Status
Tråden går ej att kommentera.
freddie_nelson skrev:
Du kanske kan testa att göra en "spärr" med begränsningskabeln som jag testat lite... ([länk]). Har dock inte fått till avstånden helt ännu, går säkert kort ner de lite för att få LR att stanna längre i zonerna. Och min gissning är att förlägga "avgränsningen" mellan den stora rektangulära ytan och korridoren i så fall...
Skall göra ett försök på detta imorgon... eller det blir idag faktiskt då jag inser att klockan är 00:40:wow:

Tack för tipset!
 
falmark skrev:
Jag har ett innerhörn vid en häck som klipparen inte riktigt gillar...

Jag började lägga slingan med 45 cm avstånd och 90 graders kurva. (Svart i fig)
Det funkade inte alls. Klipparen vandrade rakt fram och ville inte ta kurvan ...QUOTE]

Jag tycker också att min har svårt med vissa 90 graders vänstersvängar, där den ofta går för långt rakt fram och när den väl börjar svänga så är det för sent och den hamnar därmed utanför slingan. Speciellt om det är lite nedförsbacke vid svängen, vilet jag har på ett ställe. Det händer oftast bara när den har låg bastterinivå vilket kanske beror på att den går på något slags sparläge och kanske inte känner efter var linan håller hus lika ofta då. Det förklarar ju även lite av vobblandet att den just känner efter med större mellanrum och därmed justerar riktningen mer sällan.
 
hk1971j skrev:
Lite smolk i bägaren!

Som PerGus skrev vill jag få min LR (R2D2.. ja, nördigt jag vet) att vara lite mer på ena sidan av huset

Den hittar utan problem dit, men vill illa kvickt rymma till andra sidan huset.

Har en teori att den sick sackar sig frarm till korridoren (som är rekomenderade 2m bred minus 45 cm vardera sida, alltså 110-120cm att ta sig igenom)

Den "studsar sig fram som bli linje illustrerar mot slingtråden (röd)

Vet inte hur jag skall göra för att få den att stanna (vill inte bygga upp hinder eller trixa med att bygga separat slinga,

Ringen visar korridoren.

Funderade ytterligare ett tag och kom på nedanstående lösning för att stänga resp öppna en korridor. Har testat det hela och fungerar perfekt. Enklast är att lägga in kabeländarna i en tvåpolig omkopplare. Det går naturligtvis att koppla manuellt genom att tvinna ihop kabeländarna men det är lite jobbigt varje gång man skall koppla om. Dessutom bör man lägga kabeln så att det inte blir nitiogradersvinklar som på bilden

LRhinder.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pergus, så vill jag ha det, dålig på el dock, hur ska jag koppla, hur många brytare behöver jag.
 
PerGus skrev:
Funderade ytterligare ett tag och kom på nedanstående lösning för att stänga resp öppna en korridor. Har testat det hela och fungerar perfekt. Enklast är att lägga in kabeländarna i en tvåpolig omkopplare. Det går naturligtvis att koppla manuellt genom att tvinna ihop kabeländarna men det är lite jobbigt varje gång man skall koppla om. Dessutom bör man lägga kabeln så att det inte blir nitiogradersvinklar som på bilden

[bild]
Aha.. Bra.. Detta skall testas idag!

Tack.:D
 
Jean007 skrev:
Pergus, så vill jag ha det, dålig på el dock, hur ska jag koppla, hur många brytare behöver jag.
Enklast är en tvåpolig omkopplare men en sån måste man antagligen köpa på Elfa. Det kanske går med en trappomkopplare som är billigare och finns i dom flesta byggmarknader o liknande butiker. Jag hinner inte prova just nu eftersom jag är på väg att resa hemifrån. Det finns säkert någon elkunnig person på tråden som direkt ser vad som behövs utan at testa sig fram.

/Per
 
  • Gilla
Jean007
  • Laddar…
20120602_092331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

man kan även göra så här. Tror det har skrivits om det tidigare i tråden men hittar det inte.

Lämnar man ett utrymme på kanske 20 cm så kan klipparen åka till laddstationen även när den är i den stängda delen.

Jag är ingen elektriker precis ,men tror det är en enkelpolig växlande brytare som behövs. finns på ex mekonomen för 12 kr
 
Redigerat:
MagnusSt skrev:
klipphöjden blev jag osäker på nu, men tror att jag e på 4 nu, min gräsmattas ngt ojämna uttryck tillåter inte lägre inställning, måste dubbelkolla inställningen för att vara helt säker dock, går inte ut o gör det nu:)
Nu har jag kommit ihåg o kolla, var fel ute, kör på sexan, den passar min ngt ojämna gräsmatta perfekt.
 
Är efter lite justeringar av begränsningskabeln ("rundat" till 90graders svängar) nöjd med det mesta.
Tuffar på o klipper blir lite tussar här o var MEN, alternativet är ju att vara tvungen springa runt med gräsklipparen o då kan man lätt kosta på sig att justera tussar o kantlinjen ngon gång då o då när man retar sig för mycket på dem...
En annan sak jag funderat på , är det inte någon som av ren nyfikenhet eller i utb.syfte , demonterat roboten och kan lägga upp lite bilder från innanmätet, skulle vara väldigt intressan att se hur batteriet ser ut, motorer för att inte tala om "hjärnan", jag är väldigt sugen på att göra det men är inte riktigt mogen ännu.....??
 
