Status
Tråden går ej att kommentera.
Falmark, jag har ca 1000 m2 gräsyta, har följande inställning 10-22 alla dagar utom onsdag o söndag, har gödslat rejält så om några veckor kan jag nog ta bort några timmar/dag.
 
MagnusSt skrev:
Jag har förövrigt kört igång min nu i kväll, verkar fungera bra, den letade sig in överallt även där det var lite trångt. Måste finjustera slingan i några hörn bara, Där det är rakt spår skulle jag vilja påstå att 30cm är perfekt avstånd.
Nu när jag skruvat fast medbringaren och nästan helt fått bort wobblandet, så ska jag nog prova lägga slingan på 30 cm på raksträckorna. Det var otänkbart innan. Då var det MINST 45 cm som gällde.
 
Falmark jag skruvade loss hjulen och kunde dra åt låsskruven men hur fick du av hjulen från axeln ?? verkar som man hade varit tvungen att ta av hela plastkåpan !!! nu gick det att komma åt ändå men hade varit lättare att kunna dra åt ordentligt om hjulet hade varit demonterat helt...
 
falmark skrev:
Svågern (som är elektriker) försåg mig med krympslang med lim. Han tyckte att de var överlägsna, då limmet tätar först och sen slangen som krymper fast.
Den versionen är ju kanon! Du fick den av honom, men vet du var man kan köpa den?
 
falmark skrev:
Jag tror jag har fått veta vad problemet kan vara med wobblandet.
Jag pratade med en servicekille på Worx Landroid support / HP Verktyg, som hette Lars.

Han nämnde 2 fel som man kan kolla själv varav 1 som man kan åtgärda:

1) Hjulet glappar i axiel rikning när man snurrar det.
Det beror på att skruven som låser medbringaren på motoraxeln är dåligt åtdragen.
Se bifogad bild. (Jag pekar på låsskruven.)
[bild]
Gör det själv anvisningar:
a) Lossa navkapseln
b) Lossa hjulet med en 19 mm hylsa
c) Ta bort hjulet. Om det kärvar, knacka lite lätt på axeln så lossnar det. Man behöver inte ta bort hjulet helt. Det räcker att dra ut det så man ser låsskruven
d) Dra åt låsskruven (insex 2,5 mm). Vrid på medbringaren och känn efter att den slutat glappa.
e) montera allt i omvänd ordning.

2) Styrdatorn larmar felaktigt för låst hjul. Testa om styrdatorn är på väg att ge upp genom att med strömmen påslagen snurra hjulen och känna efter om de går olika tungt

I Detta fall måste klipparen in på service.

=========================================

Jag kontrollerade glapp i hjul enligt alt 1) och jag hade ett glapp som motsvarade 1/5 varv. Efter åtgärd wobblar den väldigt lite jämfört med innan.
Jag borde kunna lägga slingan närmare väggar och hinder igen.
Sen tror jag att jag ska utmana ödet och prova att lägga slingan nära mina berömda slänter igen ;-)

Jag rekommenderar att ALLA kollar hjulglappet enligt ovan.
Det kan säkert fixa en del av problemen med skråkörning, slänter, fastkörningar och "utanför arbetsområde error".

Jag hoppas någon fler kan ha nytta av informationen
Verkar som om alla har problem med wobblandet och att medbringaren "sitter löst"- måste ju vara en ren fabriks-miss... tur att det verkar lätt å åtgärda iaf! :D Du har löst problem för måååånga LR-ägare kan jag lova! ;)
 
jorsm skrev:
Falmark jag skruvade loss hjulen och kunde dra åt låsskruven men hur fick du av hjulen från axeln ?? verkar som man hade varit tvungen att ta av hela plastkåpan !!! nu gick det att komma åt ändå men hade varit lättare att kunna dra åt ordentligt om hjulet hade varit demonterat helt...
"Med våld går allt (utom att flyga)" ;) Svaret alltså milt våld.
Skärmkanterna flexar lagom mycket för att du ska få ut hjulet. Jag tog bara bort det på ena sidan för att kunna ta en bild med kameran. Andra hjulet drog jag bara lite åt sidan, så jag kom åt skruven. Jag hade inga problem att dra ordentligt...
 
Bankeryd skrev:
Den versionen är ju kanon! Du fick den av honom, men vet du var man kan köpa den?
Jag ska kolla med honom. Jag återkommer...
 
Hoppet tändes när jag läste om den lösa insexskruven. Min LR wobblar alldeles otroligt. Har måst öka avståndet till en rabatt i en slänt till 60 cm där lutningen är endast några grader. Men tyvärr, insexskruven satt som berget. Inget att göra där.

Läste också om tillplattat gräs. Samma hos mig. På håll ser det bra ut men tittar man rakt ner i mattan ser man att gräset ligger ner. När jag inte har annat för mig brukar jag gå före LR och resa gräset med en kratta:). Dock är gräset av dålig kvalitet så problemet kan mycket väl bero på detta.

