Testade detta flera ggr, men det löste sig me hjälp av mios support. Dom
lyckades logga in å fixa det. Vilket dom löste inom 60 min från det att jag la ett ärende till dom..

Riktigt grym support :)

hek skrev:
Nu finns den tydligen på nätet också:

[länk]
Kul läsning! Som en vitaminspruta för motivationen att fixa vidare hemma ;)

Hoffan skrev:
Testade detta flera ggr, men det löste sig me hjälp av mios support. Dom
lyckades logga in å fixa det. Vilket dom löste inom 60 min från det att jag la ett ärende till dom..

Riktigt grym support :)
Härligt med okända personer som har full tillgång till ditt hemmanätverk...

phl skrev:
Härligt med okända personer som har full tillgång till ditt hemmanätverk...
Jo det e väl sant, Fast öppnade ju bara upp det för dom medans dom hjälpte mig ju...

Hej. Kort fråga. Jag har inte kommit igång med z-wave ännu (dvs många andra frågor lär följa, fast jag har bara tagit mig till sidan 36 i den här gigantiska diskussionen).

Vi har tre våningar så jag vill ha brandvarnare som kommunicerar med varandra. Jag har någonstans läst i tråden att man kan få vissa enheter att kommunicera med varandra på något sätt utan att gå via Vera. Hur är det med brandvarnarna? En brand kan ju slå ut hela elsystemet.

Sedan funderar jag på att skaffa termostaterna till elementen. Skönt att kunna variera tempen. Är det någon som har gjort någon uträkning på hur mycket hen sparar på att ha sådana i huset (beror ju givetvis på från hus till hus och uppvärmingssystem till uppvärmningssystem och inställningar, utetemperatur etc etc, men ändå)?

Hoffan skrev:
Jo det e väl sant, Fast öppnade ju bara upp det för dom medans dom hjälpte mig ju...
Hjälper ju föga när din Vera har en konstant öppen tunnel till MCV:s servrar.

Nu har jag inhandlat lite mer grejer.. Men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska koppla in min fibaro dual relay switch bakom ett eluttag.
Överallt i manualen så står det bara om lampor. Men jag vill styra utebelysningen och den går bara att styra via eluttaget.

Så hur gör jag??

Hej!
Är det verkligen ingen som provat Zipabox?
Jag har varit runt på olika hemsidor och kollat på en hel del youtube-klipp, och Zipabox verkar sjukt bra.

Det klarar av Z-Wave, Nexa, Zigbee, KNX mm med hjälp av färdiga insticks-moduler.
Sedan verkar både programvaran för programmeringen samt apparna för mobil och surfplatta både enkla och ganska snygga.

Trodde länge att det skulle bli en HC2 från Fibaro, men nu lutar det starkt åt en Zipabox från Zipato.

Är det någon som har provat och kan ge mer information så blir jag glad.

Har många oidentifierade strömförbrukare så tänkte ta steget och mäta kyl/frys och tvätt/tork. Vad är vettigast att använda för att göra detta, Fibaro wall plug? Synd att gömma en så snygg (och dyr) pryl men den är ju smidig. Finns det nån infälld enhet som mäter förbrukning som man skulle kunna sätta i vägguttaget?

Sen kan man inte få exakt mätning av tvättmaskin ex.har jag förstått?

jolerius skrev:
Överallt i manualen så står det bara om lampor. Men jag vill styra utebelysningen och den går bara att styra via eluttaget.
Det är ingen skillnad på en lampa och ett vägguttag. Man bryter strömmen helt enkelt.

Nyfniken skrev:
Det är ingen skillnad på en lampa och ett vägguttag. Man bryter strömmen helt enkelt.
Vet inte om det e skillnad.. Fick reda på att det är fasen (L) som ska brytas genom fibaron.

En annan fråga:
Är det någon som vet om det finns någon z-wave pryl som har ett potentiallfritt relä som bara ger en brytning eller slutning?? Tänkte koppla in mig på porttelefonens öppnaknapp, så jag slipper ha nycklar med mig.

jolerius skrev:
Vet inte om det e skillnad.. Fick reda på att det är fasen (L) som ska brytas genom fibaron.

En annan fråga:
Är det någon som vet om det finns någon z-wave pryl som har ett potentiallfritt relä som bara ger en brytning eller slutning?? Tänkte koppla in mig på porttelefonens öppnaknapp, så jag slipper ha nycklar med mig.
Fibaros relämoduler fungerar just så :)

Men jag behöver ju två trådar ut.. Vart hämtar jag isf den andra?? Behöver NO och C.. blir svårt att få till en slutning över en tvåpolig kontakt annars

Hej Davve!

Jag kör Zipaboxen och är väldigt nöjd med den.
Jag har skrivit lite om det på sidan 87,tror jag det var.

Frasse

Tjena Frasse!

Jag har läst någonting om att dom har vissa betaltjänster.
Vilka tjänster är det?

Är det en nackdel att en viss del är moln-baserat?
Kan man köra allt utom att bygga scenarion off-line?

Vilka tilläggsmoduler kör du med?
Har du köpt 433-modulen än?
Jag har några Nexa rökdetektorer som jag tänkte föröka få kontakt med.

Sedan jag läste ditt inlägg så lutar det nu ännu mer mot en Zipabox :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.