1 307 567 läst · 5 347 svar
1308k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Nu har jag moddat Fibaros dörrsensor så den känner av att dörren olåst eller låst. För mig är det det som är intressant och inte om dörren är öppen eller stängd. Jag tog helt enkelt bort magnetbrytaren från sensorn och förlängde den med hjälp av en par tunna sladdar och monterade in den i dörrblecket i dörrkarmen. Sedan monterade jag en liten magnet i kolven (15 kr på biltema). När jag sedan låser så känner sensorn av att det är låst och jag kan larma på utan varning och dörren är stängd även när jag tittar i appen på mobilen eller mjukvaran i datorn.
Tungelementet (brytaren) finns även att köpa på Kjell.com art 50-677 för 30 kr så slipper man löda loss den från sensorn. Jag limmade fast den i låsblecket i karmen med smältlim i det översta hålets underkant och tänker prova ett tag innan jag gör en mer permanent lösning. Lägger upp lite bilder så andra kan se hur jag gjort.
Tungelementet (brytaren) finns även att köpa på Kjell.com art 50-677 för 30 kr så slipper man löda loss den från sensorn. Jag limmade fast den i låsblecket i karmen med smältlim i det översta hålets underkant och tänker prova ett tag innan jag gör en mer permanent lösning. Lägger upp lite bilder så andra kan se hur jag gjort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verkar ju lite riskabelt att programmera om Vera 3 till en switch när man läser den tråden. Lite surt då jag enbart köpte Vera 3 istället för Vera Lite för switch-funktionenvespaman skrev:1. Det går att göra om Vera till switch/brygga istället, om du vill. Jag kör så med wifi, eftersom jag vill använda den som en extra AP. Det är lite pyssligt - läs mer här; [länk]
2. Har inte järnkoll på hur vera formatterar, det gör den väl bara om du vill ha loggar på den. Annars kan du ju enkelt formattera ext4 tex 64GB från valfri linuxburk o stoppa in den. Lär ju räcka ett braaaaaaaaaa tag.
Tycker dock att, om du har din windowsserver igång 24/7/365 gör rätt i att lägga filerna där istället. Enklare med backuper osv. Jag gjorde iofs ett litet skript som backade till min mailserver en gång per dygn innan SMB support ordnades fram til Veran.
Tror jag ska försöka få till loggningen till windowsservern då jag märker att USB-minnet fylls på ganska snabbt med data ändå, vad händer när minnet tar slut? Raderas de äldsta värdena eller slutar DataMina bara att logga?
Om NAS/windowsservern startar om kommer loggningen igång automatiskt igen då?
Det är ju inte supersvårt, två rader att editera om jag inte minns fel. Men det är klart, gör man fel kan det gå åt pipan.TE-Rex skrev:Verkar ju lite riskabelt att programmera om Vera 3 till en switch när man läser den tråden. Lite surt då jag enbart köpte Vera 3 istället för Vera Lite för switch-funktionen
Tror jag ska försöka få till loggningen till windowsservern då jag märker att USB-minnet fylls på ganska snabbt med data ändå, vad händer när minnet tar slut? Raderas de äldsta värdena eller slutar DataMina bara att logga?
Om NAS/windowsservern startar om kommer loggningen igång automatiskt igen då?
Den svåra biten är väl att bli överens med vi, om man inte redan är det.
Jag vet att jag läst flera gånger i tråden att man alltid ska montera dubbeltrapp istället för kron-brytare om man vill kunna styra t ex en scen utöver ex lampa. När jag kollar på kopplingsschema för fibaros dimmer så kan jag inte se att det skulle behövas, vad är det jag missar?
Har för fem minuter sedan packat upp min Vera3 samt 4 stycken Fibaro dimmers (2 st dimmer pluggar (FGWPF) samt 2 st inbyggnadsdimmers (FGD211)).
Efter en kort firmwareuppgradering och lite annat lull så var jag igång. Valde "Add devices" och snabbt hittade Veran den enda inkopplade pluggen.
