1 307 077 läst · 5 347 svar
1307k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Jahapp, då kanske det börjar bli dags även för mig att skaffa Z-Wave.
Det som är intressant här är
Reglering av inneklimat, dels via shuntstyrning på pannan och dels via styrning på radiatorerna
Styrning av lampor inne och ute med skymningsrelä och timer i kombination
Brandvarnare, sammankoppling av multipla enheter, samt att centralt och via nätet/smartphone kunna se vilken som larmar.
Villalarm
videoövervakning
Gärna styrning via någon smart och kvalitativ väggenhet i bostaden, samt via nätet för mobilen.
Finns det några lämpliga startpaket som ni kan tipsa om? Några särskilda märken som är bra eller som man ska undvika?
Försökte leta lite i tråden, men 4500+ inlägg var lite mycket att penetrera
Det som är intressant här är
Reglering av inneklimat, dels via shuntstyrning på pannan och dels via styrning på radiatorerna
Styrning av lampor inne och ute med skymningsrelä och timer i kombination
Brandvarnare, sammankoppling av multipla enheter, samt att centralt och via nätet/smartphone kunna se vilken som larmar.
Villalarm
videoövervakning
Gärna styrning via någon smart och kvalitativ väggenhet i bostaden, samt via nätet för mobilen.
Finns det några lämpliga startpaket som ni kan tipsa om? Några särskilda märken som är bra eller som man ska undvika?
Försökte leta lite i tråden, men 4500+ inlägg var lite mycket att penetrera
Hmm,
efter att ha surfat runt och försökt inhämta information om vad som kan vara lämpligt, och tittat på prylar, så inser jag att ett "start-kit" inte blir helt billigt
Fibaro Home Center 1st 4 990:-
Fibaro Smoke Sensor 5st 2 995:-
Sensative Magnetsensor Z-Wave Sensative 4st 1 996:-
Fibaro Wall Plug 10st 5 490:-
Fibaro Relay Switch 1x2,5kW 1st 569:-
Fibaro Relay Switch 2x1,5kW 4st 2 276:-
Totalpris: 18 316:-
+Danfoss Living Connect termostater 17st 11 883-:
+ energy/power meter 1 st 1000:-
Ger en total investering på 31 200 :-
Å då e de bara grundläggande grejer, inga extra-coola prylar direkt.
Sedan har vi några stycken Danfoss Living Connect termostater, men då visar det sig att de inte är z-wave-kompatibla, så de måste också bytas ut. Danfoss började tydligen med det, frångick det en tid, och har sedan börjat igen. De vi har är tydligen från det där glappet när de inte körde z-wave, trots att vi fick info att de skulle vara det.
Får nog ta en extra funderare på detta.
efter att ha surfat runt och försökt inhämta information om vad som kan vara lämpligt, och tittat på prylar, så inser jag att ett "start-kit" inte blir helt billigt
Fibaro Home Center 1st 4 990:-
Fibaro Smoke Sensor 5st 2 995:-
Sensative Magnetsensor Z-Wave Sensative 4st 1 996:-
Fibaro Wall Plug 10st 5 490:-
Fibaro Relay Switch 1x2,5kW 1st 569:-
Fibaro Relay Switch 2x1,5kW 4st 2 276:-
Totalpris: 18 316:-
+Danfoss Living Connect termostater 17st 11 883-:
+ energy/power meter 1 st 1000:-
Ger en total investering på 31 200 :-
Å då e de bara grundläggande grejer, inga extra-coola prylar direkt.
Sedan har vi några stycken Danfoss Living Connect termostater, men då visar det sig att de inte är z-wave-kompatibla, så de måste också bytas ut. Danfoss började tydligen med det, frångick det en tid, och har sedan börjat igen. De vi har är tydligen från det där glappet när de inte körde z-wave, trots att vi fick info att de skulle vara det.
Får nog ta en extra funderare på detta.
Redigerat:
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Det kostar att ha roligt i teknikvärlden. Men man kan ju alltid smyga igång. Smyga igång med KNX är ju nästan omöjligt så med tanke på det är Z-wave billigt och bra. Jag tar alla dagar i veckan z-wave med dubbla priset mot 433mhz så pruta inte ner er till det bra ni som funderar på att bygga smarta hem.
Jag skulle just kolla upp vilken frekvens våra danfoss termostater jobbar på, och då visade det sig att en av dem har loggan "speaks z-wave" och en har det inte. Vilken frekvens den som inte har det jobbar på vet jag dock inte, stod inget om det på enheten. Den som har Z-wave har en tidigare mjukvaruversion...
Frågan är ju då om det går att uppgradera dem alla till senaste version med Z-wave. Jag antar att de tidiga modellerna funkar dåligt, eftersom de slutade med det under en period.
Frågan är ju då om det går att uppgradera dem alla till senaste version med Z-wave. Jag antar att de tidiga modellerna funkar dåligt, eftersom de slutade med det under en period.
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
@Mattias_Jo1
Svårt att se vilken avläsningsfrekvens du har. För bästa uppföljning rekommenderar jag att du hämtar värden på minutbasis. Du behöver då mata NorthQ-enheten med nätadapter. Finns beskrivet på forumet hur du går tillväga att ersätta batterierna med en nätadapter.
Svårt att se vilken avläsningsfrekvens du har. För bästa uppföljning rekommenderar jag att du hämtar värden på minutbasis. Du behöver då mata NorthQ-enheten med nätadapter. Finns beskrivet på forumet hur du går tillväga att ersätta batterierna med en nätadapter.