1 307 584 läst · 5 347 svar
1308k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
En underbar tråd detta!
Jag har köpt på mig Vera3 och tillbehör för kring 40 000 pga denna tråd Nu har jag lite frågor för att få det sista att fungera som jag vill..
Jag har en fråga angående NothQ Power Meter.
Vad ska jag välja för typ av dessa, och vad spelar valet för roll?
Sensor type 1 byte 1 – 2
0 = Unconfigured
1 = Pulse meter
2 = Mechanical meter
Jag lägger till en bild så ni ser hur det ser ut.
Sedan står det att den "skickar" 1000 pulser / kWh. Ska jag då ange i inställningarna just 1000?
I pluginet "NothQ Power Meter" ovan står det även med "Watts", men inget visas där? Ska det vara så?
Jag har även lagt in pluginet "NorthQ Watt Calculator". Men det fungerar ju inte alls.. Såhär ser det ut:
Vad ska jag göra för att få igång det? Jag har provat med reload osv, men det hjälper inte..
Jag har köpt på mig Vera3 och tillbehör för kring 40 000 pga denna tråd Nu har jag lite frågor för att få det sista att fungera som jag vill..
Jag har en fråga angående NothQ Power Meter.
Vad ska jag välja för typ av dessa, och vad spelar valet för roll?
Sensor type 1 byte 1 – 2
0 = Unconfigured
1 = Pulse meter
2 = Mechanical meter
Jag lägger till en bild så ni ser hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan står det att den "skickar" 1000 pulser / kWh. Ska jag då ange i inställningarna just 1000?
I pluginet "NothQ Power Meter" ovan står det även med "Watts", men inget visas där? Ska det vara så?
Jag har även lagt in pluginet "NorthQ Watt Calculator". Men det fungerar ju inte alls.. Såhär ser det ut:
Vad ska jag göra för att få igång det? Jag har provat med reload osv, men det hjälper inte..
Posten kommer.
Eftersom jag ser min postlåda har jag en flärp som ramlar ner så att jag vet att posten har kommit.
När jag är hemma vill jag också veta när posten kommer.
En trådlös dörrklocka med rörelsevakt, liknande Kjells 50157, löste problemet.
Rörelsevakten monterades i postlådans lock/tak och reagerar när brev och tidning anländer.
Då får jag en signal ifrån klockan som placerats strategiskt i huset.
Både klocka och rörelsevakt är batteridrivna. Räckvidd 50 meter. Installationstid 15 minuter.
Eftersom jag ser min postlåda har jag en flärp som ramlar ner så att jag vet att posten har kommit.
När jag är hemma vill jag också veta när posten kommer.
En trådlös dörrklocka med rörelsevakt, liknande Kjells 50157, löste problemet.
Rörelsevakten monterades i postlådans lock/tak och reagerar när brev och tidning anländer.
Då får jag en signal ifrån klockan som placerats strategiskt i huset.
Både klocka och rörelsevakt är batteridrivna. Räckvidd 50 meter. Installationstid 15 minuter.
>@zuper
>Multiplicera din pulsfaktor med 10. Så 10000 i ditt fall.
>Välj "Pulse Meter".
Jag har valt Pulse Meter. Jag har skrivit in 1000, men i "Current Value" blir det automatiskt 10000, det multiplicerar alltså med 10 av sig själv där.. Ska jag ändå skriva in 10000?, isåfall lär current value bli 100000..
Varför står det Watts utan något efter undrar jag också? :S
>Angående "watt calculator" plugninen. Har du konfigurerat variablen NorthQDevice?
Jag skrev in ID:t, men det hände ingenting ändå.. ID hämtade jag från fliken avancerat och sedan på raden ID på "NothQ Power Meter"-enheten..
>Multiplicera din pulsfaktor med 10. Så 10000 i ditt fall.
>Välj "Pulse Meter".
Jag har valt Pulse Meter. Jag har skrivit in 1000, men i "Current Value" blir det automatiskt 10000, det multiplicerar alltså med 10 av sig själv där.. Ska jag ändå skriva in 10000?, isåfall lär current value bli 100000..
Varför står det Watts utan något efter undrar jag också? :S
>Angående "watt calculator" plugninen. Har du konfigurerat variablen NorthQDevice?
Jag skrev in ID:t, men det hände ingenting ändå.. ID hämtade jag från fliken avancerat och sedan på raden ID på "NothQ Power Meter"-enheten..
Nu har jag äntligen fått igång min vera lite. Dock bara en dimmer till sovrummet än sålänge.
Men nu undrar jag om det finns någon app till Android där man kan ha en widget som styr dimmern, samt även visar status?
Har lyckats fixa en genväg, men det är ju bara för att sätta på lr stänga av. Jag måste gå in i appen för att se status.
Men nu undrar jag om det finns någon app till Android där man kan ha en widget som styr dimmern, samt även visar status?
Har lyckats fixa en genväg, men det är ju bara för att sätta på lr stänga av. Jag måste gå in i appen för att se status.
