B bakterie skrev:
Vilket brott begår jag om jag fortsätter använda min box, menar ni som hävdar att användande blir förbjudet? Jag är genuint nyfiken, och frågar inte för att argumentera.
Värsta som kan hända är nog att ett försäkringsbolag nekar ersättning ifall de misstänker att en 'förbjuden' box orsakat skadan.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
B
G gmogmo skrev:
Såhär. I beslutet står det att Easee måste ha åtminstone en godkänd plan hur de redan sålda boxarna ska åtgärdas inom 12 månader. Om Easee går i konkurs så kommer inte boxarna att åtgärdas och i och med att boxarna inte är godkända så måste de förbjudas. Boxarna lever just nu på lånad tid.
Nej, befintliga boxar ska vara åtgärdade inom 12 månader. Plan för hur det ska gå till ska presenteras inom 3 månader.
 
  • Gilla
Cancellara och 1 till
  • Laddar…
Vad menar du händer annars? Har du någon annan produkt som blivit belagt med nyttjandeförbud? Jag har inte hört talas om det.
 
Nu har den ju inte konstaterats vara farlig.
Men är någon av dessa produkter otillåtna att använda?
 
Strunt samma om easee går i konkurs.
Som konsument blir det återförsäljarens problem.
 
K kasper1 skrev:
Strunt samma om easee går i konkurs.
Som konsument blir det återförsäljarens problem.
Om återförsäljaren också går i konkurs så kommer konsumenten kanske i kläm. Har återförsäljaren sålt många boxar så är det inte otroligt att det blir konkurs där även om de skulle kunna överleva ifall de ansträngde sig. I sådana lägen kan det vara lönsammare att sätta ett AB i konkurs och starta om igen för att bli av med en surdeg.
Så det säkraste för konsumenten är att reklamera så snabbt som möjligt innan konkurserna kommer.
 
R rindler skrev:
Verkar komma lokal styrning med initialt bluetooth och sedan annan lokal styrning inom kort tid. [länk]

Säger väl också lite om att Easee ändå ser allvarligt på situationen.
Kan kanske vara ett sätt att komma runt EMC problemet om man kan nyttja BT vid installation.
 
En fin demonstration av skillnader mellan AC och DC gnistsläckning:


Intressant för folk med solpaneler...
 
Redigerat:
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Värsta som kan hända är nog att ett försäkringsbolag nekar ersättning ifall de misstänker att en 'förbjuden' box orsakat skadan.
Rent generellt brukar försäkringsbolagen nyttja alla potentiella felaktigheter för att slingra sig från att behöva betala skadan, hur än osannolikt det är. Så det är ganska onödigt att ha en sådan liability på väggen bara för att spara några tusenlappar. Boxarna kommer troligtvis att bli värdelösa ändå när molnet släcks efter konkursen. Varumärket är nersmutsat och teknologin* är troligtvis inget någon konkurrent är intresserad av...det är knappast banbrytande att ersätta en dyr relä med fyra billiga.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du händer annars? Har du någon annan produkt som blivit belagt med nyttjandeförbud? Jag har inte hört talas om det.

Mycket gissningar nu. Såhär fungerar det.

Ett försäljningsförbud innebär inget användningsförbud och det tickar inte in något sådant efter 12 månader. En produkt som fått försäljningsförbud får inte fortsätta säljas eller handlas med. Men de som finns får användas. Det är innehavaren av elanläggningen som är ansvarig för säkerheten och som är skyldig att åtgärda brister. Om en laddbox, försäljningsförbud eller inte, har brister ska dessa åtgärdas genom innehavarens försorg. I sista hand kan elsäkerhetsverket genomföra tillsyn av _just den_ elanläggningen och besluta om användningsförbud av just den laddboxen. Något allmänt användningsförbud blir det inte.

Den enda produkt som fått användningsförbud är semko 17-donen.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Inte ens det donet har användningsförbud. Men det har blivit förbjudet att ersätta om det går sönder. Men det är ju en tämligen unik reglering.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Mycket gissningar nu. Såhär fungerar det.
...
Den enda produkt som fått användningsförbud är semko 17-donen.
Det styrde du ju upp trovärdigt..... eller inte.
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Det styrde du ju upp trovärdigt..... eller inte.
Problemet med svaret är att det vara täcker delar av frågeställningen. Den intressanta frågan för användaren är ju när laddboxarna måste repareras/uppgraderas. Och i slutänden vem som är ansvarig för detta. De svaren kom ju inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.