1 297 847 läst · 5 347 svar
1298k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Blinkar "ögat"?klenodder skrev:En fråga till de som idag använder Fibaro motions sensor (FIB_FGMS-001) utan att använda kontroller från Fibaro.
...
Jag har försökt läsa på om dess egenskaper och fattar det som att den default är inställd på att "vila" i 8 sekunder. Att den alltså inte skall leta efter rörelse under 8 sekunder.
Jag har dock stått och flaxat i 1 minut utan att den skickat rapport om rörelse.
Intressant box denna. Finns möjligheten till att skriva egna script, likt LUA på Vera?klenodder skrev:
@Klenodder tack för den utförliga beskrivningen. Jag är själv grymt sugen på att beställa en Stack box men ska avvakta lite till för att se om det dyker upp problem.
@Adamski74 - Det som står på siten är att det finns ett API och att man kan köra Python för att automatisera mot det. Då jag endast fuskar (dåligt) som utvecklare så använd inte denna info för att ta något beslut...
Mvh, Daniel
@Adamski74 - Det som står på siten är att det finns ett API och att man kan köra Python för att automatisera mot det. Då jag endast fuskar (dåligt) som utvecklare så använd inte denna info för att ta något beslut...
Mvh, Daniel
Just nu finns det knappt något stöd för logik över huvudtaget. De verkar dock satsa ganska mycket mjukvaruresurser på projektet.
Det har utlovats en ny firmware under veckan med lite mer funktioner. Februari /mars ska det komma stöd för caldav calender och mer avancerad logik.
Det är samma utvecklare som popcorn hour och det bådar ju gott.
Det har utlovats en ny firmware under veckan med lite mer funktioner. Februari /mars ska det komma stöd för caldav calender och mer avancerad logik.
Det är samma utvecklare som popcorn hour och det bådar ju gott.
"Dedicated drivers & deeply testet: Fibaro, Aeon Labs, Danfoss, Zipato, Qubino. Also compatible with many other Z-Wave devices from comapies like Kwikset, Baldwin, Yale, GE, Honeywell, Leviton, Linear and more."Adamski74 skrev:
En sak jag inte förstår dock... Är den tänkt att ersätta ens befintliga z-wave-kontroller?
Nej, det tror jag inte. Det är en "super" multifjärr som kan ersätta mycket hemma: vanliga fjärrkontroller med ir, enheter som styrs via blåtand mm. Den kan styra spelkonsoler, Sonos-anläggningen och även z-wave-prylar.stefancrs skrev:"Dedicated drivers & deeply testet: Fibaro, Aeon Labs, Danfoss, Zipato, Qubino. Also compatible with many other Z-Wave devices from comapies like Kwikset, Baldwin, Yale, GE, Honeywell, Leviton, Linear and more."
En sak jag inte förstår dock... Är den tänkt att ersätta ens befintliga z-wave-kontroller?
Z-wave-delen, som jag tolkar det, handlar om att ersätta z-wave-fjärrkontroller som denna:
Varför skulle de då behöva stödja Qubino etc, det är ju upp till kontrollern?Adamski74 skrev:Nej, det tror jag inte. Det är en "super" multifjärr som kan ersätta mycket hemma: vanliga fjärrkontroller med ir, enheter som styrs via blåtand mm. Den kan styra spelkonsoler, Sonos-anläggningen och även z-wave-prylar.
Z-wave-delen, som jag tolkar det, handlar om att ersätta z-wave-fjärrkontroller som denna:
[bild]
den innehåller säkerligen en controller, fråan är hur avancerade scener man kan skapa, eller om det bara är regler.
känns som det finns en risk att marknaden mättas av för många mindre aktörer, sen tröttnas det på att uppdatera och stödja produkter, z-wave generellt får ett dåligt rykte osv..
Tycker stackboxen med verkar lovande, https://www.kickstarter.com/projects/1561203377/the-stack-box-a-smart-home-controller Men är väl risk att det blir samma problem där
känns som det finns en risk att marknaden mättas av för många mindre aktörer, sen tröttnas det på att uppdatera och stödja produkter, z-wave generellt får ett dåligt rykte osv..
Tycker stackboxen med verkar lovande, https://www.kickstarter.com/projects/1561203377/the-stack-box-a-smart-home-controller Men är väl risk att det blir samma problem där
Även Logitech Harmony kommer komma med en z-wave hub som man kan koppla ihop med den befintliga huben.
Inget har dock nämnts om pris men det borde då bli en liknande lösning av en etablerad aktör.
Jag hoppade på kampanjen iaf men skall kolla upp det hela närmare. Får lite vibbar av bluff. Mycket som lovas, framförallt om man läser kommentarerna. Och det finns inget att läsa om företaget.
Inget har dock nämnts om pris men det borde då bli en liknande lösning av en etablerad aktör.
Jag hoppade på kampanjen iaf men skall kolla upp det hela närmare. Får lite vibbar av bluff. Mycket som lovas, framförallt om man läser kommentarerna. Och det finns inget att läsa om företaget.