Finns det något intresse för att se om vi kan få till ett gruppköp på systainervarianten?
Om vi är några stycken borde det gå att förhandla till sig ett ok pris kan man tycka, sen tar man och fraktar det på ytan hem för att hålla nere kostnaden lite till.

Priset är inte så inbjudande, men själva cyklonen är...

Just priset är väl det som avskräcker, snudd på halva priset av en ctl26 lär inte gå hem hos min hushållskassör.

Åtminstone inte än på ett tag..
;)

Vet att det diskuterades tidigare, men hur gick tankarna kring att montera cyklonen i en originalsystainer? Är dess konstruktion tillräckligt stark för det?
Tyckte den där svarta lådan såg ut att vara av lite rejälare material..

Har nämligen en systainer med en liten spricka i locket som skulle kunna funka att ta upp hål i..

Vad tror ni veteraner?

En tanke är ju att man inte behöver en Longlife för 1700:-

Apprå på cykloner.
Vi köpte en DYSON DC23 som är en påslös dammsugare med "cyklon" och med tanke på hur otroligt bra drag det är i den ( den sög upp nåtningen på vårat gamla trägolv) så är ju det här uppenbarligen helt rätt väg att gå för spånsugning, men frågan är om det inte gör CTL26'an lite onödig ?

Om man har en dust deputy och en Festool slang (antistatisk) och en lite bättre Nilfisk/alto med uttag, borde det inte få liknande resultat eftersom fördelen med festools dammsugare verkar vara att den suger lika bra fast påsen blir full. Men om påsen nu inte blir full ...

Med en föravskiljare som en cyklon är så behöver man inte en festolsugare men definitivt en dammsugare som har hepa filter. Det är superviktigt att behållaren som cyklonen sitter fast på är tät absolut tät inga läckage någonstans för då funkar inte cyklonen utan det som händer är att dammet åker igenom cyklonen och in i dammsugaren.

Mvh Pär H

tallmilan skrev:
frågan är om det inte gör CTL26'an lite onödig ?
Snälla säg inte så, skär ju i hjärtat....

Har ju precis köpt min ctl26...

Fast,, så är jag otroligt nöjd, får väl köpa en longlife filterpåse istället...
:)

Redigerat:
Man kanske skulle köra på min DYSON då ? den har ju också HEPA ... :)

Hur mycket av slipdammet hamnar i cyklonen och hur mycket åker vidare in i dammsugaren?

Jag har byggt en bill pentz design i galvad plåt "mini cv" och enligt all mätdata så renar den ner till 5 micron.

Mvh Pär H

pär h skrev:
Jag har byggt en bill pentz design i galvad plåt "mini cv" och enligt all mätdata så renar den ner till 5 micron.

Mvh Pär H
Har partikeldensiteten påverkan? Spontant så känns det som om att den skulle ta mer när jag slipar blyplattor än när jag kör balsaträ.....

har masse kommit vidare? eller står allt still

Om man nu bara vill ha bort sågspånet, funkar det inte då med en vanlig sotavskiljare för 299

Ha ha jag har byggt en för endast filter kostnad, hur stor mängd stofft skall den avskillja, mvh från en maniskt cyclon dåre!!! :)

pär h skrev:
Bra fråga Nimajneb här är en länk till testet [länk]

Det kanske står något om det annars kan du prova att mejla cv och fråga..

Mvh Pär H
G-kraft densitet hastighet, fallhöjd, och reppilering! !! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.