Status
Inte öppen för fler kommentarer.
freddie_nelson skrev:
Japp, är som du säger att får den gå klart sin tid så går den in och laddar fullt innan den väntar på nästa schemalagda tid... Men tycker likväl att den alltid borde ladda/underhållsladda när den står i laddstationen, kanske något som kommer i en framtida mjukvaru-version. Hoppas dom planerar att uppdatera framöver när dom fått in lite feedback från användarna!
Det håller jag med om, det hade ju varit fint om den började den schemalagda tiden med att toppladda innan den går ut. Då har man ju alltid fulladdat när den börjar klippa.
 
Hanquist skrev:
Frågan är bara hur jag gör med kabeln när den ska hitta hem, den måste jag lägga längst med ölandstenen ...
Är väldigt osäker om det kommer gå.. Så Hjälp tack. Någon som har liknande trädgård där det funkar?
Jag har också en passage på runt fyra meter där bredden är drygt metern endast. Där går Robban väldigt ofta och sicksackar sig fram så jag tror inte du får problem med det.
 
Hanquist skrev:
Är det någon som tror att Worx kan få jobbet gjort i min trädgård eller är det en för svårt uppgift när ni ser bilderna som jag bifogt. Den ska nämligen gå under äpple spaljen. Samt klippa runt de saker som jag har på andra sidan.??? Hoppas på ett snabbt svar då jag tänkte köpa den imorgon om ni tror det kommer att fungera?
Samt kan den gå över Ölandssten? :) (är ölandssten nämligen på bilden i trädgården)
[bild]
[bild]
[bild]
Det kommer att fungera, möjligtvis att du får lägga slingan så att du får handjaga runt dina 4-kantiga öar
 
johan119 skrev:
Det kommer att fungera, möjligtvis att du får lägga slingan så att du får handjaga runt dina 4-kantiga öar
Tack, tror ni även att den kommer att ta sig fram på framsidan av huset då trädgården är som ett u det jag tog bild på är den mest krongliga delen av trädgården?
Finns det något Minne i roboten så den vet lite var den klippt?
 
Hanquist skrev:
Tack, tror ni även att den kommer att ta sig fram på framsidan av huset då trädgården är som ett u det jag tog bild på är den mest krongliga delen av trädgården?
Finns det något Minne i roboten så den vet lite var den klippt?
Det finns egentligen inget minne för var den varit och den kan inte ta sig direkt tillbaka till ett ställe den varit på m.a.o. men en viss inlärning har den tydligen. det handlar nog mest om vilka vinklar som är gångbara utvinklar när den träffar på slingan på olika ställen.
Det handlar egentligen bara om kontinuerlig klippning och att man ger den tillräcklig tid att hålla på, då kommer den småningom att ha hittat runt till andra sidan och även klippt runt alla små ställen. Du får börja med att låta den gå varje dag i minst tio timmar så kan du eftre någon vecka avgöra om du kan dra ner på tiden eller kanske behöver ge den mer tid beroende på resultatet.
 
Kalmaj skrev:
Jag har på ett par ställe ett avstånd mellan slingan och öar å bara c:a 60-70 cm och det är inga problem den hittar och går ganska ofta i dessa passager.
Kalmaj
Samma här, har en passage på som har 1 meter mellan trådarna, och det funkar.
 
Jean007 skrev:
Pergus, så vill jag ha det, dålig på el dock, hur ska jag koppla, hur många brytare behöver jag.
Så här har jag nu löst problemet med spärr i korridoren så att jag kan stänga in LR i ett område. Även när spärren är inkopplad kan LR ta sig förbi på sin väg till laddstationen. Som omkopplare har jag en 1-Polig vippomkopplare från Ekonomen(tack för tipset Jonas_Pettersson). Omkopplaren har ett mittenläge där all ström bryts i slingan. Drar man förbi det läget snabbt slipper man resetta LR. Omkopplaren är avsedd för inomhusbruk så den måste fuktskyddas på något sätt.

