Status
Tråden går ej att kommentera.
En fråga, hur länge har den som haft sin Worx landroid här längst haft den? Det verkar vara "mycket maskin för pengarna", men alla verkar överrens om att den är ett relativt oprövat kort, och att en investering i den kan gå åt vilket håll som helst framöver.
 
hk1971j skrev:
Samma erfarenhet.

Kan ha stått och vilat 12 timmar och borde tycker man vara fullt redo att köra 1,5 timma.

Min klipper kanske 50 minuter och sedan tillbaka för att ladda 1,5-2h.

Sedan kör den på längre.

Kolla även att laddstiften i stationen inte är smutsiga eller att LR laddbleck är skitiga.
En fråga som jag tänkte ställa verkar fått sitt svar redan. LR laddar inte alltid när den står i laddaren, utan bara under sin schemalagda tid?? Är detta eran erfarenhet också??
Borde ju fungera så att den alltid laddar (underhållsladdar) när den står i laddaren...
 
Trots att regnet vräkt ner både fredag och lördag så tyckte min Landroid att den skulle ut och klippa trots att jag ställt den på att inte göra det. Har ställt väntetiden vid regn på 60 minuter. Om jag sprang ut i regnet och petade på sensorerna lite så förstod den att det var regn. Då laddade den i 60 minuter innan den fortsatta klippa. Tog med mig ett glas vatten ut och hällde över regnsensorn. Först då fattade den att det regnade och åkte in i sin laddare.
Är det någon annan som har liknande erfaranheter? Kanske tar det lite tid för den att fatta att det regnar och jag var för ivrig?
 
freddie_nelson skrev:
En fråga som jag tänkte ställa verkar fått sitt svar redan. LR laddar inte alltid när den står i laddaren, utan bara under sin schemalagda tid?? Är detta eran erfarenhet också??
Borde ju fungera så att den alltid laddar (underhållsladdar) när den står i laddaren...
Enligt manuallen skall man under vintertid underhållsladda sin LR ca: 3 gånger under perioden den inte används (om nu inte någon tänkte montera en plog framför och låta den skotta snö under vintern) :D

Så, man tycker då att den borde ladda även när den inte är schemalagd.

Ska faktiskt kolla idag vad batteriet står på när den är klar, och sedan kolla någon timma senare om den har laddat upp sig.

När den är under drift står det som sagt att den laddar batteriet, och imellan schemalagda klippningar står det "väntar på schemalagd tid" enbart.
 
McFlurry skrev:
Trots att regnet vräkt ner både fredag och lördag så tyckte min Landroid att den skulle ut och klippa trots att jag ställt den på att inte göra det. Har ställt väntetiden vid regn på 60 minuter. Om jag sprang ut i regnet och petade på sensorerna lite så förstod den att det var regn. Då laddade den i 60 minuter innan den fortsatta klippa. Tog med mig ett glas vatten ut och hällde över regnsensorn. Först då fattade den att det regnade och åkte in i sin laddare.
Är det någon annan som har liknande erfaranheter? Kanske tar det lite tid för den att fatta att det regnar och jag var för ivrig?
Min klipper också idag trots ösregn så det borde inte behövas något vattenglas! Vet du var regnsensorn sitter?
 
JazzBosse skrev:
Min klipper också idag trots ösregn så det borde inte behövas något vattenglas! Vet du var regnsensorn sitter?
Det är 2 silvergärgade nitar som sitter tätt bak på klipparen, min fungerar alldeles utmärkt när det regnar, den går snällt in till laddaren
 
Jean007 skrev:
En fråga angående batteri och laddning, när min klippare ska ut och klippa efter vilodag upplever jag att klipptiden blir väldigt kort första gången, kan det vara så att laddning endast sker när den är schemalagd att klippa.
Jag har konstaterat att den inte laddar när den väntar på schemalagd tid. Sotarn skulle komma förra tisdagen och jag ville inte att LD skulle jobba med eftersom stegen stod i vägen. Vad jag inte kom ihåg att jag hade satt vilotid på onsdagen veckan innan. När jag kom hem på em programmerade jag om, LD startade kniven och ville in och ladda omg. Det är väl så att datorn tar kraft. Laddningen är tydligen inte så intelligent. Jag undrar hur man ska göra på vintern, laddstationen ska helst stå inomhus, slingkabel ska vara ansluten, klipptid ska vara programerad? Kanske bäst att demontera batt. och ladda med 12v laddare?
 
johan119 skrev:
Det är 2 silvergärgade nitar som sitter tätt bak på klipparen, min fungerar alldeles utmärkt när det regnar, den går snällt in till laddaren
Frågan är om den uppfattar regn som regn först när/om dessa två nitar "kortsluts" av vatten?

M.a.o om det regnar lite och det inte blir någon "pöl" så kanske LR inte uppfattar regnet?
 
Bebbe56 skrev:
Jag har konstaterat att den inte laddar när den väntar på schemalagd tid. Sotarn skulle komma förra tisdagen och jag ville inte att LD skulle jobba med eftersom stegen stod i vägen. Vad jag inte kom ihåg att jag hade satt vilotid på onsdagen veckan innan. När jag kom hem på em programmerade jag om, LD startade kniven och ville in och ladda omg. Det är väl så att datorn tar kraft. Laddningen är tydligen inte så intelligent. Jag undrar hur man ska göra på vintern, laddstationen ska helst stå inomhus, slingkabel ska vara ansluten, klipptid ska vara programerad? Kanske bäst att demontera batt. och ladda med 12v laddare?
Ställer man LR i laddaren med slingkabel kopplad (behöver vara en kort slinga runt laddaren) och trycker på Home knappen så laddar den fullt och stänger sedan av sig.
Min uppfattning är att när schemalagd tid går ut åker LR till laddaren, laddar fullt och ställer sig sedan i läget "väntar på schemalagd tid". Sedan verkar den inte underhållsladda så har man en vilodag så är det säkert så att processorn drar ur batteriet till en del. Man kan ju under vilodagen trycka på Home knappen så laddar den ju fullt. Tänk då på att den sedan stänger av sig så när det är klart måste man ju starta upp den igen med PIN-koden. Alternativt får man leva med att första klippningen för dagen blir lite kortare:|.
 
hk1971j skrev:
Frågan är om den uppfattar regn som regn först när/om dessa två nitar "kortsluts" av vatten?

