dadid skrev:
Andper, så har jag förstått det ja.
Jag med men skitet flimrar ändå
 
A
Vet inte om det tagits upp förut men tänkte annars tipsa om denna z-wave kompatibla dörrklockan.
http://goo.gl/DDxJwz
 
Någon som vet om Aeon Labs Micro Smart Energy Switch fungerar bra med Vera? Tänkte ha den till radiatorn i garaget så storlek och utseende spelar mindre roll så länge den rapporterar korrekta värden.
 
dadid skrev:
Oj. Noterade att jag missade tacka HEK sist för ett uttömmande svar om styrning av halogenspotar.
Skäms en smula..

Nåväl.
Jag har just installerat en RGB (ej W)-list tillsammans med RGBW-controlen.
Tyvärr verkar något lite skumt och jag kommer inte riktigt vidare.
Som förväntat dyker 6 enheter upp i Veragränssnittet. Jag identifierade R, G och B och döpte dem till _LED red o.s.v. En av de övriga bör rimligen vara W. Den som visar watt kallade jag för LED dim. Kvar återstår en, vars funktion jag inte lyckats lista ut. Vad gör den?
När jag pillat runt en stund slutade LED dim visa watt och de övriga kan man justera, men de visar inte %.
Jag skulle vilja exkludera samtliga och börja om. Hur gör man detta bäst?
Har jag förstått saken rätt om jag tror att ingen lyckats få till en RGW-plugin till Veran ännu?

Mvh

David
Hej David,
Du ska få upp sex enheter i Veran. 4 st är R, G, B, W. Två styck är "master" varav en med förbrukning.
Jag vet att jag har läst om de två "master" på byggahus eller micasaverde-forumet, men inget annat skrevs än att det skulle så vara. Verkar som du kan gömma den utan förbrukningsmätare.

Screen Shot 2013-12-08 at 12.25.37 AM.png

/J
 
Freddan101 skrev:
Någon som vet om Aeon Labs Micro Smart Energy Switch fungerar bra med Vera? Tänkte ha den till radiatorn i garaget så storlek och utseende spelar mindre roll så länge den rapporterar korrekta värden.
Den funkar bra.
 
Hej
Vart väldigt nära på att köpa telldus grejer men inser att det kan vara värt att lägga det extra för att köra z wave. Så,från stenkoll och "handla nu" mode har jag fallit ner till noll. Kan någon vara hygglig och hjälpa mig sätta ihop ett startpaket med innehåll som matchar telldus startkit på Netonnet http://m.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/el/sjalvlarande/proove-tsp110/193466.6575/


Controller (Vera lite eller zipabox -sjukt svårt att välja)
3 inomhus pluggar alt inbyggnads
1 för utomhus
1 temp/luftfuktighetssensor (ej prio )


Vilken sida köper jag grejerna från,vesternet,m.nu,ebay? Behöver ha det innan jul
PS. funkar zwave i ojordade uttag?
 
olofh skrev:
Hej
Vart väldigt nära på att köpa telldus grejer men inser att det kan vara värt att lägga det extra för att köra z wave. Så,från stenkoll och "handla nu" mode har jag fallit ner till noll. Kan någon vara hygglig och hjälpa mig sätta ihop ett startpaket med innehåll som matchar telldus startkit på Netonnet [länk]


Controller (Vera lite eller zipabox -sjukt svårt att välja)
3 inomhus pluggar alt inbyggnads
1 för utomhus
1 temp/luftfuktighetssensor (ej prio )


Vilken sida köper jag grejerna från,vesternet,m.nu,ebay? Behöver ha det innan jul
PS. funkar zwave i ojordade uttag?
Jag har Vera Lite, men har suktat mycket efter Zipabox. Veran har ju fördelen med alla plugins etc. medan Zipan verkar vara mer "klick-and play". Har ännu inte satt mig in i Veran och luup-kod. Det är bedrövligt att den inte hanterar en sån enkel sak som "and" utan luup. Så det gäller lite att välja frihet (Vera) med en massa kodande eller Zipan med välj klossar (som sedan kan få sina begräsningar jämfört med Vera). Jag har haft väldiga problem med tid/datum i Veran, men support har hela tiden hjälpt mig och idag fungerar den biten klockrent.
Men även jag tycker det är sjukt svårt att välja. Har varit inne på att skaffa en Zipabox, men vet inte vilka begräsningar man får, men den ser sjukt snygg ut och har möjlighet till batteribackup.

