1 307 588 läst · 5 347 svar
1308k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Jag har postat kopplingsschema för min fläktstyrning tidigare i tråden.AEKHOLM skrev:
m.nu ska få in den nästa vecka, är lite sugen på att köpa ett par styckenBamsefar skrev:
Jag har dieselvärmare med tidur (där man ställer in när man skall åka) och den nyligen beställda kärran har dessutom VolvoOnCall så man kan fjärrstyra värmaren. Ingen z-wave
Har nu fått mina leveranser: RGBW-LED-Strip 24V 5050, Fibaro RGBW samt 24 V adaptrar med 72 W. Allt fungerar fint i "testmiljö" (läs köksbordet).
Har precis som hek tänkt att använda denna som takfotsbelysning (se heks tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/218197-hur-skall-man-mata-driva-en-lang-rgbw-led-list.html )
Har funderat en hel del på inparameters och sensorer för att ändra färg på LED-stripen. Jag antar att det är hyfsat lätt att trigga på vissa triggers t ex rörelse eller annat. Eftersom varje färg RGBW har sin egen Device i Veran kan man enkelt bygga scener per färg.
Funderar dock på om det finns någon som har en lösning på att sätta en Device (t ex R) ON om ett värde på en websida eller DB är sant? Som exempel: Kan jag låta "temperaturen på Stockholmsbörsen återspeglas från min RGBW-list, eller om ett visst antal är uppnått i en databas? Högnivåfunderingar jag vet... Men måste ju börja någonstans.
Jag vill också passa på att höra om någon vågar säga om denna switch kanske fungerar till Fibaro RGBW som input?: http://www.alibaba.com/product-gs/1327977716/hot_sales_products_z_wave_light.html
Det hade varit en bra WAF.
Tack!
/J
Har precis som hek tänkt att använda denna som takfotsbelysning (se heks tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/218197-hur-skall-man-mata-driva-en-lang-rgbw-led-list.html )
Har funderat en hel del på inparameters och sensorer för att ändra färg på LED-stripen. Jag antar att det är hyfsat lätt att trigga på vissa triggers t ex rörelse eller annat. Eftersom varje färg RGBW har sin egen Device i Veran kan man enkelt bygga scener per färg.
Funderar dock på om det finns någon som har en lösning på att sätta en Device (t ex R) ON om ett värde på en websida eller DB är sant? Som exempel: Kan jag låta "temperaturen på Stockholmsbörsen återspeglas från min RGBW-list, eller om ett visst antal är uppnått i en databas? Högnivåfunderingar jag vet... Men måste ju börja någonstans.
Jag vill också passa på att höra om någon vågar säga om denna switch kanske fungerar till Fibaro RGBW som input?: http://www.alibaba.com/product-gs/1327977716/hot_sales_products_z_wave_light.html
Det hade varit en bra WAF.
Tack!
/J
Du måste nog då lära dig lite lua för att lösa din styrning... För att hämta en sida från internet skulle man kunna göra så här:
Lägg in all kod i en scen under lua-tabben. Retunerar din kod "true" kommer allt du ställt in under Devices exekveras.
Sen måste du "parsa" ut informationen du söker från html-sidan.
Lägg in all kod i en scen under lua-tabben. Retunerar din kod "true" kommer allt du ställt in under Devices exekveras.
@Hek, Tack!,hek skrev:Du måste nog då lära dig lite lua för att lösa din styrning... För att hämta en sida från internet skulle man kunna göra så här:
Sen måste du "parsa" ut informationen du söker från html-sidan.
Jag antar att det är dags... Har sett det ett tag men inte riktigt velat öppna ögonen. Dags att ta tag i LUA/LUUP/PLEG. Träsk känns det som än så länge. Men kul!
Vill även passa på att säga att länken i mitt förra inlägg säger i sitt namn "z_wave". Den har ingen Z-Wave i vår mening utan bara heter så. Det är en ren brytare med lite finesser. Någon som vågar sig på en gissning om den kan kontrollera en Fibaro RGBW?
/J
Ovan bild klippte jag ut från manualen V2.1-2.3.
Till min förvåning ser jag att S1 är borta i manualen för 2.1-2.3.
I < 1.9 ser det ut som följer:
Är helt enkelt tvungen att öppna en ny leverans som kom från m.nu igår och se 2.x fysikt:
Datum på lådan: 06-11-2013
Version på pucken: v2.2
Fysiskt verkar S2 vara kvar. Vill kunna trigga andra enheter via denna.
