Har ni sett den nya "osynliga" Aeon labs door sensorn, skit snygg. Hoppas den funkar lika bra som den ser ut:D
Aeonlabs door sensor.jpg
 
Fördelen med z-wave som jag ser det är att man inte förstör huset. Man kan när som helst ta bort allt utan att det förstår något.

Det faller lite när man ska börja borra i dörrarna :)
 
@dhanjel
En annan fördel med z-wave är att man själv har valet vad och hur man bygger sitt automationsystem :wow:
 
Vilka enheter har inbyggd tempgivare?
Vilka enheter kan man komplettera med Dallas tempgivare?
Vilka tempgivare fungerar bäst?

Jag har (snart) en fungerande Zipabox med 433-modul.
 
Freddan101 skrev:
Har du provat att mäta tvätt/tork/kyl/frys med Aeon Labs insatsbrytare? Skulle gärna få lite bättre koll på hur mycket allt drar här hemma. Känns lite overkill att sätta en Fibaroplug där man ändå inte ser den.
Försöker tänka var jag har Aeon insatser någonstans... Toagolv, köksgolv och handdukstork. Kan inte komma på någonting annat. Har några Aeon "kabelpluggar" &så, bode dimmer och brytare - dom gillar jag starkt, eftersom dom klrar hög effekt och aldrig har trasslat. Är ju inte snygga i alla sammanhang, men det är praktiskt med sladd i vissa fall.

Kanske ska tillägga att mina Aeoninsatser är av model T (gamla som gatan).
Både Aeon och Fibaro gör jobbet. Fibaropluggen har ju fördelen att man kan spärra den, så att den inte kan stänga av kylen av misstag.
 
hek skrev:
Bara tvätt.. torken kör vi knappt.. Och det fungerar, men hur bra kan jag inte riktigt bedöma.

[bild]
Tvättmaskiner mäts nog rätt hyggligt, det handlar om relativt höga laster som är resistiva (vattenvärmingen) och lite blandlaster.

@Freddan101
Visst ska man inte utgå från att dom visar helt exakt, men dom är i de flesta fall helt ok. Ju mer komplicerad last, och mindre effektuttag, desto större risk att de visar fel, men jag har iaf inte sett någon zwave produkt som visar helt uppåt väggarna. Faktiskt klarar dom sig bättre än en gammal Classe effektmätare jag har - den har bla grava problem under 10-15W.
 
@vespaman

Låter lovande! Jag har fyra Aeon Smart Energy-brytare och en Aeon multisensor på väg så det ska bli kul att testa.
 
Vill minnas att det omnämnts här i tråden, men jag hittar inte...

Jag har en fibaro dörrbrytare som är monterad och associerad med min Vera Lite.
Jag har också en påse innehållandes ett gäng Dallas DS18b20.

Hur bör jag gå tillväga när jag monterar en dylik sensor i den redan inkopplade enheten? Dvs det fysiska montaget fixar jag, men vad krävs för att Veran skall hälsa den nya kompisen välkommen?

/David
 
@dadid

Har för mig att du behöver plocka bort/lägga till enheten igen i Veran för att den nya sensorn ska dyka upp..
 
Låter rimligt.
Innebär det att man måste se ver varje scen, eller känner Veran igen enheten sedan den återinitierats?
 
Jag har en Fibaro wallplug till julgranen. Min tanke var att i Homecenter schemalägga denna wallplug så den tänds vid skymning eller 16:00 och släcks vid 00:00 på natten. Sen får den gärna tändas vid 07:00 och släckas 08:00 så man har den när man vaknar och fram till skolan. På helgen gäller andra tider.

Mina frågor är då hur bra funkar det att gå mot skymning, soluppgång och dessa fördefinerade värde. Och kan man skapa en scen som gör detta eller måste jag skapa en scen för varje trigger.
 
hek skrev:
Jo så kan man också göra. Blir nog mer exakt än med Aeon men kostnaden lär väl öka väl en del?
Elmätare behöver inte kosta så mycket. På t ex energibutiken.se hittar man 3-fas elmätare för din-skena för 500 kr och där har man ju en pulsutgång som borde gå att använda?
 
Mr Lorentz skrev:
Jag har en Fibaro wallplug till julgranen. Min tanke var att i Homecenter schemalägga denna wallplug så den tänds vid skymning eller 16:00 och släcks vid 00:00 på natten. Sen får den gärna tändas vid 07:00 och släckas 08:00 så man har den när man vaknar och fram till skolan. På helgen gäller andra tider.

Mina frågor är då hur bra funkar det att gå mot skymning, soluppgång och dessa fördefinerade värde. Och kan man skapa en scen som gör detta eller måste jag skapa en scen för varje trigger.
Jag tycker soluppgång/skymning funkar bra. Vill du på ett enkelt sätt skapa lite mer komplexa schemaläggningar utan att behöva femtioelva scener rekommendera LUA Scheduler:

http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=3200

I schedulern kan du dessutom justera soluppgångs-/skymningstiden om så önskas.

Nedladdning finns i tredje posten i tråden på länken ovan.
 
Är det någon som använder appen iVera? Tyckte att den såg riktigt trevlig ut sedan de uppdaterade den till ett mer iOS 7 liknande utseende. Känns som att det är lite avgörande i valet av controller. Valet står kanske främst mellan Zipabox och Vera eftersom dessa även kan kompletteras så att man kan styra befintliga Nexaprylar och dessutom har ett mycket trevligare pris än HC2 men samtidigt så lockas jag av Fibaro. Känns lite som Apple när det gäller användarvänlighet men frågan är ju om det är värt 3000:- extra. Känns som att man bara konfigurerar en gång och sedan använder apparna eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.