Aeon labs dimmer är ju en annan produkt(än fibaro). Du får kolla i manualen om den ens har möjlighet till impulsstyrning.

Vet någon om man utifrån (från externt ip) kan komma åt webbgränssnittet till vera? Jag får inte det att fungera..

Skall ju funka om man loggar in via http:// cp.mios.com

Man måste ibland öppna evnt brandvägg så man tillåter trafiken, om man kör med t.ex. whitelists eller liknande för att remote IP skall fungera. Och sedan må man hålla reda på om man har dynamisk IP från sin ISP...

En annan fråga: Brandvarnare, vilka kör ni med som är z-wave användbara ?

mios.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Appar går samma väg som webbläsaren i figuren.
Trafik genom tunneln är krypterad.

Alternativ:
Jag har satt upp ett VPN (Virtual Private Network) hemma och har ett statiskt externt ip-nummer. Så då går det skippa mios.com tunneln och gå direkt hem med bibehållen säkerhet.

Bra bild hek. Finns det fler liknande?

Jobbar som IT arkitekt och mestadels integrationsfrågor och har tänkt lite på säkerheten i med Vera (och z-wave) :)
Dock har jag inte ännu fått mina beställda grejer men skall undersöka och så kommer nog fler frågor men börjar med några frågor/funderingar..

Att Vera använder mios.com gör ju det enkelt, speciellt för personer som inte är tekniskt bevandrade/intresserade. Men finns ju en risk att en hacker attackerar mios.com och därmed skulle kunna få access till ditt hemmanät, z-wave styrningar etc genom tunneln. Tänker man dessutom att man som en del har integrerat larmet och kanske möjlighet kontrollera det samt dörr-lås osv...så bör man kanske tänka till några gånger till :)
Ju mer användare så kommer risken för attack öka

Som jag förstår så kan man köra Vera "mios.com offline" så att inget skickas eller tas emot mellan Vera och mios.com. Är det korrekt?

Läste att Veran backup'ar sig själv till mios.com och man kan återställa; kan man göra detta på samma sätt fast till platser jag väljer och kontrollerar (t.ex. lokal/moln NAS, USB minne,..)?

VPN använder jag inte idag (för inkommande) men bör jag kolla på (routern kan).
Kanske kan man ha enklare websida med icke-kritiska kommandon (kolla status, tända/släcka lampor,..)

Om man sätter Vera'n i MIOS offline, vad missar man i funktionalitet?
Går det fortfarande att uppgradera firmware?

jocke4u skrev:
Bra bild hek. Finns det fler liknande?
Näe, jag ritade den själv...eftersom det inte står så mycket på mios hemsida :)

jocke4u skrev:
Att Vera använder mios.com gör ju det enkelt, speciellt för personer som inte är tekniskt bevandrade/intresserade. Men finns ju en risk att en hacker attackerar mios.com och därmed skulle kunna få access till ditt hemmanät, z-wave styrningar etc genom tunneln. Tänker man dessutom att man som en del har integrerat larmet och kanske möjlighet kontrollera det samt dörr-lås osv...så bör man kanske tänka till några gånger till :)
Ju mer användare så kommer risken för attack öka
Japp. Enkelt för "vanliga" användare. Men man öppna samtidigt upp ytterligare en möjlig väg att hacka sig in. Frågan man får ställa sig är om man litar på mios säkerhetsnivå och skydd? Men samtidigt... Har man bara belysning är det ju inte hela världen om någon lyckas hacka.

jocke4u skrev:
Som jag förstår så kan man köra Vera "mios.com offline" så att inget skickas eller tas emot mellan Vera och mios.com. Är det korrekt?
Japp det går. Enklast är nog om man ställer den på ett eget dmz där man stänger all access ut. Är man lite mer bekväm med en shellprompt kan man logga in och stänga av vissa tjänster i veran.

jocke4u skrev:
Läste att Veran backup'ar sig själv till mios.com och man kan återställa; kan man göra detta på samma sätt fast till platser jag väljer och kontrollerar (t.ex. lokal/moln NAS, USB minne,..)?
Japp. Det är smidigt med backupen (har räddat mig!!). Har inte kollat igenom backupscriptet så jag kan inte svara om det går att "fixa" det så att backupen hamnar någon annanstans. Slår man av accessen ut antar jag att backupen också slutar fungera. Jag har ju monterat mitt NAS på veran så viss data (datamine) lagras direkt på NASet. Man kan ju göra samma sak för övriga inställningar om man vill. Dock görs även en backup av z-wave nätet och dess konfiguration och den är nog lite klurigare att göra backup på till NASet.

jocke4u skrev:
VPN använder jag inte idag (för inkommande) men bör jag kolla på (routern kan).
Kanske kan man ha enklare websida med icke-kritiska kommandon (kolla status, tända/släcka lampor,..)
Jag anser att VPN är tillräckligt säkert. Man måste ju lägga ribban någonstans. :)

jocke4u skrev:
Om man sätter Vera'n i MIOS offline, vad missar man i funktionalitet?
Går det fortfarande att uppgradera firmware?
Dom få tillfällen man behöver uppdatera firmware (1 gång per år?) kan man ju flytta/öppna upp till Veran.
Men annars missar man ju remote access (via mios portal), backup, remote support från mios personal samt att många appar slutar fungera.