Pluggar: Fibaro har fördelen att de är små och man kan sätta två i samma uttag.
Inbyggands: I uttag tycker jag Aeon är bäst.
Inbygda i strömställare: Fibaro eller nya Philo (ej testat de senare ännu), Aeon funkar men inte bra till trappkopplingar.
Utomhus: till vad?? Känns inte som det går att svara på, alt sätt styrningen inomhus.
Tycker alla batterisaker i Z-wave mest är skit. Ångrar alla pbatteriprylar jag köpt, bättre att starta med lysstyrningen enl mig.

M.nu har 5% rabatt. Vesternet ha idag frakt (men har philo).

// Kim
 
Kommande fibaro home center lite kanske kan vara intressant, lär dock inte komma innan jul.

Både m.nu och grönahus skickar så du har det på en dag eller två.
 
Qunaki skrev:
Jag har Vera Lite, men har suktat mycket efter Zipabox. Veran har ju fördelen med alla plugins etc. medan Zipan verkar vara mer "klick-and play". Har ännu inte satt mig in i Veran och luup-kod. Det är bedrövligt att den inte hanterar en sån enkel sak som "and" utan luup. Så det gäller lite att välja frihet (Vera) med en massa kodande eller Zipan med välj klossar (som sedan kan få sina begräsningar jämfört med Vera). Jag har haft väldiga problem med tid/datum i Veran, men support har hela tiden hjälpt mig och idag fungerar den biten klockrent.
Men även jag tycker det är sjukt svårt att välja. Har varit inne på att skaffa en Zipabox, men vet inte vilka begräsningar man får, men den ser sjukt snygg ut och har möjlighet till batteribackup.

Pluggar: Fibaro har fördelen att de är små och man kan sätta två i samma uttag.
Inbyggands: I uttag tycker jag Aeon är bäst.
Inbygda i strömställare: Fibaro eller nya Philo (ej testat de senare ännu), Aeon funkar men inte bra till trappkopplingar.
Utomhus: till vad?? Känns inte som det går att svara på, alt sätt styrningen inomhus.
Tycker alla batterisaker i Z-wave mest är skit. Ångrar alla pbatteriprylar jag köpt, bättre att starta med lysstyrningen enl mig.

M.nu har 5% rabatt. Vesternet ha idag frakt (men har philo).

// Kim
Tack för input. Att man bygger in puckarnaär helt klart stort plus för z wave. Nybörjarfråga. Vanliga uttag, det är 2x1.5kw jag ska ha då? eller 1x3kw?

Utomhus är ett vanligt uttag med ljusslinga.

Svårt val mellan controllers. Har nog inga svårigheter att scripta men alltid skönare med enkel o snyggare layout. Zipabox verkar dock rätt nya på marknade,ev barnsjukdomar (?) o osäkerhet om de kommer finnas kvar talar mot dom
 
vespaman skrev:
Den funkar bra.
Har du provat att mäta tvätt/tork/kyl/frys med Aeon Labs insatsbrytare? Skulle gärna få lite bättre koll på hur mycket allt drar här hemma. Känns lite overkill att sätta en Fibaroplug där man ändå inte ser den.
 
olofh skrev:
Tack för input. Att man bygger in puckarnaär helt klart stort plus för z wave. Nybörjarfråga. Vanliga uttag, det är 2x1.5kw jag ska ha då? eller 1x3kw?

Utomhus är ett vanligt uttag med ljusslinga.

