Googlade lite då jag vill lära mig lite mer hittade detta.
Association finns ju under variabler under fliken avancerat.. (RepeatEvent variablen kan nog också vara användbar kan vara noll eller ett)

you can now associate several devices using the "Association" variable. This is interesting when you have several controllers for one receiving device. One device for each controller will be automatically created by the plugin but then you can keep only one device and put the "id" of each others in the "Assocation" variable of the remaining device. The different "id" must be separated by comma. The "id" must be the altid minus the 3 first characters (suppress the "LS/" or "DL/" or "WC/"). Then, commands coming from different controllers will impact one unique device.

• Gilla
Surfarn_
  • Laddar…
Återfjädrande brytare kanske är ett alterativ. Varannat tryck blir då tänd/släck.

Tackar :) har lagt in associeringen nu, får prova i morgon när de som sover i rummet är vakna..Återkommer

islander skrev:
Googlade lite då jag vill lära mig lite mer hittade detta.
Association finns ju under variabler under fliken avancerat.. (RepeatEvent variablen kan nog också vara användbar kan vara noll eller ett)

you can now associate several devices using the "Association" variable. This is interesting when you have several controllers for one receiving device. One device for each controller will be automatically created by the plugin but then you can keep only one device and put the "id" of each others in the "Assocation" variable of the remaining device. The different "id" must be separated by comma. The "id" must be the altid minus the 3 first characters (suppress the "LS/" or "DL/" or "WC/"). Then, commands coming from different controllers will impact one unique device.
Jag har nu provat att fylla i altid på respektive enhet(utan de första tre), men tänder jag via ena brytaren så visas inte den andra som tänd i Vera.

Tips!
http://smart-telematik.se gick ut igår med ett mail att dom kommer köra med 10% på ALLT från 15:00 på julafton fram till 23:59 på annandagen.
Förvånad dock att dom inte körde med samma bra rabatt som dom hade på sin Blackfriday då var det ju 20% på allt!

Men i dagens lucka 24 på www.m.nu så köra dom med 20% rabatt på hela sortimentet. Dock bara mellan kl 15-16:00.

Jämförde NorthQ powermeter, den blir billigare hos smart-telematik med 10% rabatt, än hos m.nu med 20%...

Är det en allmän rabatt hos smart-telematik, eller är det någon särskild kampanjkod?

thomasx skrev:
Jämförde NorthQ powermeter, den blir billigare hos smart-telematik med 10% rabatt, än hos m.nu med 20%...

Är det en allmän rabatt hos smart-telematik, eller är det någon särskild kampanjkod?
Kampanjkod som kom på mailen :)! "GodJul2015"

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
thomasx skrev:

Kolla även waifai, har för mig att dom var rätt billiga på NQ.

JohanLun skrev:
Oj vilken lång tråd, hoppas det är ok att ställa en fråga utan att plöjt hela tråden... Jag har tänkt skaffa z-wave av tre huvudsakliga anledningar,

1) förenkla så att en knapp kan slå på flera belysningar i tex köket, hall och ytterbelysning (gammalt hus och inte så mkt trappbrytare eller flera brytare på höjden)
2) få tidsstyrda lampor på ytterbelysning, samt olika funktion på automatiken om huset är larmat eller ej samt tända all ytterbelysning om larmet går (har digital utgång på larmet för status)
3) ev i framtiden kunna lägga till några smarta funktioner kopplat till tex ventilation i tvättstuga, monitorera tumlare, logga/läsa av förbrukning på vissa förbrukare etc

Mest vill jag få en bra och lätt funktion på belysning, utan att springa och slå av och på lampor överallt samt som sagt tidsstyra lampor kopplat till larmet. Jag har inget jätteintresse av att sitta med mobilen och styra diverse saker, men bra att tex kunna avläsa temperatur på distans.

