Fick lite svar från NEEO. Tror ni kan lista ut svaren från frågorna:

Hi Daniel,
Yes, you can use all devices in your setup (including infrared controlled devices) to use in rules. Or macros. Or scenarios.
Which features of UPNP would be of interest to you? Browsing media directories?
iPad App will be coming a little later this year. We want to polish the mobile apps before we start expanding the portfolio.
Let me know if you have more questions.
Best,
Oliver
CTO@NEEO
 
Funderar på att strukturera om lite i mitt innehav, och då blir lite saker tillgängliga:

- Fibaro Home Center 2
- NorthQ Power Reader
- Fibaro Flood Sensor
- Fibaro Door Sensor (Vita, 2 st. Tror jag har temp-mätare i dom)

Nån som vill lägga ett bud? 5000 för allt?
 
matsv skrev:
Nej den är inte 6ggr bättre. Den klarar inte längre än någon annan enhet. De flesta enheter som inte är batteridrivna har repeater funktion. Genom repeatrar kan du komma upp i 200m teoretiskt. Du kan ha max 4 repeatrar i en kommunikationslänk mellan controller och slutlig enhet tror jag.

Jag använder motsvarande repeater men från Aeon. Har den på utsidan till enheter som ligger för långt bort, men har inte lyckats få batteridrivna enheter att använda sig av den men däremot en duwi plugg tar sin kommunikationsväg genom repeatern.
Säkert dum fråga. Var (i Vera) kan jag se vilka enheter som tar hjälp av min Aeon extender?
 
vespaman skrev:
Alla lampor i hela huset. Sonosförstärkare, laserskrivare, alla prylar i biorummet (förstärkare, projektor, ventilation, subbar, värmepump, Dune osv), kaffebryggare.

Det enda jag kan komma på som inte styrs av/på är datorer och allt som drivs på PoE (UPS). Samt taklampan i pannrummet, som jag inte orkat koppla rätt.

Har bilen i varmgarage, men lurar på att sätta upp ett uttag utanför huset "kan vara bra att ha", eftersom jag hatar kalla bilar. Kommer då att montera en Aeon Heavy Duty för detta. Ska kolla så att man kan ladda framtida elbil i samma uttag (krävs det 3fas?).
Hur menar du att du styr laserskrivaren? Det lät intressant. Och hemmabion, är det för att starta/stänga av det, eller har du någon annan specialare?
 
dhanjel skrev:
Fick lite svar från NEEO. Tror ni kan lista ut svaren från frågorna:
Mera svar ang NEEO:
@Carfnann: Welcome to the NEEO family. YES we will support European z-wave from day one on. The brain that you see in the demo actually runs the EU chip. (latest 500-series of Z-wave)
The NEEO brain is a master controller. HTTP on the roadmap but you could alternatively also re-create the scenes on the NEEO brain and work with one master only. The brain works excellent with Fibaro sensors and dimmers and integration is much easier than on a home center. Thanks


De påstår alltså att bygga scener mm blir tom lättare på NEEO än fibaros egna home center. Ja, detta blir riktigt intressant att se när färdiga fjärren kommer :) Jag har i alla fall backan en styck svart (kickstarter only) NEEO.
 
jag velar, tycker lite väl mycket de lovar guld och gräna skogar.
 
snowballtwo skrev:
Hur menar du att du styr laserskrivaren? Det lät intressant. Och hemmabion, är det för att starta/stänga av det, eller har du någon annan specialare?
Jag slår av allt som "går på el" med zwave förutom sagda lampa i pannarummet. Möjligen har jag missat något, men tror allt är styrt nu.

Tex hembion
Av/På alla prylar (förstärkare, proj, subbar, dune, ir-repeater, iptv-box, luftrenare, ventilation, värmepump (även temp), även lampor såklart.
På detta har jag sedan några scener som heter "förbered" och "starta upp" typ. Förbered drar slår på alla pryttlar så att dom är startklara, och drar upp tempen lite extra.
Starta upp, drar igång projjen, ställer in den (via rs232), drar igång onkyon och ställer in den (även denna med rs232, då jag haft lite strul med nätverket i den), sänker tempen till 21C, stänger av ventilationen. Allt dras igång sekvensiellt, i rätt ordning för att det inte ska bli strul med HDCP/HDMI handskakningar osv.
Allt slås automatiskt av efter det att projjen har fått sin kyl-cykel efter avslutad filmsession. (Styrs av projjens strömförbrukning + tid).

