1 307 857 läst · 5 347 svar
1308k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Angående Universal Sensor. Jag har Vera Lite och en Universal Sensor kopplad till potentialfria utgångar på mitt larm. Det funkar utmärkt. Du skriver att du testat med tempsensorer också. Det kan ställa till det har jag läst någonstans.
När jag inkluderar utan tempsensorer så får jag upp tre devices. En förälder och två barn. Alla motion sensors.
Har du testat att inkludera utan tempsensorer? Hur många devices får du upp?
När jag inkluderar utan tempsensorer så får jag upp tre devices. En förälder och två barn. Alla motion sensors.
Har du testat att inkludera utan tempsensorer? Hur många devices får du upp?
Hej @mrquick,
Jag testade med temp-sensor bara för att prova, men plockade bort och inkluderade sensorn igen.
Nu kör jag helt utan. Kopplat enligt bilden nedan, lagt till parameter 3 och 4 (=0, Normal Open), och trycker på knappen (den svarta lilla). Inget händer...
3e kvällen med tester, och snart hårlös
Bild 1: Koppling.
Bild 2, Device options.
Bild 3, Översikt devices i Vera
Jag testade med temp-sensor bara för att prova, men plockade bort och inkluderade sensorn igen.
Nu kör jag helt utan. Kopplat enligt bilden nedan, lagt till parameter 3 och 4 (=0, Normal Open), och trycker på knappen (den svarta lilla). Inget händer...
3e kvällen med tester, och snart hårlös
Bild 1: Koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2, Device options.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3, Översikt devices i Vera
Redigerat:
Stämmer det att du använder olika GND för batteriet och knappen? Så gör inte jag... Testa att ta bort den blåe som går till knappen och sätt en egen liten kabel från knappen till den blåe som går in på minus på batteriet.
Så ritade du ju i din första skiss.
GND vi antennen vet jag inte om den nånsin ska användas...
Oavsett NC eller NO så ska den ju reagera när du trycker
Så ritade du ju i din första skiss.
GND vi antennen vet jag inte om den nånsin ska användas...
Oavsett NC eller NO så ska den ju reagera när du trycker
Tänkte köra en dosbrytar utomhus , en Qubino Flush 1 Relay - Gen5 . Vad har ni för typ av vägguttag utomhus där brytare en får plats. Den jag har idag för en kontakt , utanpåliggande rymmer inte brytare . Skall man sätta en dubbel?
Efter en hel dags lönlöst inkluderande och exkluderande kan jag nu ge följande tips:
1) Ska man inkludera Fibaros Door sensor så är det av någon anledning att göra det om man tar ner den helt och hållet.
2) Det är meningslöst att försöka inkludera en Fibaro Door sensor om man har satt temperatursensorn ett steg fel i plintarna.
1) Ska man inkludera Fibaros Door sensor så är det av någon anledning att göra det om man tar ner den helt och hållet.
2) Det är meningslöst att försöka inkludera en Fibaro Door sensor om man har satt temperatursensorn ett steg fel i plintarna.
Det är enklare att få till det om man plockar ner den från väggen. Det har något med TMP-knappen på baksidan att göra tror jag, även om jag inte förstått hur.karlmb skrev:
Jag har fått för mig att brytaren på baksidan och den inuti sensorn är seriekopplade och att sensorn inte vet vilken av dem (eller båda) som inte är intryckt.
Verkar skumt.
Har precis satt upp 3 st sensorer och det fungerade finfint att få dom inkluderade.Den ena sitter i garaget och den hittades direkt. Då inkluderade jag dem på plats så att säga. Men det räckte inte med bara ett tryck utan fick trycka flera ggr på kåpan innan den hittades.
Har precis satt upp 3 st sensorer och det fungerade finfint att få dom inkluderade.Den ena sitter i garaget och den hittades direkt. Då inkluderade jag dem på plats så att säga. Men det räckte inte med bara ett tryck utan fick trycka flera ggr på kåpan innan den hittades.
Som jag fattat det behöver knappen på baksidan tryckas in samtidigt, dvs man får trycka ner sensorn på batteriet typ när man inkluderar. När jag gjorde det så gick det lättare, men klart knepigaste enheten från fibaro att inkludera.
Nja,alltså man sätter sensorerna på plats med tejp eller skruvar och sen sätter man dit den vita plastkåpen som har en liten plastpigg som går ner till din minimala knappen vid batteriet, Vid inkludering så trycker man på själva kåpan.dhanjel skrev: