M Martin Lundmark skrev:
Hej Mikael_L

Du skrev i inlägg #1428"Jag är säker på att det ÖKAR säkerheten."

Jag skulle inte uttala mig tvärsäkert på det sättet. Du kan t.ex. läsa om ”Safe operating area” i Wikipedia ” For power semiconductor devices (such as BJT, MOSFET, thyristor or IGBT)” [länk]

I texten står bland annat; “Secondary breakdown is a failure mode in bipolar power transistors. In a power transistor with a large junction area, under certain conditions of current and voltage, the current concentrates in a small spot of the base-emitter junction. This causes local heating, progressing into a short between collector and emitter. This often leads to the destruction of the transistor.”

När man t.ex. bygger UPS eller en inverter baserad på kraftelektronik (”power semiconductor devices”) är det en problematik att kunna leverera höga startströmmar och att kunna lösa ut säkringar.

Lösningen brukar vara att man styr ned kraftelektroniken, för att begränsa strömmen.

Under rubriken “Protection” I texten jag länkade till står; ”The most common form of SOA protection used with bipolar junction transistors senses the collector-emitter current with a low-value series resistor. The voltage across this resistor is applied to a small auxiliary transistor that progressively 'steals' base current from the power device as it passes excess collector current. Another style of protection is to measure the temperature of the outside of the transistor, as an estimate of junction temperature, and reduce drive to the device or switch it off if the temperature is too high. If multiple transistors are used in parallel, only a few need to be monitored for case temperature to protect all parallel devices. This approach is effective but not bullet-proof. In practice, it is very difficult to design a protection circuit that will work under all conditions, and it is left up to the design engineer to weigh the likely fault conditions against the complexity and cost of the protection.”

Du får gärna påstå att det ökar säkerheten.

Jag håller det för tveksamt.

Kan du visa det du påstår, så varsågod.:)
BJT:er är inte aktuella för att bryta nätspännings växelström.
 
H H.M.K. skrev:
BJT:er är inte aktuella för att bryta nätspännings växelström.
Hej H.M.K.

Om du tittar efter så har jag citerat text som gäller generellt för halvledare. Inte bara BJT:er

Om du söker i läroböcker gällande kraftelektronik så hittar du mer både om ”släktskapet” mellan olika halvledare och problematiken med ”sekundärt genombrott”

“Power Electronics by Kjeld Thorborg” är en bok jag själv, bland annat, har använt

“Power Electronics - Converters, Applications and Design” av Ned Mohan är en annan bra bok i ämnet.

Det finns många fler. :)
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej H.M.K.

Om du tittar efter så har jag citerat text som gäller generellt för halvledare. Inte bara BJT:er

Om du söker i läroböcker gällande kraftelektronik så hittar du mer både om ”släktskapet” mellan olika halvledare och problematiken med ”sekundärt genombrott”

“Power Electronics by Kjeld Thorborg” är en bok jag själv har använt

“ Power Electronics - Converters, Applications and Design” av Ned Mohan är en annan bra bok i ämnet
Artikeln nämner tyristorer och IGBT i början men behandlar sen bara BJT:er och MOSFET i den följande texten.
Visst finns det möjligheter till genombrott i alla halvledare, och till och med elektromekaniska reläer har man en slags "SOA", även om man inte använder just den termen. Till exempel definieras maximal last beroende på spänning och effektfaktor; du kan titta på tekniska data för kontaktorer för exempel på det.
 
B
Easee har fått nej till inhibition av försäljningsförbud av förvaltningsrätten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H H.M.K. skrev:
Artikeln nämner tyristorer och IGBT i början men behandlar sen bara BJT:er och MOSFET i den följande texten.
Visst finns det möjligheter till genombrott i alla halvledare, och till och med elektromekaniska reläer har man en slags "SOA", även om man inte använder just den termen. Till exempel definieras maximal last beroende på spänning och effektfaktor; du kan titta på tekniska data för kontaktorer för exempel på det.
Hej H.M.K.

Jag är medveten om vad som står i texten eftersom jag läst igenom den. Men den som har läst kraftelektronik (har läst kurser i ämnet) känner redan till begreppet ”sekundärt genombrott”.