M.a.o om det regnar lite och det inte blir någon "pöl" så kanske LR inte uppfattar regnet?
Jag har funderat i samma banor. Har haft Landroiden i 3-4 veckor och har för mig att regnsensorn var extremt känslig när klipparen var helt ny. Kanske är det all pollen och annat skräp som fått den att balla ur. Nu när regnet inte längre vräker ner ska jag gå ut och se om jag kan göra rent sensorerna.
 
Mabcus skrev:
Sorry hade bevakning på både denna tråd och någon Husqvarna tråd.. läste inte noga utan svarade lite snabbt bara, missade att det var i LR tråden.
Men kan ändå bara säga att jag är nöjd med min maskin och har ändå råd med ett "superbt" huslarm.

Men jag tycker inte som dig hk1971j att det är ok med stöld, varken i mitt hus eller av saker som man har larm (patent) på. Man får faktiskt se till att köpa/utveckla egna lösningar inte stjäla andras. Vilket hade inneburit att vi inte hade behövt ha larm/patent på saker, något som också fördyrar produkter.
Så avundsjuka på andra får man inte vara att man blir kriminell! (Och nej jag åsyftar inte de som köpt en LR utan de tillverkare som "tjyvar")

Åter igen sorry att jag missade vilken tråd jag var i:surprised:
Märk väl att det inte på långa vägar är avgjort att Worx "stulit" något från HQ. Rent mekaniskt har inte HQ några patent att åberopa så där får Worx och övriga använda vad de vill och tycker är bra. Patenten man åberopar kan du se sammanställda på Länk #463 på sidan 31 i tråden och där ser du också att min uppfattning är att Worx löst dessa mjukvarudelar på ett eget och betydligt enklare sätt. Förmodligen är det därför LR maskinen är lite känsligare och mycket billigare. För oss som får det att fungera trots enkelheten tycker jag nog det kan kallas prisvärt att bara betala hälften för maskinen. Har man en komplicerad tomt eller nära grannar är man självklart hjälpt av HQ's högre intelligens.
 
Wulfram Zneijderhaan skrev:
Landroid batteriutrymme och batterier.

Batteriet består av 2 st seriekopplade 12 V , verkar att vara samma som Biltema 80-409
l*b*h 90*70*101mm. Anslutningskablar isolerade med vit dubbelhäftande tape.
Min gissning är att dom är tejpade vid batteriutrymmets lock med samma typ av tape.
Att byta ut batterierna borde vare enkelt. Om man skulle behöva batterier efter garantitidens utgång skulle jag definitivt satsat på Biltema batterier.
Genau, exakt det jag efterlyste, Tusen tack...
Blir dylika batterier när garantin gått ut eller om det blir tjafs under densamma...
 
theon skrev:
En fråga, hur länge har den som haft sin Worx landroid här längst haft den? Det verkar vara "mycket maskin för pengarna", men alla verkar överrens om att den är ett relativt oprövat kort, och att en investering i den kan gå åt vilket håll som helst framöver.
Fyra veckor, helnöjd! :)
 
När det gäller de wobblande hjulen, eller rättare sagt, att hjulen inte sitter fast på sin axel som varit nämnt här i tråden tidigare så säger en mekanikkonstruktör jag pratat med att det bör vara en låsskruv av typen "hålspets", dvs att spetsen är som en ring med en egg. Denna typ är den som bäst låser mot en plan yta, inte en platt eller en spetsig typ. Vet någon vilken sort det är som sitter där de lossnat?
 
Idag har jag för andra gången sedan jag installerade "roboten" gått runt o putsat den för så många förtretliga oklippta zonen utanför kabeln. Det tog ganska exakt 10 min, det tar jag gärna en gång i veckan så länge jag slipper kuta runt 1,5 timme o klippa hela gräsmattan.
Lite kuriosa, jag putsade tre små 15x15cm tussar som han/den/det konsekvent har missat sen han gick i drift för tre veckor sedan. ..o när han gick ut på sitt arbetspass kl 09.00 gick han nästan raka vägen o klippte precis dessa tussar, man kan nästan tro att han jävlas med mig trots att jag bara varit snäll mot honom, han har fått ett litet hus , har lagt kabeln under gräset o diverse uppmuntrande småprat.
Skämt åsido, jag är helnöjd, ställt i relation till alternativet (6-8 timmar bakom gräsklipparen /vecka)..
Nu efter avrundning av 90 gradershörn kan jag dessutom lita på honom, han har jobbat varje dag sedan förra onsdagen o inte stannat eller trott sig vara utanför området en enda gång.
Jag har schemalagt arbetstid 09.00 -20.00 alla dagar förutom söndag. o han hinner tre klippningsvarv med laddning per dag.
Har snällt gått in o ställt sig standby över natt o gått ut nästa morgon, söndagen vilade han men kom ut enligt schemat imorse o tuffade runt.
Regnsensorn har jag satt på en timme o den fungerar Ok MEN det verkar som om det behöver regna ganska mycket.
Bifogar bild på slingan på tomten, nb 90gradershörnen är numera avrundade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.