149 898 läst · 1 557 svar
150k läst
1,6k svar
Zaptec eller Easee som andra laddbox?
Har ni exempel på någon annan produkt som fått användningsförbud efter ett år? Eller kanske någon annan källa på att det förhåller sig så?
Såhär. I beslutet står det att Easee måste ha åtminstone en godkänd plan hur de redan sålda boxarna ska åtgärdas inom 12 månader. Om Easee går i konkurs så kommer inte boxarna att åtgärdas och i och med att boxarna inte är godkända så måste de förbjudas. Boxarna lever just nu på lånad tid.D Daniel 109 skrev:
Påståendet gällde ett år, men det var inte det viktiga. Menar du att det händer om de går i konkurs?
Var hittar jag den informationen?
På ESVs hemsida skriver de så här.
”
Kommer jag få användningsförbud på min laddbox som fått försäljningsförbud?
Nej, ett försäljningsförbud är inte detsamma som användningsförbud. Om en produkt skulle få så kallat användningsförbud skulle Elsäkerhetsverket besluta om återkallelse av produkten, dvs. tillverkaren skulle tvingas återta produkten.
”
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/
Var skriverier något annat? Länka gärna.
”
Kommer jag få användningsförbud på min laddbox som fått försäljningsförbud?
Nej, ett försäljningsförbud är inte detsamma som användningsförbud. Om en produkt skulle få så kallat användningsförbud skulle Elsäkerhetsverket besluta om återkallelse av produkten, dvs. tillverkaren skulle tvingas återta produkten.
”
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/
Du kan hitta länken till ESVs beslut i den här tråden. Läs det! Den enda anledningen till att att ESV inte kräver återtag är att de anser att de kan uppdateras och att de inte är akut farliga. De kan således användas under en begränsad tid tills de uppdateras.D Daniel 109 skrev:På ESVs hemsida skriver de så här.
”
Kommer jag få användningsförbud på min laddbox som fått försäljningsförbud?[bild]
”
[länk]
Om ESV skulle vetat att de aldrig kommer att uppdateras så skulle de ju varit tvungna att fatta ett annat beslut, eller hur?
Två alternativ:
1. Ingen uppdatering behövs, eller
2. Förbud
Men alternativ 1 kan inte vara aktuellt för då skulle ju ESV aldrig krävt uppdaterimg i första läget, eller hur?
Jag tolkar det som att de inte rakt ut skrivit att de kommer att få användningsförbud om de inte åtgärdas. Inte heller att du har något annat fall där det hänt.
Jag har svårt att se att detta:D Daniel 109 skrev:
Inte innebär att utrustningen förbjuds om den inte korrigeras, men jag har ju inga belägg för det. Men om det inte innebär det, vad är då poängen att skriva det?
Ur ESV beslutD Daniel 109 skrev:
"Beslutet innebär även att utrustning som redan är installerad måste åtgärdas så att den risk som utrustningens brister innebär elimineras."
Inte ett ord om användningsförbud.