Jag har här hänvisat till en text i Wikipedia som naturligtvis inte är fullödig eller ofelbar i ämnet. Jag hänvisar till text som är lätt åtkomlig för alla.

Men det är rimligen lämpligare att den som eventuellt menar, att det jag skriver inte är korrekt, visar det, t.ex. genom att hänvisa till text i erkända läroböcker i ämnet. Jag gav bl.a. exempel på läroböcker i ämnet i inlägget, det finns många fler.

Om vi här i byggahus.se skall kunna hjälpa varandra att bli duktigare husägare och bättre köpare av både teknik och tjänster, då bör vi rimligen vara bättre på ett underbygga det vi skriver, t.ex. med citat.

För mig är inte elsäkerhet ett ”tyckande” om vad som är bäst och säkrast. Under min tid på ABB Corporate research (1980-talet) då testades det vi gjorde (utvecklade) i fullskala både i laboratoriemiljö och ute på site. Går det till så idag gällande det vi köper?

Jag är alltmer tveksam vilka kortslutningstester, överspänningstester, belastningstester, EMC-tester etc., som Easse-laddaren har genomgått och klarat. Vilka marginaler har man eftersträvat?

Kan vi lita på det vi köper, eller är det ett ”lotteri” om det fungerar eller är farligt efter ett antal år?
 
Redigerat:
  • Gilla
gmogmo och 2 till
  • Laddar…
R rindler skrev:
Verkar komma lokal styrning med initialt bluetooth och sedan annan lokal styrning inom kort tid. [länk]

Säger väl också lite om att Easee ändå ser allvarligt på situationen.
Det blir tyvärr en kort respit då om Easee går omkull så kommer boxarna aldrig att åtgärdas och då kommer de att få nyttjandeförbud om ett år.
 
G gmogmo skrev:
Det blir tyvärr en kort respit då om Easee går omkull så kommer boxarna aldrig att åtgärdas och då kommer de att få nyttjandeförbud om ett år.
Varför skulle de få det?
 
R rindler skrev:
Verkar komma lokal styrning med initialt bluetooth och sedan annan lokal styrning inom kort tid. [länk]

Säger väl också lite om att Easee ändå ser allvarligt på situationen.
Vad tillför lokal styrning för säkerheten?

Jag inser att det skulle göra så att boxarna fungerar utan molntjänst, men säkerheten?
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de få det?
Jo nu är det helt omöjligt att förena säljförbud och fortsatt användning av laddboxarna, ren logik.
Men någon klok kan väl kanske förklara boxarna som "elsäkra" trots ESV?
 
  • Wow
pacman42
  • Laddar…
Nej, om de anses farliga och inte får användas så kräver ESV en återkallelse. Nu är det ”bara” säljförbud. Det händer inget särskilt ett år efter ett säljförbud vad jag vet. Men de dom påstår det får gärna motbevisa mig
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, om de anses farliga och inte får användas så kräver ESV en återkallelse. Nu är det ”bara” säljförbud. Det händer inget särskilt ett åt efter ett år efter ett säljförbud vad jag vet. Men de dom påstår det får gärna motbevisa mig
Jo men även du måste väl inse att beslutar man om ett säljförbud så måste det få konsekvenser för redan sålda laddboxar som används... jag vet inte hur jag ska "motbevisa" det faktumet?
"Singing in the rain"?
 
  • Gilla
Addan91
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, om de anses farliga och inte får användas så kräver ESV en återkallelse. Nu är det ”bara” säljförbud. Det händer inget särskilt ett år efter ett säljförbud vad jag vet. Men de dom påstår det får gärna motbevisa mig
ESV kräver åtgärdande, blir boxarna inte åtgärdade är de fortfarande felaktiga och kommer inte få användas.

/M
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de få det?
ESV kräver ju att de ska åtgärdas då de inte är godkända. Om de inte åtgärdas så kommer de att förbjudas. Det är så processen fungerar.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
ESV kräver ju att de ska åtgärdas då de inte är godkända. Om de inte åtgärdas så kommer de att förbjudas. Det är så processen fungerar.
Jo och laddboxarna kommer då sannolikt inte att åtgärdas eftersom Easee mycket sannolikt går i konkurs.
Men det kan ju komma någon som "överprövar"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.