xayide skrev:
Fungerar Fortums 6-ports uttag samt deras Termostat med Fibaro HC2?

[länk]
[länk]

Sitter också och funderar lite på att mäta hela husets förbrukning, men i elskåpet utanför syns varken kablar eller annat att fästa strömtänger runt. Funderade lite på att kanske ta det i elcentralen istället, men allra bäst hade varit en lösning med IR-diod till Z-wave. FInns något sådant till Fibaro?

Fortums prylar är Greenwave, ett danskt företag. http://www.greenwavereality.com/

De är lite (läs: mycket) kinkiga med att lämna ut information, så tex effektmätningen funkar inte som den ska i Veran iaf. Däremot funkar det bra att styra de enskillda brunnarna. Den enda nackdelen som man bör vara medveten om, är att vid power on, så drar alla reläer - man måste skapa en regel som stänger av uttagen om man inte vill ha dem på efter ett strömavbrott.
Men man får rätt mycket för pengarna.

Termostaten (Danfoss) har det diskuterats om i något forum, huruvida det är rätt fw version eller ej. Tror ingen har provat till Veran iaf.
 
Ytterliggare en fråga..

Finns det möjlighet att få ut en lista på alla device som man har kopplat på.
Känns lite som att min usb adapter får ny device id varje gång jag pluggar in å ur den.
 
vespaman skrev:
Fortums prylar är Greenwave, ett danskt företag. [länk]

De är lite (läs: mycket) kinkiga med att lämna ut information, så tex effektmätningen funkar inte som den ska i Veran iaf. Däremot funkar det bra att styra de enskillda brunnarna. Den enda nackdelen som man bör vara medveten om, är att vid power on, så drar alla reläer - man måste skapa en regel som stänger av uttagen om man inte vill ha dem på efter ett strömavbrott.
Men man får rätt mycket för pengarna.

Termostaten (Danfoss) har det diskuterats om i något forum, huruvida det är rätt fw version eller ej. Tror ingen har provat till Veran iaf.

Jag tror jag hittade lite info angående uttagslisten ihop med FIbaro: Verkar som om de där fått igång även strömmätningen:

http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=1277&postdays=0&postorder=asc&start=0

Sen hittade jag även lite info om Danfoss. Den fungerar så länge det är modellen som heter Eco och inte Eco Living Connect (för den fungerar bara med Living Connect från Danfoss). De som fungerar har FW 2.50 medans de som inte fungerar har version 3.02
 
Hej,
Har precis köpt första laddningen med Z-wave-prylar (HC2, Fibaro-switchar, dimmer, wallplug).
Jag undrar vilken Fibaro-puck som skall användas för att styra min garageportsmotor (en Hörmann Supramatic). Tänkte koppla in en återfjädrande knapp till motorn. Är det då en Fibaro FGR221 markismodul jag ska använda bakom knappen?
 
@SpectorRecords
Hej och välkommen till tråden. Du får nog berätta lite mer om Hörmann-porten för att vi skall kunna hjälpa dig. Har den någon fjärrstyrning man kan koppla in sig på? Måste man hålla in en fysisk knapp under hela öppningen stängningen?
Du kan konfigurera fibaro 2x1,5kw reläerna att ge en impuls vilken kan utnyttjas för att trigga eventuell upp/ner.
FGR221 kan programmeras hur länge knappen skall vara intryckt tror jag (den håller reda på "position"). Men håller din port reda på detta själv tror jag du kan använda ett vanligt relä.
 
hek skrev:
@SpectorRecords
Hej och välkommen till tråden. Du får nog berätta lite mer om Hörmann-porten för att vi skall kunna hjälpa dig. Har den någon fjärrstyrning man kan koppla in sig på? Måste man hålla in en fysisk knapp under hela öppningen stängningen?
Du kan konfigurera fibaro 2x1,5kw reläerna att ge en impuls vilken kan utnyttjas för att trigga eventuell upp/ner.
FGR221 kan programmeras hur länge knappen skall vara intryckt tror jag (den håller reda på "position"). Men håller din port reda på detta själv tror jag du kan använda ett vanligt relä.
Tack! Jag har läst denna tråd "i smyg" länge :) Ytterst bra tråd!
Motorn har en fjärrkontroll som fungerar genom att trycka en gång på (samma) knapp för att öppna och stänga. Det går även att koppla in en "vanlig" knapp som ska fjädra.
Låter som att der räcker med ett vanligt Fibaro-relä.
"Problemet" är att jag redan i min Z-wave-iver köpte en FGR221. Tror du att den går att använda ändå, om jag programmerar knappen till att vara intryckt i bara en sekund? Borde bli samma effekt som med ett vanligt relä?
 