Första veckorna har inneburit en hel del justering av slingan, åtgärd av diverse "fallgropar" på gården och andra robot-hinder.

I början kändes det som varje dag innebar en ny överraskning. "Agaton Sax" körde fast, eller missade slingan på nya ställen varenda gång. Nu börjar det dock kännas som om slingan ligger på rätt ställe överallt och man kan kanske våga sig på en markförläggning...

Hur många sammanhängande "error-fria" dagar har ni som mest, dvs hur många dagar har automatiken skött sig utan att ni behövt ingripa?
 
falmark skrev:
Första veckorna har inneburit en hel del justering av slingan, åtgärd av diverse "fallgropar" på gården och andra robot-hinder.

I början kändes det som varje dag innebar en ny överraskning. "Agaton Sax" körde fast, eller missade slingan på nya ställen varenda gång. Nu börjar det dock kännas som om slingan ligger på rätt ställe överallt och man kan kanske våga sig på en markförläggning...

Hur många sammanhängande "error-fria" dagar har ni som mest, dvs hur många dagar har automatiken skött sig utan att ni behövt ingripa?

Hej
Jag har kört i lite drygt en månad, varje dag 1000-2100. I både regn (120 min fördröjning) och sol. Började på högsta och kör nu på 4 eller 5 i klipphöjd. Kommer sedan när gräset inte växer så mycket eller att det blir "torrt" ute. Antingen låta den vila några dagar i veckan eller låta den fortsätta dagligen och höja klipphöjden.

Antal dagar med Error eller fastkörning m.m =0
 
Landroid batteriutrymme och batterier.

Batteriet består av 2 st seriekopplade 12 V , verkar att vara samma som Biltema 80-409
l*b*h 90*70*101mm. Anslutningskablar isolerade med vit dubbelhäftande tape.
Min gissning är att dom är tejpade vid batteriutrymmets lock med samma typ av tape.
Att byta ut batterierna borde vare enkelt. Om man skulle behöva batterier efter garantitidens utgång skulle jag definitivt satsat på Biltema batterier.
 
  • Landroid batteri 030Rez.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Landroid batteri 011Rez.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johan119 och 3 till
  • Laddar…
Wulfram Zneijderhaan skrev:
Landroid batteriutrymme och batterier.

Batteriet består av 2 st seriekopplade 12 V , verkar att vara samma som Biltema 80-409
l*b*h 90*70*101mm. Anslutningskablar isolerade med vit dubbelhäftande tape.
Min gissning är att dom är tejpade vid batteriutrymmets lock med samma typ av tape.
Att byta ut batterierna borde vare enkelt. Om man skulle behöva batterier efter garantitidens utgång skulle jag definitivt satsat på Biltema batterier.
Kollade batterierna när jag köpte min på Jula (gjordes av personalen på Jula) de har motsvarande batterier men med mer 4AH (tror jag det var) och de kostar 199:-/st. När mina är slut kommer jag nog att chansa på ett par sådana.
Kalmaj
 
http://parts.worxtools.com/ce/Positec001/Landroid Repair DV.rar om man får en fråga om lösen och pass är det "guest" på båda.

Och sidan med sprängskisser (user: guest pass:guest)
http://parts.worxtools.com/site/pag...079|CE_1121|CE_1126|CE_644&KPRD=CE_644#CE_644

Have fun!

Gjorde en "hemsk" upptäckt idag, om jag har grinden öppen när de skall hem, och den är på väg mot grannens tomt som har en HQ, då kan den irra sig ut och rymma... Undar hur långt den kommer innan den känner att den är utanför sitt område! Konstigt nog vänder den innan grinden när den är i klippläge, men inte när den skall hitta hem. Hörde någon som sa att den inte får vara mer än ca 20 meter från laddningsstationen för att det skall funka?!
 
  • Gilla
Bankeryd och 1 till
  • Laddar…
Jaha, då har drygt 2 veckor gått, jag e fortfarande mkt nöjd, har aldrig innan får beröm för hur min gräsmatta ser ut, på sistone har jag fått det många ggr:D

Håller fortfarande på och finjusterar slingan i vissa hörn, men nu är det snart perfekt, den har stannat lite då o då i vissa hörn.

Då min tomt är långt ifrån robotiserad och det finns ett par projekt som återstår att fixa så har jag en kulle som från början bara var en jordhög men nu växer det gräs på den, från början hade jag planerat att slinga runt den men efter lite tester så lät jag den ingå i klippområdet.
Idag när jag var ute med sonen såg jag att klipparen var påväg mot kullen så jag slet upp luren för att filma lite så ni ser hur den hanterar relativt branta kullar.

http://youtu.be/N6BehksGni0

Här kommer den från ett annat håll, precis när jag slet upp kameran kom den på att den behövde laddas så den slog av klippningen.

http://www.youtube.com/watch?v=BPRnJtpLUHk&feature=youtu.be
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.