Har ni exempel på någon annan produkt som fått användningsförbud efter ett år? Eller kanske någon annan källa på att det förhåller sig så?

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Är det att det skulle ske efter precis ett år du hakar upp dig på eller att det är ett logiskt steg av ESV att ta om Easee går i konken och inte kan åtgärda produkterna?

D Daniel 109 skrev:
Har ni exempel på någon annan produkt som fått användningsförbud efter ett år? Eller kanske någon annan källa på att det förhåller sig så?
Såhär. I beslutet står det att Easee måste ha åtminstone en godkänd plan hur de redan sålda boxarna ska åtgärdas inom 12 månader. Om Easee går i konkurs så kommer inte boxarna att åtgärdas och i och med att boxarna inte är godkända så måste de förbjudas. Boxarna lever just nu på lånad tid.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Påståendet gällde ett år, men det var inte det viktiga. Menar du att det händer om de går i konkurs?

D Daniel 109 skrev:
Påståendet gällde ett år, men det var inte det viktiga. Menar du att det händer om de går i konkurs?
Om det inte finns en godkänd plan på hur de ska åtgärdas inom ett år så kommer de att förbjudas.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Var hittar jag den informationen?

D Daniel 109 skrev:
Var hittar jag den informationen?
I ESVs beslut.

På ESVs hemsida skriver de så här.

Kommer jag få användningsförbud på min laddbox som fått försäljningsförbud?chevron-up-grey.svg

Nej, ett försäljningsförbud är inte detsamma som användningsförbud. Om en produkt skulle få så kallat användningsförbud skulle Elsäkerhetsverket besluta om återkallelse av produkten, dvs. tillverkaren skulle tvingas återta produkten.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/
Var skriverier något annat? Länka gärna.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På ESVs hemsida skriver de så här.

Kommer jag få användningsförbud på min laddbox som fått försäljningsförbud?[bild]

Nej, ett försäljningsförbud är inte detsamma som användningsförbud. Om en produkt skulle få så kallat användningsförbud skulle Elsäkerhetsverket besluta om återkallelse av produkten, dvs. tillverkaren skulle tvingas återta produkten.

[länk]
Var skriverier något annat? Länka gärna.
Du kan hitta länken till ESVs beslut i den här tråden. Läs det! Den enda anledningen till att att ESV inte kräver återtag är att de anser att de kan uppdateras och att de inte är akut farliga. De kan således användas under en begränsad tid tills de uppdateras.
Om ESV skulle vetat att de aldrig kommer att uppdateras så skulle de ju varit tvungna att fatta ett annat beslut, eller hur?
Två alternativ:
1. Ingen uppdatering behövs, eller
2. Förbud

Men alternativ 1 kan inte vara aktuellt för då skulle ju ESV aldrig krävt uppdaterimg i första läget, eller hur?

Jag tolkar det som att de inte rakt ut skrivit att de kommer att få användningsförbud om de inte åtgärdas. Inte heller att du har något annat fall där det hänt.

D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som att de inte rakt ut skrivit att de kommer att få användningsförbud om de inte åtgärdas. Inte heller att du har något annat fall där det hänt.
Jag har svårt att se att detta:
Åtgärder
Beslut om försäljningsförbud, återkallelse från återförsäljare samt korrigering av redan levererad utrustning.
Inte innebär att utrustningen förbjuds om den inte korrigeras, men jag har ju inga belägg för det. Men om det inte innebär det, vad är då poängen att skriva det?

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ur ESV beslut
"Beslutet innebär även att utrustning som redan är installerad måste åtgärdas så att den risk som utrustningens brister innebär elimineras."

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Inte ett ord om användningsförbud.

D Daniel 109 skrev:
Inte ett ord om användningsförbud.
Men snälla! Om en myndighets måste inte inträffar, vad tror du då händer?

Vilket brott begår jag om jag fortsätter använda min box, menar ni som hävdar att användande blir förbjudet? Jag är genuint nyfiken, och frågar inte för att argumentera.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.