Jäddra skit...sitter nu här med en Vera3 uppdaterad och klar men paketet med brytarna slavade DHL bort...eller rättare den fick status "Sändning ej levererad - Mottagaren vägrar ta emot godset..." på något som skulle landat på DHL Service Point. Efter lite samtal så kunde troligen inte servicestället ta emot pga IT problem och då kör dom tillbaka det till terminalen :( ...hade varit så perfekt att få dom idag

jocke4u skrev:
Jäddra skit...sitter nu här med en Vera3 uppdaterad och klar men paketet med brytarna slavade DHL bort...eller rättare den fick status "Sändning ej levererad - Mottagaren vägrar ta emot godset..." på något som skulle landat på DHL Service Point. Efter lite samtal så kunde troligen inte servicestället ta emot pga IT problem och då kör dom tillbaka det till terminalen :( ...hade varit så perfekt att få dom idag
OT: En av de fundamentala delarna av Murphys lag. Elektronik anländer aldrig på fredagar... ;)

• Gilla
vespaman och 2 till
  • Laddar…
Om man har en ip-kamera inkopplad till Veran.. Går det verkligen inte att få bilder som tas att sparas på en usb-sticka som man har ansluten till Veran?? Vore bra om detta gick, isåfall skulle tagning av bilder inte kräva internetaccess.

Någon som vet något om detta?

@zuper
Nää. det går inte. Och man vill nog inte koppla ihop dessa funktioner. Bättre är nog att spara till ditt NAS som du gömt någonstans i huset/lägenheten. ;)

20130816_214156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom feta 1 cm dioderna kom från Kina idag. Fick hjälp av yngsta dottern att installera en i brevlådan (där vi dragit fram 12V när vi installerade brevlådesensorn).
Ber om ursäkt för den ytterst kassa bilden. Mobilkameran gör inga underverk i mörker. Men det ser fint ut.. jag lovar!

• Gilla
pethson
  • Laddar…
Går det koppla Veran till en NAS och sedan låta Veran spara data där istället för i "molnet" ???
Finns det någon guide hur man isåfall gör detta? Nas har jag hemma som jag kan installera till nätverket.

Vad är det för kamera du har?

Det normala men de enklare nätverkskamerorna är väl att kameran själv mailar eller skickar bilder via ftp till valfri server när rörelse registreras. Veran behöver egentligen inte vara inblandad alls. Förutom om man vi sätta igång inspelning vid händelse i huset. Då måste man skapa eller använda en färdig plugin i veran som kan starta inspelningen i kameran.

• Gilla
mrquick
  • Laddar…
Kan någon förklara för mig vad som är fel i denna koden och kanske hjälpa mig att fixa det?
Jag försöker få till en scen som vid varje körning ska öka lampan med 10% sålänge den inte är 100%.
Fick denna koden av någon på micasaverdes forum, men får det inte att funka.

local dId = 9
local level = tonumber(luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:Dimming1","LoadLevelStatus",dID),10)
if level < 100 then
if level <= 90 then level = level + 10 else level = 100 end
local args = {}
args["newLoadlevelTarget"] = level
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:Dimming1", "SetLoadLevelTarget", args, dID)
end

Vad är variablen "dld"? Ska den heta "dld" eller "dlD"?
Om man sedan ska följa mönstret så ska kanske denna nyckel inledas med stor bokstav: "NewLoadlevelTarget"?
Det finns ingen skydd mot att level är större än 100. Det ska inte kunna ske, men det har jag hört förut...
if level > 100 then level = 100
När man läser level så konverteras värdet till en integer. Kanske ska det konverteras till en sträng när det skrivs?
Det kan också vara något helt annat, t.ex fel objektaddress: urn:upnp-org:serviceId:Dimming1. Denna, speciellt "Dimming1" ska finnas inprogrammerad någon annanstans, dvs din dimmer kanske heter något annat.

PS. Har absolut ingen aning om hur just detta programspråk fungerar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.