152 250 läst · 1 557 svar
152k läst
1,6k svar
Zaptec eller Easee som andra laddbox?
Säljbekymren verkar smitta av sig:
https://e24.no/naeringsliv/i/XbE9kW/nye-easee-problemer-nederland-varsler-salgsforbud
Låst artikel i och för sig men Easee verkar ha ögonen på sig även i andra delar av EU.
Här är mer info_
https://www.evservice.eu/easee-verkoopverbod-nederland
https://e24.no/naeringsliv/i/XbE9kW/nye-easee-problemer-nederland-varsler-salgsforbud
Låst artikel i och för sig men Easee verkar ha ögonen på sig även i andra delar av EU.
Här är mer info_
https://www.evservice.eu/easee-verkoopverbod-nederland
Box 2.0 borde vara under intensiv testning vid det här laget. Det tar tid att ta fram en ny produkt, men det vore inte orealistiskt med en släpp innan sommaren.R Ring skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
NyTeknik https://www.nyteknik.se/elbilar/eas...t-tillracklig-koll-pa-dokumentationen/2020172
Easee tycks böja inse att deras dokumentation om ”standard compliance” var dålig och ”kunde missförstås”.
Nu finns det ju ingen laddteknik i en laddbox, den sitter i laddaren… som sitter i bilen…Bananskalare skrev:Folk bryr sig om laddtekniken, och andra roliga saker. sen vill de ha en stabil pryl som inte går sönder och kan sitta utomhus.
(Nu vet jag inte vad en vill ha för funktioner, så ta inte det så hårt)
Men jag är övertygad om att ipklassning på 54 är inte så mycket. vettiga är ip67. en konstruktion som absolut går att ha utomhus!
Och varför skulle IP54 inte vara tillräckligt bra menar du?
IP44 brukar vi elektriker nöja oss med utomhus, för det mesta.
Alltså inte i mark, och kanske i helt lämpligt heller på t.ex. en vägg nere vid marknivå eller på stolpar och liknande mitt ute i storm, vind, väder och rusk (och solljus),
Men skulle vi kräva över IP44 utomhus så skulle ingen ha något vägguttag utomhus - punkt.
Alltså inte i mark, och kanske i helt lämpligt heller på t.ex. en vägg nere vid marknivå eller på stolpar och liknande mitt ute i storm, vind, väder och rusk (och solljus),
Men skulle vi kräva över IP44 utomhus så skulle ingen ha något vägguttag utomhus - punkt.
1. Schneider har väl IP54?Mikael_L skrev:IP44 brukar vi elektriker nöja oss med utomhus, för det mesta.
Alltså inte i mark, och kanske i helt lämpligt heller på t.ex. en vägg nere vid marknivå eller på stolpar och liknande mitt ute i storm, vind, väder och rusk (och solljus),
Men skulle vi kräva över IP44 utomhus så skulle ingen ha något vägguttag utomhus - punkt.
2. Bet beror ju också på isolationsavstpnden i enheten. Ett uttag är ju på cm skall. Laddaren har milimetrar till godo.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 870 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 870 inlägg
Bra att du tar upp att tillåten höjd över marken är olika för olika IP-klasser. Men varför inte sätta upp vägguttag med IP55 precis överallt, när de nu finns? T. ex. Berker W.1 och ABB Jussi kapslade som har IP55 är ju inte dyrare än de med IP44, medan de IP56 jag har funnit kostar minst dubbelt upp. Men då ska de tydligen klara av att hålla spolsäkert även med ansluten last. Perfekt för den som vill högtryckstvätta bilen medan det regnar.Mikael_L skrev:IP44 brukar vi elektriker nöja oss med utomhus, för det mesta. Alltså inte i mark, och kanske i helt lämpligt heller på t.ex. en vägg nere vid marknivå eller på stolpar och liknande mitt ute i storm, vind, väder och rusk (och solljus),
Men skulle vi kräva över IP44 utomhus så skulle ingen ha något vägguttag utomhus - punkt.
Sedan så är det kanske svårt att jämföra laddboxar med med Schuko-vägguttag, som ju både saknar inre elektronik/mekanik för sin funktion och har centimetrar mellan ledarna..
Laddningsstandarden för elbil kräver minst IP44. Detta är ett minimum och är det som de "grannychargers" för Schuko-uttag, som ofta följer med bilarna, brukar ha. Men då får de inte ligga mot marken, i snön, och på andra fuktiga ställen, utan skall vara upphängda medan de används. Dessa har väl heller inte någon mekanik samt brukar vara limförseglade.
Med IP54 hade Easee liksom Zaptec Go & Pro varit tillräckligt skyddad mot damm för att förhindra att produkten inte fungerar normalt, men ändå inte varit dammtät. Med Easees i test nu uppmätta IP44 är den bara skyddad mot fasta föremål som är större än 1 mm, samt vattenstänk.
