hek skrev:
Efter en 5 minuters antenn by-pass operation av min Vera 3 har räckvidden ökat rejält. Data hoppar direkt in från garaget 15 meter bort med 4 väggar emellan.

[bild]

[länk] (be dom göra den 10 cm lång)
[länk]

OBS! Eventuell garanti ryker.

Måhända skall man även vara medveten om att godkännanden ryker och man blir en "outlaw" eftersom uteffekten med största sannolikhet går över gränsen.
I övrigt så är det bra. :)

De där brevlådorna med en liten flagga som fälldes upp när brevbäraren hade öppnat locket, de är helt ute nu för tiden?

Ni här på forumet som har mer än koll.

Kan man man via en scen eller en händelse ändra parametrar i tex en fibaro Wall Plug
eller bootar modulerna om när man ändrar parametrar??

@Hoffan, Detta borde funka mot Wall-pluggen.. men jag jag får inte till det och ger nu upp. Fyll i <Altid> och <Mode> nedan.

<Altid> - Z-wave ID som hittas under Advanced->altid
<Mode> - Färgläge för wall-plug
T.ex.
3 = red
4 - green
9 - off

luup.call_action('urn:micasaverde-com:serviceId:ZWaveNetwork1','SendData',{Node='<Altid>',Data='61 1 <mode>'},1)

Jag har precis fått mina fibaro wall plugs att fungera som nattlampor. Dvs att lysa när enheten som sitter i den inte är tänd. Men självklart vill jag inte att de ska lysa hela dagen. Så via luup-kod ändrar jag parametern i de scener som tänder och släcker hemma när solen går upp och ner.

Tänder innan solnedgång:
luup.variable_set("urn:micasaverde-com:serviceId:ZWaveDevice1","VariablesSet","62,1d,1",61)

Släcker efter gryning:
luup.variable_set("urn:micasaverde-com:serviceId:ZWaveDevice1","VariablesSet","62,1d,8",61)

62 är parametern som jag vill ändra, 1d är att den är en av typen 1 hexadecimal, 8/1 är värdet jag vill ändra parametern på, samt vilket deviceID.

• Gilla
perpro
  • Laddar…
@pb76

Testade att kopiera din kod för att tända, å kopierade in det i veran under Test luup code samt ändrade till mitt modul id, Men tyvärr får jag inte detta att funka....
Tolkar din kod som att din modul har id 61 eller e jag ute å cyklar här??

Ser att den ändrar Device option när jag går in å kollar på pluggen. Men
ingen led som tänds ju :(

Kör du vera?

Redigerat:
Funkar inte för mig heller. Är också nyfiken hur du fått igång det pb76...

• Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Hej @hek (och alla andra)
Har läst tråden med stor behållning senaste dagarna. Nu ska handlas :)

Frågan är VeraLite eller Vera3? Du har ju haft båda @hek! Någon skillnad i räckvidd? Ännu en fyrportars router behöver jag inte, snarare en större switch men iaf. Är det extra minnet viktigt till myVera till exempel. Blir det usb hub och memorystick annars, isf kanske enklare med vera3 på en gång?! Jag kommer koppla in mig på powermax+ larmet också men köper nog sladdarna i sverige dustin & elfa verkar ha rätt prylar?

Jag letade länge efter att hitta ett larm när posten har kommit. Kollade hos alla tekniska butiker här i landet, frågade bla. Clas Olsson med flera, men nej överallt. Var en dag inne på Clas Olssons web shopsida och där fanns det ett trådlöst larm för postlådan. Köpte den och fick en mycket vacker klocka som larmar genom att blinka, när brevlådeluckan öppnas och där du kan välja med eller utan ljud!
Enbart ett 10 års batteri sätts i brevlådelocket, resten finns i klockan. Överföringen sker på samma sätt som används i bilarnas låsfunktion. Har försökt att finna denna toppengrej igen för mina vänner, men icke! Den heter POST IN, troligtvis är Dansk uppfinning? :rolleyes:

@Powermange
Ingen skillnad i räckvidd.
Jag använder inte wlan delen då jag har en bättre burk för detta.
Switch delen är också tämligen meningslös då grejerna man pluggar in hamnar på ett annat subnät (någon som vågat konfa runt detta?!).
Man får också en extra usb ingång vilken gjorde att jag kunde skippa usb-hubben.
Största anledningen till att jag bytte till Vera3 när min Vera Lite ballade ur var egentligen bara att få mer minne. Har man mycket pluginer tenderar minnet att ta slut vilket gör att enheten blir slö.
USB minnet ger bara mer lagringskapacitet för t.ex. loggar. Det ger inte mer arbetsminne för programmen som körs.

• Gilla
Powermange
  • Laddar…
Jag kör Vera Lite. Men jag kanske sa något för tidigt :surprised:
För i natt fungerade det inte. Men natten innan fungerade. Så jag får testköra lite till.

luup-koden ändrar parameter 62 på device 61. Parameter 62 på Fibaro Wall Plug är den som säger till enheten vilken färg led-ringen ska lysa med när den är i off-läge. Så parameter-ändringen tänder inte led-ringen, utan den ska tändas när enheten går i offläge om parameter 62 är 1-7 (olika färger). 8 = att led-ringen är släckt.

Men fungerade första natten, inte andra. Så jag får felsöka mera, om ni inte hittar lösningen innan :)

Så som jag skulle vilja kunna styra led ringen, skall inte påverkas av om den är av eller på, utan min tanke e att kunna ha ringen som en larmindikering bara.

@jocke4u
Nej, Jollyn funkar inte med FGD211.
Föreslår att du istället satsar på Fibaros nya RGBW controller (du behöver ju inte använda alla kanaler). Till denna kopplar du en 12V eller 24V transformator av lämplig storlek. Se manual för inkoppling av tryckknapp.

http://www.fibaro.com/manuals/en/FG...er/FGRGBWM-441-RGBW-Controller-en-2.1-2.3.pdf

Håller just nu på att rekar inför ett inköp av ledlist till takfoten där jag kommer köra RGBW controllern där.

@hek, tack för informationen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.