Svårt val mellan controllers. Har nog inga svårigheter att scripta men alltid skönare med enkel o snyggare layout. Zipabox verkar dock rätt nya på marknade,ev barnsjukdomar (?) o osäkerhet om de kommer finnas kvar talar mot dom
Jag har letat efter en plug som funkar utomhus och endast hittat en från Duwi som är IP44-klassad men som bara klarar ner till 0C. Jag kör för närvarande med Nexa utomhus (och RFXtrx kopplad till Veran) eftersom jag använt Tellstick tidigare och har ett gäng brytare och sensorer.

Vill du bara köra Z-wave skulle jag nog prova en insatsbrytare innanför uttaget. Kör på ett 1x3kW men tänk på att båda jacken (om du har dubbel och bereoende på inkoppling) då kommer styras med Z-wave. Vill man styra jacken separat kan man skaffa ett uttag med separat brunntänding (och en 2x1,5kW). Jag har en plan att testa detta inomhus men har inte kommit så långt ännu.
 
Hjälp mig lite nu med tankegången. Inomhus till vanliga dubbla vägguttag. Är det inte mest fördelaktigt att köra 2x1.5kw så man har möjligheten att styra dom separat. Vil lman ha exakt lika schema/scenario för båda kan man väl låta det ena bli triggat av att det sker händelser på det andra. Eller? Prismäggisgt är det väl ingen skillnad på 2x1.5 och 1x3 kw puckar
 
Du kan inte koppla in en 2*1.5 till en *vanligt* tvåvägsuttag och styra brunnarna individuellt. Du måste köpa speciella uttag med "separat brunntänding".
Jag hade nog ändå kört 1x3 för att klara större last. Man vet ju aldrig vad någon kompis/mormor kommer råka stoppa in i uttaget i framtiden (läs svets). Och låta den andra brunnen alltid ha spänning.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Qunaki skrev:
Jag har Vera Lite, men har suktat mycket efter Zipabox. Veran har ju fördelen med alla plugins etc. medan Zipan verkar vara mer "klick-and play". Har ännu inte satt mig in i Veran och luup-kod. Det är bedrövligt att den inte hanterar en sån enkel sak som "and" utan luup. Så det gäller lite att välja frihet (Vera) med en massa kodande eller Zipan med välj klossar (som sedan kan få sina begräsningar jämfört med Vera). Jag har haft väldiga problem med tid/datum i Veran, men support har hela tiden hjälpt mig och idag fungerar den biten klockrent.
Men även jag tycker det är sjukt svårt att välja. Har varit inne på att skaffa en Zipabox, men vet inte vilka begräsningar man får, men den ser sjukt snygg ut och har möjlighet till batteribackup.

Pluggar: Fibaro har fördelen att de är små och man kan sätta två i samma uttag.
Inbyggands: I uttag tycker jag Aeon är bäst.
Inbygda i strömställare: Fibaro eller nya Philo (ej testat de senare ännu), Aeon funkar men inte bra till trappkopplingar.
Utomhus: till vad?? Känns inte som det går att svara på, alt sätt styrningen inomhus.
Tycker alla batterisaker i Z-wave mest är skit. Ångrar alla pbatteriprylar jag köpt, bättre att starta med lysstyrningen enl mig.

M.nu har 5% rabatt. Vesternet ha idag frakt (men har philo).

// Kim
Jag kör själv Zipabox idag och tycker den fungerar klockrent, visst finns det lite buggar ibland men det verkar verkligen inte vara bättre på Veran eller HC2.
Vet inte vad du harför problem med AND och datum och tid men dessa kommandon fungerar väldigt bra i Zipaboxen. Jag bifogar några exempel så får du se hur jag har använt dom i ett par regler.
Scheduler rule 7.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AND och OR regel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • AND och OR regel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Snyggt interface! Du verkar ha gjort någon "larm" lösning. Hur larmar man resp larmar av. Eller det är bara till att sätta ett scenario och koppla till mobil-appen och slå av / på med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.