Tja.. Det kanske går säkert att använda den ändå. Men är min kunskap om FGR221 lite dålig. Kan man inte "programmera" modulens max/min värden (antar att detta bara är hur lång puls den skall skicka ut). Isåfall borde det ju bara vara att programmera en kort impuls för både upp och ner och koppla in båda utgångarna till tryck-knappen.

Eller också byter du den till ett relä om du inte hunnit använda den?
 
  • Gilla
Hoffan och 1 till
  • Laddar…
Känns ju lite som att allt på Aeotecs sida är coming soon :(
Men smart film verkar ju inte fel ju
 
Hej,

Som nybörjare har jag två frågor som jag inte direkt hittat svar på vad gäller Vera Lite:
1) Röda dagar som t.ex. någon helgdag som trettonhelgen. Hur får jag till styrning av dessa? Ser ingen calenderfunktion i veran....
2) Har en Global Cache GC100, som dyker upp helatiden i veran. Det stör dessvärre funktionen i GC100an. Jag vill varken ha den i vera eller att veran skall störa hemmabion. Jag har avinstallerat plugin modulen och deletat device. Men den kommer bara tillbaka hela tiden. Hur blur jag av med det knäppa beteendet. Jag vill bestämma vilka enheter som veran får kontrollera och inget annat.

Annars har jag inte fått till min skymningsprogramering än... men det kommer väl senare.
 
@Bamsefar-Fråga 1
Helgdagar finns inte såvitt jag vet i Vera. Jag har inte testat den själv, men det finns en google Calendar Switch-plugin som göra saker när det finns entrys i en Googlekalender. Då borde du kunna lägga in helger själv eller importera från tex "Svenska helgdagar" i en kalnder som du knyter till Vera. Pluginen diskuteras på http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,7558.0.html

Fråga 2 - Ingen aning
 
Redigerat:
Bamsefar skrev:
Hej,
2) Har en Global Cache GC100, som dyker upp hela tiden i veran. Det stör dessvärre funktionen i GC100an. Jag vill varken ha den i vera eller att veran skall störa hemmabion. Jag har avinstallerat plugin modulen och deletat device. Men den kommer bara tillbaka hela tiden. Hur blur jag av med det knäppa beteendet. Jag vill bestämma vilka enheter som veran får kontrollera och inget annat.
Vad menar du med att den dyker upp?
Kan det vara så att den upptäcks på nätverket automatiskt? Isåfall kan du slå av den funktionen här:
autodetect.png
 
carlfredrik skrev:
Browsade runt lite på nätet och hittade denna sidan:
[länk]

Blev SJUKT sugen på smart film! coming soon...
Det var någon på Veraforumet som hade sett denna på någon mässa, och inte blivit imponerad av det "odimmade" läget - det var för dimmat så att säga. Och :- Aeon är ganska bra på att annonsera produkter som kan ta år tills dom finns framme, så man kanske inte ska vänta för intensivt.
 
xayide skrev:
Jag tror jag hittade lite info angående uttagslisten ihop med FIbaro: Verkar som om de där fått igång även strömmätningen:

[länk]

Sen hittade jag även lite info om Danfoss. Den fungerar så länge det är modellen som heter Eco och inte Eco Living Connect (för den fungerar bara med Living Connect från Danfoss). De som fungerar har FW 2.50 medans de som inte fungerar har version 3.02
Ja, 2.50 funkar bäst, men det finns även äldre versioner, och det skulle mycket väl kunna vara så att det är en specialversion som hänger med fortum - därav tror jag man gör bäst i att provbeställa en och utvärdera.

Uttagslisten är ju som sagt prisvärd, även utan brunnsförbrukning, så enklast är att du provar! Det finns liknande trådar i Veraforumet, där folk tyckt att dom fått igång individuell brunnsförbrukning, utan att någon annan verkligen har fått det att funka bra.

Fibaro kanske har lyckats, men förmodligen har dom samma bekymmer som veragänget med att dom isf måste reverse-engineera.
I mitt fall, är jag osäker på om effektförbrukningen som rapporteras på moder-noden verkligen är så exakt. Jag skulle iofs kunna sätta en fungerande AN-158 innan och jämföra värdena... Jag återkommer... :)

Edit: Nix, totalförbrukningen som visas på modernoden visar inte rätt, iaf inte på min uttagslist. Dock skall sägas att jag labbat rätt mycket med inställningar och skript på denna stackars enhet, så kanske en "virgin" funkar bättre. Jag borde egentligen reset:a den och börja om från scratch. ..men jag orkar inte.. :)
 
Redigerat:
Vet inte om det finns intresse här men...

Nu har jag iallafall lyckats mounta mitt NAS från Veran. Micasaverde byggde ihop cifs paketet och la upp det i deras repo efter lite påtryckningar :)

När vi fått detta är stabilt kommer Chris lägga till det i dataMine pluginen så vi slipper alla problem med korrupta/formaterade USB-minnen.
 
  • Gilla
mapau och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.