58 877 läst · 207 svar
59k läst
207 svar
Cyklon bygge (Bill Penz)
Jag vill ha denna lilla cyklon som reviewas här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/103149-clear-vue-mini-cv06-review.html Är det den du menar med clearvues cyklon Per? Trodde du var ute efter större saker?pär h skrev:
Jag kan också tänka mig att anordna ett gruppköp med denna cyklon. Kommer att avvakta intresset i denna tråd och sen starta en ny tråd om några dagar.
//daniel
Nu har jag ju egentligen en fungerande spånsug (står utomhus så man tappar lite värme), ej heller tiden att riktigt bygga en cyklon. Likväl blir man lite sugen när man sitter och läser om Bills cykloner samt tittar på andras byggen.
En lite tanke dock. Tycker att de flesta byggen tjatar väldigt mycket om impellern. Det kan väl inte vara det stora problemet? Vanligtvis trillar det förbi en hel del större impellerbaserade utsugsfläktar på Blocket för rätt rimliga summor. Det är ju bara att sno impellern och i bästa fall motorn från en sådan så är problemet löst. Eller har jag missat något?
En lite tanke dock. Tycker att de flesta byggen tjatar väldigt mycket om impellern. Det kan väl inte vara det stora problemet? Vanligtvis trillar det förbi en hel del större impellerbaserade utsugsfläktar på Blocket för rätt rimliga summor. Det är ju bara att sno impellern och i bästa fall motorn från en sådan så är problemet löst. Eller har jag missat något?
Jag håller på med mejl kontakt med clear vue om en massa frågor. Bills konstruktion kräver verkligen rätt flöde/tryck. För att den skall separera så bra som det är tänkt. Kollar om vi kan hitta någon fläkt/impeller i Sverige men det verkar hopplöst för alla man pratar tror inte att den är så speciellt märkvärdig . Men det handlar nog mest att dom inte orkar eller bryr sig att läsa lite på bills eller clear vues hemsidor
Förutom Amir på LAJAC han sa att den där killen Bill verkligen har skapat en riktigt unik produkt men den kräver verkligen som jag skrev i början rätt flöde /tryck han lovade att läsa på bills hemsida och cear vues sida han vart verkligen intresserad så jag hoppas på eventuellt en lösning från honom.
Alt två är att försöka hitta en motor här i sverige eller närheten som har ett rpm på 3450 5 hk och det verkar inte lätt . Någon som har förslag vart man hittar en sådan motor i så fal är det bara att beställa själva impellern så är alt löst !
Mvh Pär H
Förutom Amir på LAJAC han sa att den där killen Bill verkligen har skapat en riktigt unik produkt men den kräver verkligen som jag skrev i början rätt flöde /tryck han lovade att läsa på bills hemsida och cear vues sida han vart verkligen intresserad så jag hoppas på eventuellt en lösning från honom.
Alt två är att försöka hitta en motor här i sverige eller närheten som har ett rpm på 3450 5 hk och det verkar inte lätt . Någon som har förslag vart man hittar en sådan motor i så fal är det bara att beställa själva impellern så är alt löst !
Mvh Pär H
Jag satt å läste på Bills sida i går kväll och kom fram till att storleken på motor och impeller inte har så stor betydelse på själva cyklonen där emot ska kombinationen klara motståndet av hela systemet inklusive cyklonen och kunna leverera dom rekomenderade 800cfm och 4000fpm. Bill rekommenderar ju en 18'' cyklon för ett 6'' rör system för att få dom 800CFM som krävs. Vill man ha 1000CFM ska man upp på 15'' impeller och 5hp(USA) motor. Cyklon/motor/impeller kombinationen verkar vara designad för att klara ett motstånd i systemet på mellan 4''-12'' inchH20. Blir ca 996-2988 Pa. Det lägre värdet motsvarar ett system men en flexslang som man flyttar mellan maskinerna och det högre ett 3-bilars garagesnickeri. För optimering kan man ju försöka hitta en fläkt som matchar sina egna behov bättre. Enligt Bill ska man inte under 3hp(USA) för då får man sämre separering. Så om jag fattar rätt så är det som Eld säger att man ska "bara" hitta en fläkt med rätt fläktkurva. Har man en mindre motor så kan man göra en större cyklon så får man mindre motstånd i själva cyklonen.
Hoppas det gav någon något.
Hoppas det gav någon något.
Det där med fläktkurva är jag inte helt säker på att det behövs. Som gwyrlim säger så är just Bills impeller/motor-rekommendationer rätt så öppna. I hans texter framgår det att det i första hand är impellerns diameter som spelar roll, inte den exakta utformingen. Problemen han stötte på med diverse olika impellrar var relaterade till obalans, dålig kvalitet osv. Vad gäller motorn så är det ju bara varvtalet och effekten som spelar roll.
Jag trodde nog att kurvan var bl.a en funktion av motoreffekten. Så har man kurvan för en viss fläkt vid en viss effekt kan man se om den värden på m3/s och Pa uppnås som man vill åt. Eller kanske andra vägen, kan se vilken effekt som krävs för att uppnå vissa värden.
På min AF-22 finns en graf som ger 3 kurvor. Alla är vid 3Hp 20m/s men vid olika dimensioner på inloppen. 160,120 och något jag inte minns nu. Räknar jag rätt bör jag kunna sätta en 18'' CV cyklon före sugen. Nu är motståndsberäkningarna i övriga systemet lite osäkra men det är en annan femma. AF-22 har en 18'' fläkt på en 3Hp motor.
På min AF-22 finns en graf som ger 3 kurvor. Alla är vid 3Hp 20m/s men vid olika dimensioner på inloppen. 160,120 och något jag inte minns nu. Räknar jag rätt bör jag kunna sätta en 18'' CV cyklon före sugen. Nu är motståndsberäkningarna i övriga systemet lite osäkra men det är en annan femma. AF-22 har en 18'' fläkt på en 3Hp motor.
Oops, Det är en Felder AF-22 spånsug. Jag vet inte var för jag antog att alla visst vad det var. Förlåt.phl skrev:
Har kollat lite i denna tråden, förstår inte varför han "Bill" klöddar till det så med sin "impeller".
Som jag ser det är det en vanlig fläkt med "raka skovlar", kallas ofta spåntransport fläkt eller liknande.
Finns gott om sådana fläktar med motor och allt, sedan kan man modifiera fläkthuset för att passa till sin cyklon.
Precis som gwyrlim skriver kan man i ett fläktdiagram få fram luftflöde, tryck och drifteffekt vid en viss arbetspunkt (oftast beroende på varvet på motorn).
Som jag ser det är det en vanlig fläkt med "raka skovlar", kallas ofta spåntransport fläkt eller liknande.
Finns gott om sådana fläktar med motor och allt, sedan kan man modifiera fläkthuset för att passa till sin cyklon.
Precis som gwyrlim skriver kan man i ett fläktdiagram få fram luftflöde, tryck och drifteffekt vid en viss arbetspunkt (oftast beroende på varvet på motorn).
Tack, fler som tycker som jag! Fast samtidigt tycker jag att om man försöker förstå innebörden snarare än reflekterar över mängden text rörande impellern, förstår att det inte spelar så stor roll. Han skriver ju att de olika impellrar han testat inte har skilt så mycket i luftflöde, bara i kvalitet.
Finns det ritningar på CV06 varianten om man skulle vilja prova att tillverka en?