F Fredrik Sjödin skrev:
Mycket gissningar nu. Såhär fungerar det.

Ett försäljningsförbud innebär inget användningsförbud och det tickar inte in något sådant efter 12 månader. En produkt som fått försäljningsförbud får inte fortsätta säljas eller handlas med. Men de som finns får användas. Det är innehavaren av elanläggningen som är ansvarig för säkerheten och som är skyldig att åtgärda brister. Om en laddbox, försäljningsförbud eller inte, har brister ska dessa åtgärdas genom innehavarens försorg. I sista hand kan elsäkerhetsverket genomföra tillsyn av _just den_ elanläggningen och besluta om användningsförbud av just den laddboxen. Något allmänt användningsförbud blir det inte.

Den enda produkt som fått användningsförbud är semko 17-donen.
Vad menar du här? Det finns ju många exempel på elprodukter som elsäkerhetsverket har förbjudit och som leverantören måste ta tillbaka. Eller är det just laddboxar som du avser?
 
C Cancellara skrev:
Vad menar du här? Det finns ju många exempel på elprodukter som elsäkerhetsverket har förbjudit och som leverantören måste ta tillbaka. Eller är det just laddboxar som du avser?
Jag tror att han menar att man får använda potentiellt livsfarliga produkter som ESV har förbjudit på samma sätt som du får äta råa salmonellasmittade ägg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Jag tror att han menar att man får använda potentiellt livsfarliga produkter som ESV har förbjudit på samma sätt som du får äta råa salmonellasmittade ägg.
Ja ok, elsäkerhetsverket har ju en hel broschyr om det där och det har ju potential att bli en konsumenträttslig tvist med återförsäljaren.
 
G gmogmo skrev:
Jag tror att han menar att man får använda potentiellt livsfarliga produkter som ESV har förbjudit på samma sätt som du får äta råa salmonellasmittade ägg.
Fast ESV har inte förbjudit laddboxen. De kanske gör det om Easee inte presenterar ett åtgärdsprogram, men där är vi inte nu.
 
  • Gilla
Cancellara
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast ESV har inte förbjudit laddboxen. De kanske gör det om Easee inte presenterar ett åtgärdsprogram, men där är vi inte nu.
Nej, men de har sagt att man ska ha laddaren under uppsyn när man laddar!

- Vem sitter och tittar på sin laddare i 8 timmar. :seenoevil:
 
Mikael_L
G gmogmo skrev:
Nej, men de har sagt att man ska ha laddaren under uppsyn när man laddar!

- Vem sitter och tittar på sin laddare i 8 timmar. :seenoevil:
Var hittar man denna information?
 
tveksamt tveksamt skrev:
[länk]
[bild]
Jag nöjer mig med att Easee har uppsikt.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag nöjer mig med att Easee har uppsikt.
Det känns som en rimligt sak att göra sin egen bedömning kring, ja.
 
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
[länk]
[bild]
Tja ...
Om en produkt har sådana brister att den skulle vara direkt farlig skulle Elsäkerhetsverket besluta om återkallelse av produkten från konsument, det vill säga att tillverkaren skulle tvingas återta produkten även från konsumenter.
...
Det kan ändå finnas brister som gör att den inte bör användas utan uppsikt.
Ärligt talat ser det där inte ut som att det gäller laddboxarna, utan mer som generella råd.

Men jag förstår att det kan tolkas olika.
 
Jag håller med, jag tror det är ett generellt råd som säkert finns med vid andra liknande beslut också. Här är det dock utskrivet under rubriken "är min laddbox farlig" vilket jag ändå skulle hävda pekar åt att man i punkten under detta syftar på just den enskilda produkten, dvs. laddboxen.
I vilket fall, det är upp till varje användare att göra sin bedömning om hur de använder laddboxen framöver.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jag håller med, jag tror det är ett generellt råd som säkert finns med vid andra liknande beslut också. Här är det dock utskrivet under rubriken "är min laddbox farlig" vilket jag ändå skulle hävda pekar åt att man i punkten under detta syftar på just den enskilda produkten, dvs. laddboxen.
I vilket fall, det är upp till varje användare att göra sin bedömning om hur de använder laddboxen framöver.
Jag tror att ESV vill friskskriva sig då de inte kan garantera något över huvudtaget då boxen inte uppfyller det som utlovats.
 
Mikael_L
ESV kan väl inte garantera något alls, för någon endaste produkt?!
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vilket man ju aldrig kan göra. Oavsett hur många tester en produkt fixar så kan individuella enheter alltid gå sönder och bli farlig. Eller gå sönder och fortsätta vara helt ofarliga. Eller inte alls.

Damn it @Mikael_L du är för snabb! :p
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
ESV kan väl inte garantera något alls, för någon endaste produkt?!
Nej, men om den uppfyller alla regler och krav så ska den vara säker.

Easee uppfyller inte de regler och krav som ställs, så det finns ingen som vet om de är säkra. Inte ens Easee själva.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.