Laserskrivaren slår jag bara av med zwave, eftersom den drar typ 8W i vila, och den står i serverskrubben i källaren, så det är jobbigt att springa dit för att slå på/av.
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
vilpi skrev:
Den boxen lämnar en del att önska än så länge. De verkar dock väldigt aktiva med att skriva mjukvara till den, men de har mycket kvar.
En lite uppdatering om The Stack Box.
Här är ett dokument som beskriver nästa version av firmware som kommer i februari:
https://drive.google.com/file/d/0BxdEKEVzJItFdTJlRy1zOEFnRHM/view

Mycket kvar tills det är en helt färdig produkt men jag använder den iaf redan till timerstyrning av växtlampor. :)

Har ju även beställt Neeo så tiden får utvisa vem som kommer styra mitt hem. Kanske båda :)
 
B
vespaman skrev:
Jag slår av allt som "går på el" med zwave förutom sagda lampa i pannarummet. Möjligen har jag missat något, men tror allt är styrt nu.

Tex hembion
Av/På alla prylar (förstärkare, proj, subbar, dune, ir-repeater, iptv-box, luftrenare, ventilation, värmepump (även temp), även lampor såklart.
På detta har jag sedan några scener som heter "förbered" och "starta upp" typ. Förbered drar slår på alla pryttlar så att dom är startklara, och drar upp tempen lite extra.
Starta upp, drar igång projjen, ställer in den (via rs232), drar igång onkyon och ställer in den (även denna med rs232, då jag haft lite strul med nätverket i den), sänker tempen till 21C, stänger av ventilationen. Allt dras igång sekvensiellt, i rätt ordning för att det inte ska bli strul med HDCP/HDMI handskakningar osv.
Allt slås automatiskt av efter det att projjen har fått sin kyl-cykel efter avslutad filmsession. (Styrs av projjens strömförbrukning + tid).

Laserskrivaren slår jag bara av med zwave, eftersom den drar typ 8W i vila, och den står i serverskrubben i källaren, så det är jobbigt att springa dit för att slå på/av.
Är allt byggt för bekvämlighet eller är tanken att spara pengar också? Tycker själv det drar iväg när varje del kostar nån hundring så min automatisering går rätt långsamt.
 
En snabb fråga killar ang. Qubino insatsbrytare 1x2,3kW.
Jag har 2-vägs vägguttag med separat brunntändning.
Kommer det att fungera så här:
Qubino.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag har tänkt rät så har jag fast spänning på båda sidor av uttaget och vill jag så kan jag bryta det
från mjukvarumässigt från brytaren.

Stämmer det?

EDIT: Nu har jag ritat fel. Det är N som går till I1 & I2
 
breakman skrev:
Är allt byggt för bekvämlighet eller är tanken att spara pengar också? Tycker själv det drar iväg när varje del kostar nån hundring så min automatisering går rätt långsamt.
Det är nog lite av varje. Bekvämlighet har drivit kanske hälften av inköpen, energispar andra hälfen. Och för att det är kul.
Energin är ju relativt billig, men det är kul att se tomsgångsförbrukningen på huset gå ner år för år - även om det kanske inte är ekonomiskt lönsamt - vissa pluggar/puckar tjänar man aldrig in. Men sedan finns det andra som tex handdukstorken, belysning här o där, och ffa värmepumpsstyrningen (styr tempen i biorummet) som faktiskt betalar sig inom rimlig tid.

Sedan är det en form av bekvämlighet att man kan få huset att se helt bebott ut när man är borta.
 
HerrNillsson skrev:
[bild]

Om jag har tänkt rät så har jag fast spänning på båda sidor av uttaget och vill jag så kan jag bryta det
från mjukvarumässigt från brytaren.
Rätt kopplat, förutsatt att du har en Qubino med två relän. Du kan hoppa över att koppla in i1 och i2. Det tillför inget.
 
Försökte hitta en bra nybörjarguide till luup för Vera, men det var inte lätt. Undrar om en vänlig människa här skulle kunna hjälpa till?

dimmerkontor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill alltså på kvällen tända belysning på kontoret när man startat dator
 
HerrNillsson skrev:
En snabb fråga killar ang. Qubino insatsbrytare 1x2,3kW.
Jag har 2-vägs vägguttag med separat brunntändning.
Kommer det att fungera så här:
[bild]

Om jag har tänkt rät så har jag fast spänning på båda sidor av uttaget och vill jag så kan jag bryta det
från mjukvarumässigt från brytaren.

Stämmer det?

EDIT: Nu har jag ritat fel. Det är N som går till I1 & I2
Har inga Qubino själv. Men har du 1x 2.3 kW så har du bara en "kanal" du kan styra. Har sjävl bytt våra uttag till uttag med separat brunnständning och kört med Aeon. Vi styr således själva bara ena brunnen. Så med 1x något kan du bara styra 1 brunn. Tyvärr finns inte 2x 10A. Hade det funnits hade jag valt det.
 
Tack Nyfniken och Qunaki. Så det funkar inte idag att köra 2 brunnar med 1 pukk? Oavsett fabrikat. Ska rota lite i det här. Kanske finns det möjlighet att göra det. Skönt o slippa trökla in 2 pukkar i dosan.

Det är nog bra om man first läser igenom manualen.

Rated load current of AC output (resistive load)*: 2 X 4A / 230VAC

Så man borde klara sig om man tänker på det och har koll på vad är påslaget hemma.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.