1 306 022 läst · 5 347 svar
1306k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Jag kör ett trådat system...😄 det är han med "stormtrooper" namnetgol skrev:
Da9911 som kör NorthQ
Några Northq funderingar, lite surt att som jag förstått det sänker northq hela z-wave + funktionen.
Har tidigare i tråden sett lösningar i HC2 som visar
Tycker verkligen om detta interface. Någon som vet om det går få liknande med vera / imprihome?
Har tidigare i tråden sett lösningar i HC2 som visar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker verkligen om detta interface. Någon som vet om det går få liknande med vera / imprihome?
Redigerat:
Hej Gurus! Jag har försökt i flera veckor nu att försöka få till en direkt-association mellan en fibaro dimmer 2 (FGD-212) och en fibaro switch (FGS-212). Min controller är en Vera 3 med UI7. Enligt manualen till dimmern ska jag använda associationsgrupp 4 om jag vill styra en enhet med väggknapp 2 (S2). Har haft mailat Mios ett 20-tal gånger och deras senaste svar löd: "Checking the manual for the switch it seems that supports only the groups 1, 2 and 3
The devices have to support the same group associations in order to associate them and it doesn’t seem to be the case with these 2 devices.". Det kan väl ändå inte stämma? Är det någon som lyckats få till en associering mellan dessa enheter på UI7?
The devices have to support the same group associations in order to associate them and it doesn’t seem to be the case with these 2 devices.". Det kan väl ändå inte stämma? Är det någon som lyckats få till en associering mellan dessa enheter på UI7?
Jag har ingen aning, utan bara spånar, men det kanske kan vara så att eftersom dimmern är just en dimmer och därmed kräver någon form av analog styrning, och switchen är en switch och därmed bara kan prestera on/off, så KANSKE det är så att de är inkompatibla och därför inte kan associeras. Som sagt, bara en tanke, och dagens dimmrar funkar ju oftast med just en switch som styrning, så det borde ju funka, men man vet aldrigTE-Rex skrev:Hej Gurus! Jag har försökt i flera veckor nu att försöka få till en direkt-association mellan en fibaro dimmer 2 (FGD-212) och en fibaro switch (FGS-212). Min controller är en Vera 3 med UI7. Enligt manualen till dimmern ska jag använda associationsgrupp 4 om jag vill styra en enhet med väggknapp 2 (S2). Har haft mailat Mios ett 20-tal gånger och deras senaste svar löd: "Checking the manual for the switch it seems that supports only the groups 1, 2 and 3
Även om jag själv inte kör UI7, så har jag svårt att tro att det har något med controllern att göra - det handlar ju om att ladda ner "rådata" ner i din fibarodimmer. På gamla Fibaro dimmer, så är det grupp 2 som gäller för andra knappen.TE-Rex skrev:Hej Gurus! Jag har försökt i flera veckor nu att försöka få till en direkt-association mellan en fibaro dimmer 2 (FGD-212) och en fibaro switch (FGS-212). Min controller är en Vera 3 med UI7. Enligt manualen till dimmern ska jag använda associationsgrupp 4 om jag vill styra en enhet med väggknapp 2 (S2). Har haft mailat Mios ett 20-tal gånger och deras senaste svar löd: "Checking the manual for the switch it seems that supports only the groups 1, 2 and 3
Kolla att du har rätt manual (samma versionsnummer på fibaron).
Det har fungerat innan för mig när jag körde UI5 på Veran. Nu har jag visserligen ver 2 av Fibaros dimmer och switch så har ju gjort 2 st förändringar från min förra setup.thomasx skrev:Jag har ingen aning, utan bara spånar, men det kanske kan vara så att eftersom dimmern är just en dimmer och därmed kräver någon form av analog styrning, och switchen är en switch och därmed bara kan prestera on/off, så KANSKE det är så att de är inkompatibla och därför inte kan associeras. Som sagt, bara en tanke, och dagens dimmrar funkar ju oftast med just en switch som styrning, så det borde ju funka, men man vet aldrig
Stämmer att det är grupp 2 på gamla dimmern. För ver 2 är det grupp 4 och 5 som gäller för knapp 2 och om jag tolkar manualen rätt så ska det vara grupp 4 för att kontrollera en switch.vespaman skrev:Även om jag själv inte kör UI7, så har jag svårt att tro att det har något med controllern att göra - det handlar ju om att ladda ner "rådata" ner i din fibarodimmer. På gamla Fibaro dimmer, så är det grupp 2 som gäller för andra knappen.
Kolla att du har rätt manual (samma versionsnummer på fibaron).
Hej,
Jag kör med Vera och UI7 och rfxtrx för att prata med Nexa-brytare.
Vill kunna tända och släcka en lampa både med väggströmbrytare och fjärrkontroll. Problemet jag får är att både fjärrkontrollen och väggbrytaren får en egen strömbrytare i vera.
Om lampan först tänds genom väggströmbrytaren (status ändras till on > kör en scene som tänder lampan).
Sedan släcks lampan med hjälp av fjärkontrollen.
Väggströmbrytar switchen står fortfarande som on, så om jag försöker tänka på nytt via väggströmbrytaren så händer inget eftersom den anser att switchen redan är i läge on.
Hur gör ni, måste väl vara flera som stött på liknande problem när många olika fysiska kontroller kan släcka och tända samma lampa.
Jag kör med Vera och UI7 och rfxtrx för att prata med Nexa-brytare.
Vill kunna tända och släcka en lampa både med väggströmbrytare och fjärrkontroll. Problemet jag får är att både fjärrkontrollen och väggbrytaren får en egen strömbrytare i vera.
Om lampan först tänds genom väggströmbrytaren (status ändras till on > kör en scene som tänder lampan).
Sedan släcks lampan med hjälp av fjärkontrollen.
Väggströmbrytar switchen står fortfarande som on, så om jag försöker tänka på nytt via väggströmbrytaren så händer inget eftersom den anser att switchen redan är i läge on.
Hur gör ni, måste väl vara flera som stött på liknande problem när många olika fysiska kontroller kan släcka och tända samma lampa.
Nu är jag själv nybörjare så ta det för vad det är..Surfarn_ skrev:
Det intressanta är väl själva lampan (kallas switch light i RFXTrx) det syns ju i UI7 och även i listan i (RFXtrx) om lampan är av eller på, det finns väl vad jag förstått bara två sätt att skapa en "switch light" antingen genom att knyta lampan direkt till en NEXA brytare eller skapa en ny direkt i RFXTrx i UI7 och knyta lampan till den..
Som sagt jag kanske missar nåt här, det skulle ju kunna bli problem om inte alla använda brytare når fram till RFXtrx mottagaren bara direkt till lampan, att det fungerar utan att lampan gör så vet jag för så är det i mitt garage, jag får in signalen från magnetbrytaren på porten som tänder och släcker garagebelysningen, men jag kan inte tända och släcka lampan via RFXtrx eftersom den ligger utom räckhåll.
När jag skapade den nya brytaren (manuellt i RFXtrx plugginet) så skapas två enheter. En Switch light och en Group control.
Jag har sedan tidigare redan en Switch light som är kopplad till fjärkontrollen. Vill därför genom att trycka på väggkontakten också styra den Switch light som är kopplad till fjärkontrollen, så att jag på ett ställe kan se om lampan lyser.
Jag har sedan tidigare redan en Switch light som är kopplad till fjärkontrollen. Vill därför genom att trycka på väggkontakten också styra den Switch light som är kopplad till fjärkontrollen, så att jag på ett ställe kan se om lampan lyser.