Hoffan skrev:
Återigen ett Ilands problem..

När ni kopplar ihop erat Visonic larm med Veran. Får ni alla Sensorer att stämma.
Typ att alla Rörelsevakter kommer upp som en rörelsevakt osv osv
Med mitt Powermax Pro så blir det rätt, men jag måste kolla om jag har den senaste, har inget minne av att min trådade pir finns med.
 
JAg kör ett Powermax complete,
Å testade det tipset jag fick från Hek. Men märkte att jag kunde ändra vissa
zoner under "Zone"-tabben, men inte just den som hamnar fel

Å har gjort en fabriksreset på mitt larm, för att kolla så inget ligger fel där..
Samt att det larmar som inbrottslarm om jag trippar min rörelsedetekor, Så egentligen e det inget större
problem, mer det att det hade varit snyggare om den visade rätt icon för rätt sak
 
När jag satt på jobbets dator kunde jag ändra i Zone-tabben...

Ni som kör med Iphone & Ipad, Va kör ni för mjukvara i era telefoner för styrning av er Vera??
 
Redigerat:
TLovskog skrev:
Och om man skruvar sönder den för att se hur den ser ut inuti är det fortfarande rätt imponerande. Rätt komplicerad och dyr uppbyggnad, men fräckt.

Dock är jag lite förvånad att de har fått igenom det otroligt lilla avståndet de har mellan 230V AC delarna och klenspänningsdelarna för processor etc. Är nog bara 1mm mellan en trådlindad spole för AC/DC delen och fas/nolla blecken.
Du tog inga bilder?... man blir ju lite nyfiken!
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
En fråga till er här som har hållt på ett tag med era Vera å Visonic larm..

Finns det möjlighet att få till så man får ett mail eller push som talar om vem det är som larmat av eller på
 
Huset färdigrenoverat. Bits-tiden är förbi. Ny avatar. :)
 
  • Gilla
carlfredrik och 1 till
  • Laddar…
TLovskog skrev:
Dock är jag lite förvånad att de har fått igenom det otroligt lilla avståndet de har mellan 230V AC delarna och klenspänningsdelarna för processor etc. Är nog bara 1mm mellan en trådlindad spole för AC/DC delen och fas/nolla blecken.
Är det inte så att hela apparaten anses hålla 230? Dvs kravet på isolation uteblir.
 
Fungerar Fortums 6-ports uttag samt deras Termostat med Fibaro HC2?

http://www.fortumshop.se/hemkontroll/styruttag-6port
http://www.fortumshop.se/hemkontroll/termostat

Sitter också och funderar lite på att mäta hela husets förbrukning, men i elskåpet utanför syns varken kablar eller annat att fästa strömtänger runt. Funderade lite på att kanske ta det i elcentralen istället, men allra bäst hade varit en lösning med IR-diod till Z-wave. FInns något sådant till Fibaro?
 
Fortum verkar leverera NorthQs Z-wave IR-öga om man tittar noga på bilderna i deras stora "paket".

Ingen aning om grejerna funkar i HC2. Är det en vanlig brytfunktion så borde det funka. Känner inte igen controllern den som visas på bilderna. Verkar som om Forum har OEMat något fabrikat. Någon som ser vilket?
 
Någon som har nått tips hur man kan ta bort enheter som man lagt till som inte
går att ta bort den vanliga vägen, Har nämligen försökt lägga till en axis kamera å tydligen har den
blivit tillagd 2 ggr med samma ip.. Å nu går det som sagt inte att plocka bort den :(

Då klagar den på tillhörande plugin, men det har jag ju inget installerat
 
Redigerat:
Ok, har börjat få hyffsad koll på husets förbrukning. Detta med hjälp av en en kombination av följande komponenter:

  • Vera pluginen DataMine som loggar och presenterar förbrukningen i realtid.
  • NorthQs ir-öga på husets elmätare (total förbrukning).
  • Aeon elmätare (3-clamps-versionen) på elberedare(en av faserna), värmepump (en av faserna) och på kyl/frys inne i huset.
  • Elmätare/brytare i väggplug-format på tv-utrustning, tvättmaskin, frys i garage och på diskmaskin.
  • Konfiguration av Watt tal på samtliga brytare i huset.
  • Några specialare där jag skapa "virtuella" förbrukningsenheter för ventilation (ändras programmatiskt beroende på fläktläge). Elberedare där jag beräknar total förbrukning från elmätning på ena fasen. Även konstant förbrukning på internetrouter, NAS, Sonosar etc har jag lagt upp som "virtuell" förbrukning. Ger förslag på hur detta kan lösas senare i inlägget.

Generellt kan man säga att väggplugg-mätarna är dåliga på induktiv last såsom lysrör, motorer (tvättmaskin) etc. Tänk på detta när du ser förbrukningen om det diffar mycket mot vad din elmätare redovisar.

Har man lagt upp detta kan man få fram grafer som denna i DataMine. Den visar i realtid vad som händer i huset.

förbrukning.png

Min tanke är att visa realtidsstatistik på våra väggpaneler när jag får tid att fixa dessa. Bra om samtliga familjemedlemmar får koll på vad som händer i huset.

Steg-för-steg:

1. Lägg in watt-tal på samtliga brytare och dimmer enheter (om dom inte redan har inbyggd elmätning). Kolla på inkopplad last vad den har för för förbrukning. Öppna inställningar på brytaren och lägg in värdet i watt enligt bild.

watt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är en dimmer kommer Veran räkna ut en procentuell förbrukning beroende på dimm-läge.

2. För att skapa virtuella enheter som visar statisk förbrukning i DataMine.


  • Gå till: Apps->Develop Apps->Create device
  • Sätt "Upnp Device Filename" till "D_PowerMeter1.xml"
  • Tryck "Create Device"

Gå nu till Advanced-tabben på den skapade enheten och skriv in följande längst ner på sidan.

New service: urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1
New variable: Watts
New value: <Antal watt som enheten drar hela tiden>

virtual.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att uppdatera watt-värdet i scener använd följande kodsnutt (med rätt rätt enhetsnummer).

luup.variable_set("urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1","Watts",<new watt value>,<deviceId>)
3. Installera DataMine. Du hittar DataMine under Mios Market. För att titta på grafer och konfigurera går man in på DataMine-enhetens inställningar och trycka på "datamine gaphing page".
open_datamine.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man måste sedan aktivera loggning för alla kanaler man är intresserad av. Det körs under konfigurationsfliken.
datamine_config.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glöm inte spara efter varje förändring! Det är lätt att glömma. Man kan också kategorisera vad förbrukningen gäller.

Om du har en NorthQ-el-mätare bör du även installera pluginen "NorthQ-Watt calculator". I datamine väljer man för denna kategorin "Whole House". Då fungerar graferna på Dashboard-sidan som dom skall.
 
  • Gilla
Zune01 och 2 till
  • Laddar…
Hoffan skrev:
Någon som har nått tips hur man kan ta bort enheter som man lagt till som inte
går att ta bort den vanliga vägen,
http://<Vera_IP>:3480/data_request?id=device&action=delete&device=<device_ID>




 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
@Hek

Du e en klippa...... :)
 
dhanjel skrev:
Elektriken ska börja dra elen strax, och vi kommer vänta med z-wave tills huset är besiktat och klart, så tar vi det efteråt för enkelhetens skull.

Han kommer sätta in större dosor överallt för att få in det enklare, nåt mer man måste tänka på?
Dra med nolla till alla strömbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.