Isolationsavståndet i t.ex. sju identifierade reläer inuti Easee, är bara 2,3 mm. Eftersom Easee inte uppfyller de IP54 som de har deklarerat, kommer pollen och/eller garagedamm att tränga in i boxen och riskerar byggas upp på kontaktorer och reläer samtidigt som fukt kan tränga in. Efter ett överslag får laddboxen troligen kasseras.
Den laddbox vi har påstås uppfylla IP65. I så fall är den helt dammtät, har komplett skydd mot fasta föremål samt skyddad mot spolande vatten från munstycke från alla vinklar. Vi tyckte det var ett viktigt kriterium eftersom den är monterad utomhus på fasaden och får ta emot en del av vad naturen erbjuder.
Eriksgatan skrev:Bra att du tar upp att tillåten höjd över marken är olika för olika IP-klasser. Men varför inte sätta upp vägguttag med IP55 precis överallt, när de nu finns? T. ex. Berker W.1 och ABB Jussi kapslade som har IP55 är ju inte dyrare än de med IP44, medan de IP56 jag har funnit kostar minst dubbelt upp. Men då ska de tydligen klara av att hålla spolsäkert även med ansluten last. Perfekt för den som vill högtryckstvätta bilen medan det regnar.
Sedan så är det kanske svårt att jämföra laddboxar med med Schuko-vägguttag, som ju både saknar inre elektronik/mekanik för sin funktion och har centimetrar mellan ledarna..
Laddningsstandarden för elbil kräver minst IP44. Detta är ett minimum och är det som de "grannychargers" för Schuko-uttag, som ofta följer med bilarna, brukar ha. Men då får de inte ligga mot marken, i snön, och på andra fuktiga ställen, utan skall vara upphängda medan de används. Dessa har väl heller inte någon mekanik samt brukar vara limförseglade.
Med IP54 hade Easee liksom Zaptec Go & Pro varit tillräckligt skyddad mot damm för att förhindra att produkten inte fungerar normalt, men ändå inte varit dammtät. Med Easees i test nu uppmätta IP44 är den bara skyddad mot fasta föremål som är större än 1 mm, samt vattenstänk.
Isolationsavståndet i t.ex. sju identifierade reläer inuti Easee, är bara 2,3 mm. Eftersom Easee inte uppfyller de IP54 som de har deklarerat, kommer pollen och/eller garagedamm att tränga in i boxen och riskerar byggas upp på kontaktorer och reläer samtidigt som fukt kan tränga in. Efter ett överslag får laddboxen troligen kasseras.
Den laddbox vi har påstås uppfylla IP65. I så fall är den helt dammtät, har komplett skydd mot fasta föremål samt skyddad mot spolande vatten från munstycke från alla vinklar. Vi tyckte det var ett viktigt kriterium eftersom den är monterad utomhus på fasaden och får ta emot en del av vad naturen erbjuder.
Alla typer av laddboxar har väl inbyggda reläer, dc- skydd och jordfelsbrytare, så det är väl ingen skillnad annat än antalet faser.Eriksgatan skrev:Bra att du tar upp att tillåten höjd över marken är olika för olika IP-klasser. Men varför inte sätta upp vägguttag med IP55 precis överallt, när de nu finns? T. ex. Berker W.1 och ABB Jussi kapslade som har IP55 är ju inte dyrare än de med IP44, medan de IP56 jag har funnit kostar minst dubbelt upp. Men då ska de tydligen klara av att hålla spolsäkert även med ansluten last. Perfekt för den som vill högtryckstvätta bilen medan det regnar.
Sedan så är det kanske svårt att jämföra laddboxar med med Schuko-vägguttag, som ju både saknar inre elektronik/mekanik för sin funktion och har centimetrar mellan ledarna..
Laddningsstandarden för elbil kräver minst IP44. Detta är ett minimum och är det som de "grannychargers" för Schuko-uttag, som ofta följer med bilarna, brukar ha. Men då får de inte ligga mot marken, i snön, och på andra fuktiga ställen, utan skall vara upphängda medan de används. Dessa har väl heller inte någon mekanik samt brukar vara limförseglade.
Med IP54 hade Easee liksom Zaptec Go & Pro varit tillräckligt skyddad mot damm för att förhindra att produkten inte fungerar normalt, men ändå inte varit dammtät. Med Easees i test nu uppmätta IP44 är den bara skyddad mot fasta föremål som är större än 1 mm, samt vattenstänk.
Isolationsavståndet i t.ex. sju identifierade reläer inuti Easee, är bara 2,3 mm. Eftersom Easee inte uppfyller de IP54 som de har deklarerat, kommer pollen och/eller garagedamm att tränga in i boxen och riskerar byggas upp på kontaktorer och reläer samtidigt som fukt kan tränga in. Efter ett överslag får laddboxen troligen kasseras.