Men lugn, alla andra scheman är med S2 i version 2.1-2.3 manualen. Såg det precis. Det verkar som Fibaro har slarvat lite i deras bilder.
S2 finns alltså även i version 2.1-2.3, dock inte i manualen om Bypass.
/J
Till min förvåning ser jag att S1 är borta i manualen för 2.1-2.3.
I < 1.9 ser det ut som följer:
Är helt enkelt tvungen att öppna en ny leverans som kom från m.nu igår och se 2.x fysikt:
Datum på lådan: 06-11-2013
Version på pucken: v2.2
Fysiskt verkar S2 vara kvar. Vill kunna trigga andra enheter via denna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men lugn, alla andra scheman är med S2 i version 2.1-2.3 manualen. Såg det precis. Det verkar som Fibaro har slarvat lite i deras bilder.
S2 finns alltså även i version 2.1-2.3, dock inte i manualen om Bypass.
/J
Redigerat:
Själv skulle jag nog kollat in koden - kan väl inte vara så bökigt att hacka in -5 timmar eller något som en extra trigger?Freddan101 skrev:För egen del funkar ju detta men tänker på WAF:en...
När jag körde Switchking/Nexa har jag för mig att jag testade en plugin till Eventghost som kunde se när nästa kalendernyckelord dyker upp. Skulle man inte isf. kunna köra en scen varje natt, säg 03:00 som börjar beräkna start utifrån kalenderentry? Har iof. inte testat kombinationen Vera-EventGhost men tror jag sett nåt sånt.
Alternativt, (förstahands val) snällt be utvecklaren om denna funktion (tillsammans med en eller flera förklaringar om fördelarna med denna utbyggda funktion). Utan att vara påstridig såklart.
Medlem
· Västra Götaland
· 652 inlägg
Japp, ska se om jag kan lirka lite med utvecklaren.vespaman skrev:Själv skulle jag nog kollat in koden - kan väl inte vara så bökigt att hacka in -5 timmar eller något som en extra trigger?
Alternativt, (förstahands val) snällt be utvecklaren om denna funktion (tillsammans med en eller flera förklaringar om fördelarna med denna utbyggda funktion). Utan att vara påstridig såklart.
Så länge skulle man ju kunna skapa ett antal virtuella switchar för olika tider, e.g 07:00, 08:00, 09:00 och på morgonen köra en scen som kollar vilken som är aktiv.
Oj. Noterade att jag missade tacka HEK sist för ett uttömmande svar om styrning av halogenspotar.
Skäms en smula..
Nåväl.
Jag har just installerat en RGB (ej W)-list tillsammans med RGBW-controlen.
Tyvärr verkar något lite skumt och jag kommer inte riktigt vidare.
Som förväntat dyker 6 enheter upp i Veragränssnittet. Jag identifierade R, G och B och döpte dem till _LED red o.s.v. En av de övriga bör rimligen vara W. Den som visar watt kallade jag för LED dim. Kvar återstår en, vars funktion jag inte lyckats lista ut. Vad gör den?
När jag pillat runt en stund slutade LED dim visa watt och de övriga kan man justera, men de visar inte %.
Jag skulle vilja exkludera samtliga och börja om. Hur gör man detta bäst?
Har jag förstått saken rätt om jag tror att ingen lyckats få till en RGW-plugin till Veran ännu?
Mvh
David
Skäms en smula..
Nåväl.
Jag har just installerat en RGB (ej W)-list tillsammans med RGBW-controlen.
Tyvärr verkar något lite skumt och jag kommer inte riktigt vidare.
Som förväntat dyker 6 enheter upp i Veragränssnittet. Jag identifierade R, G och B och döpte dem till _LED red o.s.v. En av de övriga bör rimligen vara W. Den som visar watt kallade jag för LED dim. Kvar återstår en, vars funktion jag inte lyckats lista ut. Vad gör den?
När jag pillat runt en stund slutade LED dim visa watt och de övriga kan man justera, men de visar inte %.
Jag skulle vilja exkludera samtliga och börja om. Hur gör man detta bäst?
Har jag förstått saken rätt om jag tror att ingen lyckats få till en RGW-plugin till Veran ännu?
Mvh
David