58 925 läst · 207 svar
59k läst
207 svar
Cyklon bygge (Bill Penz)
Jag ska erkänna att jag har tusen miljarder saker att göra, så en lösning med en lite mindre arbetsinsats skulle ligga närmare mig i det här projektet så du vet Pär. Men det betyder inte att jag vill ha ett helt färdigt bygge, utan det får ju relateras till kostnad förstås.
Jag själ skulle vilja köpa en färdig för som sagt var tiden den har man inte. Men det är som du säger Dr_Jerkyl det beror på vad det kostar.
Om det finns någon som vet tex vart man kan få tag på billiga /bra motorer 5HK 3fas
Impeller 14-16 tum så vore jag taksam.jag känner till två tillverkare av fläktar/impeller men dom koster iochförsig med fläkthuset ca 10000 och det går fet bort
Jag har inte kollat vad det skulle kosta att ta impeller från . http://www.clearvuecyclones.com/
Lagavulin det finns profsiga lösningar jag har en på lager eller rätare sagt en lösning.
Mvh Pär H
Om det finns någon som vet tex vart man kan få tag på billiga /bra motorer 5HK 3fas
Impeller 14-16 tum så vore jag taksam.jag känner till två tillverkare av fläktar/impeller men dom koster iochförsig med fläkthuset ca 10000 och det går fet bort
Jag har inte kollat vad det skulle kosta att ta impeller från . http://www.clearvuecyclones.com/
Lagavulin det finns profsiga lösningar jag har en på lager eller rätare sagt en lösning.
Mvh Pär H
Såg på CV forumet att motor frågot kom från Israel och Sverige. Någon här kanske?. Kan kanske vara intressant annars. Verkar inte vara helt enkelt att hitta en matchande motor av 50Hz typ.
Eftersom vi har lägre frekvens i Europa och elmotorerna därför snurrar långsammare så går det inte att använda ClearVues impeller med ett bra resultat. I varje fall inte med mindre än att varvtalet växlas upp med tex remskivor, vilket blir komplicerat. Då återstår egentligen bara att köpa en impeller eller en komplett fläkt med rätt fläktkurva här. Som påpekades i länken ovan så krävs en större impeller när motorn går med ett lägre varvtal och studerar man spånfläktar med liknande luftflöde i USA och Sverige så ser man också att de verkligen är konstruerade med den skillnaden.
Vi har dock en fördel jämfört med USA och det är att vi (nästan) alltid har tillgång till 400V trefas. Det gör att motorer med samma effekt blir mycket mindre, (och antagligen billigare), än de 110 V enfasmotorerna de är hänvisade till i USA
Vi har dock en fördel jämfört med USA och det är att vi (nästan) alltid har tillgång till 400V trefas. Det gör att motorer med samma effekt blir mycket mindre, (och antagligen billigare), än de 110 V enfasmotorerna de är hänvisade till i USA
Redigerat:
Kommer att köpa en miniCV06 under vintern och koppla på stor plasttunna med låsbart lock. Har en bekant som flyttar hem för gott från US. med container. Inga problem med lev.då. Kan tyvärr inte hjälpa andra köpare.
http://www.gallery2.clearvuecyclones.com/v/Mini+CV06/MiniCV06_application/MiniCV06_04.jpg.html
lagavulin
http://www.gallery2.clearvuecyclones.com/v/Mini+CV06/MiniCV06_application/MiniCV06_04.jpg.html
lagavulin
Precis en sådan har jag planer på att investera i så småningom. Så återkom gärna med en review, totalt pris etc. Det hade varit uppskattat!Lagavulin skrev:
Ok då har vi ett littet problem som skall lösas här. Det skall väl inte vara så svårt att hitta motorer och impeller som passar oss med 400V. Det är bra att det finns folk som kan det här med ström jag kan tyvärr inget om det . Det var det som var tanken med flera att vi all har olika kunskaper som kompletterar varandra
Mvh Pär H
Mvh Pär H
Jag hängde inte med på resonemanget att en amerikansk impeller inte skulle funka i Sverige. Det är ju endast rotationshastigheten samt diametern på axelhålet på impellern som påverkar oss i Sverige. 3-fasmotorer går att hitta i alla möjliga hastigheter så det är ju inget problem. Då återstår axeldiametern, vad har impellrarna för diameter?
Hej det är väl bara att mejla clearvue och fråga om axeldiameter. Impellerstorlek är 15 och 16 tum. Min engelska är inte den bästa det gäller även svenskan
För övrigt så håller jag på att kolla med CORAL . LAJAC . ÅKERSTEDTS . SCANDAB vad dom har för fläktar/impeller och motorer.
Varje gång som jag ringer och säger att jag skall bygga en cyklon som en kille har ritat och så hånskrattar dom nästan. När jag pratar med dom så har jag fått dom att gå in på Bills hemsida för att dom skall se vad det handlar om. Dom säger att dom skall titta och se vad dom kan rekommendera hoppas dom gör det för det vore kul och att dom inte bara tänker vilken stolle och skiter i allt .
Men jag på pekar att det finns ett tiotal intresserade så kom igen nu om ni vill ha något bra till en billig peng.
Mvh Pär H
För övrigt så håller jag på att kolla med CORAL . LAJAC . ÅKERSTEDTS . SCANDAB vad dom har för fläktar/impeller och motorer.
Varje gång som jag ringer och säger att jag skall bygga en cyklon som en kille har ritat och så hånskrattar dom nästan. När jag pratar med dom så har jag fått dom att gå in på Bills hemsida för att dom skall se vad det handlar om. Dom säger att dom skall titta och se vad dom kan rekommendera hoppas dom gör det för det vore kul och att dom inte bara tänker vilken stolle och skiter i allt .
Men jag på pekar att det finns ett tiotal intresserade så kom igen nu om ni vill ha något bra till en billig peng.
Mvh Pär H
En amerikansk impeller fungerar inte i Sverige därför att YTTERDIAMETERN är för liten. Den kommer flytta för lite luft vid det lägre varvtal som en 50Hz motor ger jämfört med en 60Hz motor. Axeldiametern är ett mindre problem som säkert går att lösa genom att tillverka någon form av bussning eller dyl. Att åstakomma rätt varvtal för att den amerikanska impellern ska komma till sin rätt kommer bli dyrt och/eller krångligt.phl skrev:Jag hängde inte med på resonemanget att en amerikansk impeller inte skulle funka i Sverige. Det är ju endast rotationshastigheten samt diametern på axelhålet på impellern som påverkar oss i Sverige. 3-fasmotorer går att hitta i alla möjliga hastigheter så det är ju inget problem. Då återstår axeldiametern, vad har impellrarna för diameter?
Vad ska du med en frekvensomriktare till om du har en motor med rätt varvtal?
Dessutom är det ju liksom inte så intressant att köra med amerikansk motor eftersom de på sin höjd är enfas 220-motorer. Köper du en inhemsk motor kan du ju lyxa till det med en 3-fasmotor.
Dessutom är det ju liksom inte så intressant att köra med amerikansk motor eftersom de på sin höjd är enfas 220-motorer. Köper du en inhemsk motor kan du ju lyxa till det med en 3-fasmotor.