Så här har jag valt att koppla det hela. Kabeln från laddstationen C kan växelvis kopplas till d varvid korridoren spärras eller till a+b då den öppnas

LRspärr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Angående slingan kommer maskinen alltid att gå motsols tillbaka när den ska tillbaka och ladda? Så att jag kan få den att gå vänster varv tillbaka. Tror nämligen att den får svårt om den ska klara av att gå höger var tillbaka i min trädgård
 
Hanquist skrev:
Angående slingan kommer maskinen alltid att gå motsols tillbaka när den ska tillbaka och ladda? Så att jag kan få den att gå vänster varv tillbaka. Tror nämligen att den får svårt om den ska klara av att gå höger var tillbaka i min trädgård
Maskinen går alltid motsols tillbaka till laddaren
 
PerGus skrev:
Så här har jag nu löst problemet med spärr i korridoren så att jag kan stänga in LR i ett område. Även när spärren är inkopplad kan LR ta sig förbi på sin väg till laddstationen. Som omkopplare har jag en 1-Polig vippomkopplare från Ekonomen(tack för tipset Jonas_Pettersson). Omkopplaren har ett mittenläge där all ström bryts i slingan. Drar man förbi det läget snabbt slipper man resetta LR. Omkopplaren är avsedd för inomhusbruk så den måste fuktskyddas på något sätt.

Så här har jag valt att koppla det hela. Kabeln från laddstationen C kan växelvis kopplas till d varvid korridoren spärras eller till a+b då den öppnas

[bild].
Väldigt smart koppling PerGus som jag tror att jag får nytta av om jag vill skapa en övergång mellan mina två zoner. Den måste i så fall gå över min parkering och den vill jag i så fall kontrollera så Robban inte alltid kan åka runt där. Idag bär jag Robban över vilket fungerar bra när man är hemma men det är man ju inte alltid på sommaren.
 
PerGus skrev:
Så här har jag nu löst problemet med spärr i korridoren så att jag kan stänga in LR i ett område. Även när spärren är inkopplad kan LR ta sig förbi på sin väg till laddstationen. Som omkopplare har jag en 1-Polig vippomkopplare från Ekonomen(tack för tipset Jonas_Pettersson). Omkopplaren har ett mittenläge där all ström bryts i slingan. Drar man förbi det läget snabbt slipper man resetta LR. Omkopplaren är avsedd för inomhusbruk så den måste fuktskyddas på något sätt.

Så här har jag valt att koppla det hela. Kabeln från laddstationen C kan växelvis kopplas till d varvid korridoren spärras eller till a+b då den öppnas

[bild].
Jag är inte helt med.
Blir inte detta en extra slinga som korsar huvudslingan och som inte är en del av denna...
Man kan alltså ha 2 st ej sammanhängande slingor och det funkar ändå?

Jag antar att 20 cm är det som krävs för att LR ska kunna passera till laddaren.
Är det ingen risk att LR skulle kunna "smita" förbi om den träffar yttre slingan i en mycket flack vinkel.
 
Redigerat:
PerGus skrev:
Dessutom bör man lägga kabeln så att det inte blir nitiogradersvinklar som på bilden

[bild]
Vad blir det för problem om man gör 90 graders vinklar på "spärrslingan?
 
När man lagt ut kabeln måste man sedan klippa av det som blir över, eller kan man vänta med att göra detta tills man är säker på att man inte vill göra någon förändring?
 
falmark skrev:
Vad blir det för problem om man gör 90 graders vinklar på "spärrslingan?
Jag har ca 10m liggande bredvid laddstationen som inte verkar störa Dexter.
 
falmark skrev:
Jag är inte helt med.
Blir inte detta en extra slinga som korsar huvudslingan och som inte är en del av denna...
Man kan alltså ha 2 st ej sammanhängande slingor och det funkar ändå?

Jag antar att 20 cm är det som krävs för att LR ska kunna passera till laddaren.
Är det ingen risk att LR skulle kunna "smita" förbi om den träffar yttre slingan i en mycket flack vinkel.
Med switchen i ena läget förblir "extraslingan" strömlös och påverkar inte alls, i andra läget så kopplas "extraslingan" seriellt med huvudslingan och man får en "spärrbarriär" pga av att trådarna på "extraslingan" ligger isär 10cm. Smart lösning PerGus!
Nu har jag gjort åt min kvot av citationstecken för idag tror jag... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.