Lite dumma frågor kommer här menhek skrev:
Om jag förstår rätt så skall då RGBW controllern sitta på transformatorns sekundärsida? Jollyn verkar ju ganska prisvärd men behöver inte dimmerfunktionen men borde gå att köra fullt utan.
@jocke4u
Japp. På sekundärsidan sätter man controllern.
Vill du inte använda dimmerfunktionen på din jolly borde det gå bra att sätta en fibaro (eller annan) brytare på primärsidan om jollyn alltid startar i på-läge när den får ström.
@jolerius
Tror inte jag set någon sådan widget. Problemet är väl att den måste polla status hela tiden vilket kan vara lite jobbigt,
@zuper
Watts som står har aldrig funkat (därav den separata watt-pluginen). Du får istället kolla att kWh ökar. Rapporteras något överhuvudtaget?
Japp. På sekundärsidan sätter man controllern.
Vill du inte använda dimmerfunktionen på din jolly borde det gå bra att sätta en fibaro (eller annan) brytare på primärsidan om jollyn alltid startar i på-läge när den får ström.
@jolerius
Tror inte jag set någon sådan widget. Problemet är väl att den måste polla status hela tiden vilket kan vara lite jobbigt,
@zuper
Watts som står har aldrig funkat (därav den separata watt-pluginen). Du får istället kolla att kWh ökar. Rapporteras något överhuvudtaget?
Jag har installerat om hela NortgQ Power Meter nu.. Kopplade den även direkt till en nätadapter.
Den visar nu när jag fått igång det igen 157,4960 kWh. Det kan väll inte stämma, bor i ett ganska stort hus?
Sedan undrar jag vilka parametrar jag måste justera för att få allt i realtid, fattar inte riktigt beskrivningen på deras hemsida..?
Tacksam för hjälp så jag kan få igång det ordentligt.
Den visar nu när jag fått igång det igen 157,4960 kWh. Det kan väll inte stämma, bor i ett ganska stort hus?
Sedan undrar jag vilka parametrar jag måste justera för att få allt i realtid, fattar inte riktigt beskrivningen på deras hemsida..?
Tacksam för hjälp så jag kan få igång det ordentligt.
Jag köpte en transformator som gav 3,4 volt, sedan stoppade jag aluminiumfolie där batterierna sitter, sedan svepte jag in plus och minus då rätt, vips fungerade det
Men jag är väldigt osäker, vad visar din NorthQ i kWh ?
Sedan finns det i inställningarna nått som heter "11-Realtime mode (0-65535)", vad anger du där?
Men jag är väldigt osäker, vad visar din NorthQ i kWh ?
Sedan finns det i inställningarna nått som heter "11-Realtime mode (0-65535)", vad anger du där?
Redigerat:
Den parametern behöver du inte ändra. Den används internt när du sätter mätaren i realtidsläge (klicka en gång på knappen). Problemet är att den återgår själv till normalläge efter ca 5 minuter. När jag mailade NorthQ angående batterieliminator fick jag reda på att dom har en annan version av sin "Power Reader" som både har batterieliminator och en firmware som stödjer realtidsrapportering. Men den versionen används tillsammans med en OEM:ad vera som ett "paket". Har inte heller sett den i handeln.zuper skrev:
http://www.northq.com/products/zwave/nq90021.html
Nu har jag testat vidare, jag har satt mina inställningar såhär:
Jag skrev in som ni ser exakt det som står på min mätare, det står 060625 på den, därav att jag skrev in 60625 på puls count.
Men i NorthQ Power Meter står det angivet i kWh: 60,6250. Det är ju inte samma som det ovan? Vad beror detta på? Jag får det inte att synka riktigt av någon anledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skrev in som ni ser exakt det som står på min mätare, det står 060625 på den, därav att jag skrev in 60625 på puls count.
Men i NorthQ Power Meter står det angivet i kWh: 60,6250. Det är ju inte samma som det ovan? Vad beror detta på? Jag får det inte att synka riktigt av någon anledning.
9-Pulse count vill du sätta en gång och sedan ändra till "Monitor only". Annars riskerar du att sätta ditt värde vid varje config av enheten.zuper skrev:Nu har jag testat vidare, jag har satt mina inställningar såhär:
Tror jag har postat mina setting i denna tråd tidigare. Där löstes samma problem som du har nu.
/Jörgen
Är det något som har lagt till en kamera till Vera? Jag har precis installerat Forscam FI8918W.
När man tar bilder el. spelar in video hamnar de i "Camera archives", vet någon vart lagringen sker? Inte sker det direkt i Veran...
Jag har hittat att det verkar sparas i Mios-moln. Men det vore bra att veta hur mycket utrymme man få använda sig av där :S
När man tar bilder el. spelar in video hamnar de i "Camera archives", vet någon vart lagringen sker? Inte sker det direkt i Veran...
Jag har hittat att det verkar sparas i Mios-moln. Men det vore bra att veta hur mycket utrymme man få använda sig av där :S
Redigerat: