nån stor tunna eller på en systainer, men den frågan är sekundär.

Någon som enkelt kan sammanfatta vad som är besta köp vad gäller själva cyklonen idag, många av inläggen är ju ganska gamla vid det här laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.