Pga jag inte tänkt bygga nåt jätteavancerat vill jag heller inte spendera 10-tusentals kronor... Jag har kikat lite på en vera edge, alternativt pilla ihop nåt eget med raspberry pi, men eftersom jag har lite för lite tid så tror jag mer på det första alternativet... Tanken är kanske 4-5 ljuspuckar till hall, köks och utebelysningar och en kontrollenhet samt en universalsensor (fibaros?) för binär ingång från larmet... ev en multisensor (typ aeon) för att tex mörker/rörelsestyra någon belysning... Är detta ett vettigt upplägg?
Då har jag passat på och beställa på M-nus julrea, Vera edge och några Qubino plus en aeon multisensor 6. Hoppas allt lirar ihop. :) Återkommer säkert i denna tråd med frågor och status...

• Gilla
politby
  • Laddar…
Fuskar m.nu med sina priser och rabatter, eller vad är det som händer? När jag kollade North-Q power meter inför deras 20% rabatt, så kostade den 949:- = 760:- med 20%, nu kostar den 770:- med 10% rabatt. Höjde dom priserna inför 20% rabatten, eller vad är det som händer? Verkar som jag hade den gamla fliken kvar, för jag kan se samma sida med bägge priserna och det är exakt samma URL.

Ja, waifai verkar klart billigast på North-Q, synd att de inte har några i lager :/

Inga gruppköp som planeras framöver? Det gick ju inget vidare när snakepit försökte. Nu har det iofs varit blackfriday och jul men kanske till våren? Långt till nästa Black Friday :/

Jahapp

Då har jag ikväll packat upp min Vera Edge som jag köpte av en forumkompis här på forumet, tack för det! :)
Installerat den tillsammans med en FRXtrx433, kopplat in fibaro brandvarnare och Nexa dimmrar och switchar samt en fjärrkontroll och en skymningssensor. Laddat ner väder-app och installerat Imperihome och kopplat upp allt på den i en Ipad-mini. Så nu kan jag tända och släcka garaget här ifrån soffan och dimra vardagsrumslampan. Jo, jag kopplade ju in en D-Link kamera i pannrummet också, så nu kan jag se status på pelletsbrännaren direkt i imperihome. Innetempen syns också, liksom utetemp, luftfuktighet och vind.

återstår att klura ut hur jag får till push-notiser från brandvarnarna på alla sätt tänkbara. Det är ju ett larm man inte vill missa :)

Sedan insåg jag, när jag installerade FRXtrx'n, att jag antagligen kan lägga in alla mina enheter från villalarmet ocskå, såg i alla fall namnet i listan på enheter :)

Fasiken vad coolt. Jo, det är lite lätt vanebildande detta, inser jag, men nu får det räcka för inatt :)

• Gilla
nortish och 3 till
  • Laddar…
Hur funkar Imperihome iOS appen? Kör normalt iPhone och iPad men har även android platta. Känns som Android appen är mer genomtänkt eller? Läggs nätverkskameror in i appen eller via en zwave controller? Har grymt ågren vilka nätverkskameror jag skall välja. Vill ha samma märke ute som inne samt kunna integreras i zipan och SPC larmet.

Jag tyckte att ipaden verkade smidigare än Android telefonen. Men har inte kört tillräckligt mycket för att kunna säga att den ena är bättre än den andra.
Lite osäker nu på hur jag gjorde med kameran. Klockan var väl 0230 eller nåt när jag la in den. Har bestämt för mig att jag la in den i veran, och sedan var det bara att koppla imperihome till kameran i veran, det funkade direkt. Men det kan ha varit så att jag plockade kameran direkt från nätverket i imoerihome, kommer faktiskt inte ihåg vilket. Kan kolla. Funkade direkt i vilket fall som helst. Så länge man nöjer sig med bara bild så kan man köra med vilken kamera som helst bara den ger möjlighet till åtkomst av bild via t.ex. jpg fil på nätverket. Så gjorde jag. Den hämtar bilder på typ 192.168.0.83/images/image.jpg

Jag har än så länge bara kört gratisversione n av imperihome, men kommer nog uppgradera snart. Om inte någon har något förslag till alternativ app som funkar bättre eller är snyggare 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.