1 307 576 läst · 5 347 svar
1308k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Fibaros relämoduler har en ingång som sluter till en eller två utgångar, beroende på vilken variant du väljer. Om du behöver två av varandra oberoende ingångar och utgångar så klarar du inte det med en modul.jolerius skrev:
Jag har bara backup modulen, hade inga 433 enheter sedan tidigare så jag har inte kommit mig för att testa den.Davve75 skrev:Tjena Frasse!
Jag har läst någonting om att dom har vissa betaltjänster.
Vilka tjänster är det?
Är det en nackdel att en viss del är moln-baserat?
Kan man köra allt utom att bygga scenarion off-line?
Vilka tilläggsmoduler kör du med?
Har du köpt 433-modulen än?
Jag har några Nexa rökdetektorer som jag tänkte föröka få kontakt med.
Sedan jag läste ditt inlägg så lutar det nu ännu mer mot en Zipabox
Du kan Tända/släcka lampor, köra scener, larma på och av, se sensorer och meters, ändra/se temperaturer i climat modulen, se loggar mm offline. Det du inte kan göra är att skriva regler eller konfigurera systemet, d.v.s. att lägga till/tabort enheter, administrera användare mm.
Har inte riktig koll på vilka betaltjänster som kommer men dessa har jag noterat i min box just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen vet jag att SMS kommer som en tjänst men det har jag löst via gmail som skickar SMS om jag får mail från Boxen
Så det är inga betaltjänster som man egentligen behöver?
Är du nöjd med telefon-appen? Kör du Apple eller Android?
Där måste man säga till Fibaros fördel att deras app ser verkligen bra ut.
Backup-modulen...det är en batteri-modul med USB för SIM-sticka om jag har fattat det rätt.
Kör du via GSM också eller använder du bara batteriet?
Backup-modulen...det är en batteri-modul med USB för SIM-sticka om jag har fattat det rätt.
Redigerat:
Nej jag tycker inte jag saknar något. Möjlighen möjligheten att se trender och statistik på flera enheter och inte bara en i taget.Davve75 skrev:Så det är inga betaltjänster som man egentligen behöver?
Jag kör iPhone/iPad och det är klart att den appen kan utvecklas och bli bättre.
Jag tycker dock att den har allt jag behöver just nu, både bra gränssnitt och funktioner. Du kan ju gå in på apples iStore och se skärmbilder från appen.
Det kommer ju löpande utveckling så jag föräntar mig att appen kommer bli ännu bättre
Personligen tycker jag inte att Fibaro är värt så mycket pengar som boxen kostar. Jag tycker att Zipatos flexibilitet och pris gör Zipaton till ett självklart val. Skulle jag bli besviken på hur den utvecklas framöver så funkar ju alla sensorer om jag skulle behöva byta boxen.
Backup modulen är som du skriver en batteri backup med USB port. Den porten kan säkert användas till mer än bara 3G modem. Själv har jag inte hittat en 3G sticka som fungerar och tyvärr så har jag haft svårt att få Zipato att tala om vilka som funkar. jag har testat två olika Telia modem utan framgång.
Hej,
Har idag inhandlat en styck 3 x 1 pols brytare Eljo Trend. Behövde tre "knappar" för att bl a kunna använda S2 på några Fibaro-puckar för framtida scener.
Men det smög sig direkt. Verkar inte vara så enkelt att bara sätta fjädrar för att få den monostabil.
Se bild så förstår ni. Någon som vet hur man ska göra, dvs om det går?
Om det inte går får jag nog läsa på om bistabila fungerar med Fibaros puckar. Någon som redan har svaret om man t ex ska koppla till en Relay?
/J
Har idag inhandlat en styck 3 x 1 pols brytare Eljo Trend. Behövde tre "knappar" för att bl a kunna använda S2 på några Fibaro-puckar för framtida scener.
Men det smög sig direkt. Verkar inte vara så enkelt att bara sätta fjädrar för att få den monostabil.
Se bild så förstår ni. Någon som vet hur man ska göra, dvs om det går?
Om det inte går får jag nog läsa på om bistabila fungerar med Fibaros puckar. Någon som redan har svaret om man t ex ska koppla till en Relay?
/J
Logga in
Skapa konto
Svarar mig själv. Synd att man gör antaganden istället för att kolla upp innan man handlar...
"Eljo trend strömbrytare kan kompletteras med glimlampa inkl hållare 230V eller med impulsfjäder för återfjädrande funktioner.
Gäller inte Eljo trend 3x1-polig"
Blir att läsa på om bistabila brytare.
/J
"Eljo trend strömbrytare kan kompletteras med glimlampa inkl hållare 230V eller med impulsfjäder för återfjädrande funktioner.
Gäller inte Eljo trend 3x1-polig"
Blir att läsa på om bistabila brytare.
/J
Nu har jag läst om zwave ett bra tag men jag har inte hittat om det finns plugins som gör att man kan trigga events med hjälp av google calendar. Är det någon som känner till om det finns till någon av vera, zipabox eller homecenter.
Vad jag är ute efter är att styra igång tex motorvärmare ett par timmar innan man ska vara på jobbet, eller ändra styra elelement och lampor.
Grejen är att mitt arbetsschema är sjukt annorlunda dag till dag men jag skriver upp alla jobb i gcal.
Tacksam om någon har nån insikt.
Vad jag är ute efter är att styra igång tex motorvärmare ett par timmar innan man ska vara på jobbet, eller ändra styra elelement och lampor.
Grejen är att mitt arbetsschema är sjukt annorlunda dag till dag men jag skriver upp alla jobb i gcal.
Tacksam om någon har nån insikt.
Försöker komma på ett enkelt sätt att styra våra Lenhovda elradiatorer med zwave. Kan någon (elektriker?) ge mig tips utifrån bilderna om det går att styra dessa med exv. en fibaro universalsensor??? Sitter ju en potentiometer bl a som man kanske kunde koppla emellan?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vera: http://code.mios.com/trac/mios_google-calendar-plugin/råttboet skrev:
Ni som har fått era Northq Power reader att funka med Veran, Hur lyckades ni,
Har ju kommit så pass långt efter massa timmars testade fram å tillbaka.
Jag ser den i Veran Gui, Men den vägrar ta några Parameter ändringar, å säger bara hela tiden
Waiting for Wakeup
Någon som har bra tips åt rätt håll
Har ju kommit så pass långt efter massa timmars testade fram å tillbaka.
Jag ser den i Veran Gui, Men den vägrar ta några Parameter ändringar, å säger bara hela tiden
Waiting for Wakeup
Någon som har bra tips åt rätt håll