Den laddbox vi har påstås uppfylla IP65. I så fall är den helt dammtät, har komplett skydd mot fasta föremål samt skyddad mot spolande vatten från munstycke från alla vinklar. Vi tyckte det var ett viktigt kriterium eftersom den är monterad utomhus på fasaden och får ta emot en del av vad naturen erbjuder.
Sitter det verkligen öppna reläer i Easee. Är inte det väldigt ovanligt. Vad är din teori om det?
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 870 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 870 inlägg
Förstår inte dina frågor. "Skillnad"? "Öppna reläer"?lilytwig skrev:
Vilka kontaktorer och reläer tillverkare använder, skiljer sig förstås åt. Och olika reläer har olika skyddsavstånd mellan ledare. Större avstånd och mindre skit och fukt på dessa är bättre än det omvända. Och reläer är alltid antingen stängda eller öppna. Men du menar nog något annat.
Eriksgatan skrev:Förstår inte dina frågor. "Skillnad"? "Öppna reläer"?
Vilka kontaktorer och reläer tillverkare använder, skiljer sig förstås åt. Och olika reläer har olika skyddsavstånd mellan ledare. Större avstånd och mindre skit och fukt på dessa är bättre än det omvända. Och reläer är alltid antingen stängda eller öppna. Men du menar nog något annat.
Du skriver att "grannychargers" skiljer sig från andra boxar och inte innehåller elektomekanik. Men det är inte några skillnader annat än antalet faser. Reläer och Jfb finns där också.Eriksgatan skrev:Förstår inte dina frågor. "Skillnad"? "Öppna reläer"?
Vilka kontaktorer och reläer tillverkare använder, skiljer sig förstås åt. Och olika reläer har olika skyddsavstånd mellan ledare. Större avstånd och mindre skit och fukt på dessa är bättre än det omvända. Och reläer är alltid antingen stängda eller öppna. Men du menar nog något annat.
Sen påstår du att fukt eller pollen skulle kunna orsaka kontaktproblem i Easee. Det händer ju bara om reläerna är öppna.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 870 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 870 inlägg
Vi menar nog olika saker. Reläer är väl till för att styra kontaktorer som kopplar till och från laddströmmar? I laddboxar har man flera olika scenarier, t.ex. så ska lastbalansering fungera, 3-fas skall växla till 1-fas beroende på strömstyrka i olika faser och totalt, och därför både öppnar och stänger reläer då och då. Easee har som sagt 7 st i överkanten, och säkert några till. Vad de gör känner jag inte till, men att de alla ständigt är slutna verkar inte sannolikt.lilytwig skrev:Du skriver att "grannychargers" skiljer sig från andra boxar och inte innehåller elektomekanik. Men det är inte några skillnader annat än antalet faser. Reläer och Jfb finns där också.
Sen påstår du att fukt eller pollen skulle kunna orsaka kontaktproblem i Easee. Det händer ju bara om reläerna är öppna.
Vår laddbox (inte Easee) är inte tyst utan man hör hur det låter. Högre från kontaktorer och några andra knäppar som låter tystare, troligen några reläer.
Och även kontaktavståndet mellan faserna avsågs.
Angående grannychargers, menade jag enbart att de har lägsta godtagbara IP-klassning. Har 3 olika här som används ibland, men har aldrig öppnat (och därmed förstört) någon. Har aldrig hört minsta knäpp från någon av dem, och den ena har en synnerligen liten, i handtaget inbyggd, elektronikenhet, så jag antog att de har helt elektroniska till-/frånslag. Men där sitter elektromekaniska kontaktorer i dessa säger du?
Redigerat:
Den s-laddsbox jag har är försedd med minst ett relä. Det går att höra. Jag antar att även sladdboxen ska uppfylla krav på jfb, dc-skydd mm. Om det duger med enbart elektronik i dessa så är det konstigt med kritiken mot Easee.Eriksgatan skrev:Vi menar nog olika saker. Reläer är väl till för att styra kontaktorer som kopplar till och från laddströmmar? I laddboxar har man flera olika scenarier, t.ex. så ska lastbalansering fungera, 3-fas skall växla till 1-fas beroende på strömstyrka i olika faser och totalt, och därför både öppnar och stänger reläer då och då. Easee har som sagt 7 st i överkanten, och säkert några till. Vad de gör känner jag inte till, men att de alla ständigt är slutna verkar inte sannolikt.
Vår laddbox (inte Easee) är inte tyst utan man hör hur det låter. Högre från kontaktorer och några andra knäppar som låter tystare, troligen några reläer.
Och även kontaktavståndet mellan faserna avsågs.
Angående grannychargers, menade jag enbart att de har lägsta godtagbara IP-klassning. Har 3 olika här som används ibland, men har aldrig öppnat (och därmed förstört) någon. Har aldrig hört minsta knäpp från någon av dem, och den ena har en synnerligen liten, i handtaget inbyggd, elektronikenhet, så jag antog att de har helt elektroniska till-/frånslag. Men där sitter elektromekaniska kontaktorer i dessa säger du?