Jag kan slå på och av den och ser förbrukningen, men det är ju en dimmer. "Dimmeralterativet" finns inte utan endast On/Off. Jag försökte att omkonfigurera noden (Configure node right now) men inte hjälpte det. Under "Advanced" fliken finns det ju väldigt mycket möjligheter och jag känner ju att BinaryLight (i device type fältet) inte kanske är optimalt, men är ju inte säker på att det är här jag bör ändra.
Frågan är alltså kort och gott, hur gör jag för att kunna få min nya enhet att uppträda som en dimmer och inte en switch.
(Har sökt i forumet men inte riktigt hittat tycker jag. Säkerligen har jag missat för jag kan väl knappast vara den första att vimsa iväg så här)
Magnus
Lund
Efter en kort firmwareuppgradering och lite annat lull så var jag igång. Valde "Add devices" och snabbt hittade Veran den enda inkopplade pluggen.
Jag kan slå på och av den och ser förbrukningen, men det är ju en dimmer. "Dimmeralterativet" finns inte utan endast On/Off. Jag försökte att omkonfigurera noden (Configure node right now) men inte hjälpte det. Under "Advanced" fliken finns det ju väldigt mycket möjligheter och jag känner ju att BinaryLight (i device type fältet) inte kanske är optimalt, men är ju inte säker på att det är här jag bör ändra.
Frågan är alltså kort och gott, hur gör jag för att kunna få min nya enhet att uppträda som en dimmer och inte en switch.
(Har sökt i forumet men inte riktigt hittat tycker jag. Säkerligen har jag missat för jag kan väl knappast vara den första att vimsa iväg så här)
Magnus
Lund
MagnusJonsson skrev:Har för fem minuter sedan packat upp min Vera3 samt 4 stycken Fibaro dimmers (2 st dimmer pluggar (FGWPF) samt 2 st inbyggnadsdimmers (FGD211)).
Magnus
Lund
Men "pluggen" (FGWPE/F-101) är väl inte en dimmer. Bara en relay-switch.
/J
Ja, jag är ju så ... xxx... [välj valfritt ord här] att klockorna stannar. Läste glatt på en förpackning och öppnar den andra. Det står ju klart och tydligt "relay switch" om man läser på förpackningen.
Blev nog lite väl entusiastisk med dimmertanken där ett tag....
Det är dock inte helt trivialt att lägga till en enhet till. Veran har inte helt lätt att hitta dem vad det verkar....
Pinsam inledning på karriären på detta forum.
Nå, nu har jag hämtat mig en smula och fått fart på mina två "Wall Plugg Relay Switches" som det så fint står på kartongen.
Nu ska jag bara beställa nya monostabila väggbrytare till rummen. Till min besvikelse verkar det som om www.elbutik.se ska sluta att sälja Mertens grejor. Det är lite trist tycker jag eftersom deras serie M har hög WAF och gjort inköpen "enklare" här hemma.
Är det någon som känner till om det finns någon bra variant av Fibaros FGWPE/F-101 som är en dimmer ? Jag hade nog drömt om dimmade belysningar i fönster och något som skulle efterlikna Philips Wakeuplight...
Nå, nu har jag hämtat mig en smula och fått fart på mina två "Wall Plugg Relay Switches" som det så fint står på kartongen.
Nu ska jag bara beställa nya monostabila väggbrytare till rummen. Till min besvikelse verkar det som om www.elbutik.se ska sluta att sälja Mertens grejor. Det är lite trist tycker jag eftersom deras serie M har hög WAF och gjort inköpen "enklare" här hemma.
Är det någon som känner till om det finns någon bra variant av Fibaros FGWPE/F-101 som är en dimmer ? Jag hade nog drömt om dimmade belysningar i fönster och något som skulle efterlikna Philips Wakeuplight...
Nu finns den tydligen på nätet också:
http://hemma.aftonbladet.se/2013/11/automatiskt-och-fjarrstyrt-har-de-sveriges-smartaste-hem/
http://hemma.aftonbladet.se/2013/11/automatiskt-och-fjarrstyrt-har-de-sveriges-smartaste-hem/