Lite posivt också. Hittade märlor på Gr-nng-rd-n för 259 kr/250 st.
/Per
 
PerGus skrev:
Hittade märlor på Gr-nng-rd-n för 259 kr/250 st.
/Per
Kanonpris!
Hittade inga på deras hemsida. Är det något som alla GG-butiker ska lagerhålla, eller var det bara något tillfälligt parti i din lokala butik?
 
freddie_nelson skrev:
Fick lite tid över ikväll då sambon lät mig "leka fritt"! ;)

Började mitt test enligt beskrivning ([länk]) men då passerade LR väldigt mycket och hamnade efter en stund på 30 cm mellan öarna och 15 cm stora öar. (istället för 70 cm mellan och 10 cm stora). Har provkört en liten stund och det verkar som det blir ungefär 50-50 om den vänder eller passerar... Så det borde gå att korta avstånden en liten bit till.

/Fredrik
Enligt HPV Verktyg som har servicen på Landroid så sitter det 2 st givare i fronten på klipparen som registrerar begränsningslinan. Givarna är placerade 5 cm på var sida om klipparens mittlinje. Så antagligen måste öppningen mellam öarna vara minst 11 cm för att släppa igenom klipparen. Har du "labbet" uppkopplat kanske du kan bekräfta detta...
 
Redigerat:
falmark skrev:
Kanonpris!
Hittade inga på deras hemsida. Är det något som alla GG-butiker ska lagerhålla, eller var det bara något tillfälligt parti i din lokala butik?

Här i Mariestad säljer man två varianter av Stigas robotar. Men om det gäller generellt eller bara lokalt vet jag inte. Eftersom det inte finns med på hemsidan så kanske det är det senare som gäller. Men ring och fråga i din butik.

Köpte även kabel där, ca 850 kr för 200 m. Men om det var ett bra pris vet jag inte.
/Per
 
falmark skrev:
Nu när jag skruvat fast medbringaren och nästan helt fått bort wobblandet, så ska jag nog prova lägga slingan på 30 cm på raksträckorna. Det var otänkbart innan. Då var det MINST 45 cm som gällde.
Jag "fuskade" en hel del när jag lade ut min slinga. Körde 30 cm på många stället, vilket jag senare fått ångra. Klipparen klarar att följa en slinga som ligger 30 cm från husvägg/altan/rabatter. Men anledningen till de 45 centimetrarna är att när Landroiden vill ladda så kör den rakt fram tills den hittar slingan. Beroende på vilken vinkel den kommer med när den når slingan så kör den över slingan en bra bit för att sedan försöka ställa sig i rätt riktning. Har man då ett hinder som tar emot så står klipparen och försöker ett tag tills den ger upp. Jag måste verkligen rekommendera alla att inte ha slingan mindre än 45 cm från den typen av hinder.
 
McFlurry skrev:
Jag "fuskade" en hel del när jag lade ut min slinga. Körde 30 cm på många stället, vilket jag senare fått ångra. Klipparen klarar att följa en slinga som ligger 30 cm från husvägg/altan/rabatter. Men anledningen till de 45 centimetrarna är att när Landroiden vill ladda så kör den rakt fram tills den hittar slingan. Beroende på vilken vinkel den kommer med när den når slingan så kör den över slingan en bra bit för att sedan försöka ställa sig i rätt riktning. Har man då ett hinder som tar emot så står klipparen och försöker ett tag tills den ger upp. Jag måste verkligen rekommendera alla att inte ha slingan mindre än 45 cm från den typen av hinder.
Du har nog en poäng där.
Jag måste ju hur som helst kantklippa en remsa utanför tråden.
Om den sen är 10-15 cm bredare spelar ingen roll. Om handklipparen ändå tar hela den oklippta remsan på en körning så tar det ju inte någon längre tid.
Men det tankesättet är det ju bara dumt att underskrida rekommendationerna.

För övrigt finns det INGEN robot som klarar att klippa dikt an en husvägg.

Jag vill nog hellre kunna lita på att "Agaton Sax" gör sitt jobb varje dag utan problem, än att jaga cm utanför slingan med risk för fastkörning varenda gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias.A
  • Laddar…
falmark skrev:
Enligt HPV Verktyg som har servicen på Landroid så sitter det 2 st givare i fronten på klipparen som registrerar begränsningslinan. Givarna är placerade 5 cm på var sida om klipparens mittlinje. Så antagligen måste öppningen mellam öarna vara minst 11 cm för att släppa igenom klipparen. Har du "labbet" uppkopplat kanske du kan bekräfta detta...
Tack för infon! Jodå, det är uppkopplat! Ska fortsätta mitt experiment och ta ner avstånden ytterligare lite, så vi får se vad det landar på... Blir nog inte idag dock, då de lovat regn framåt kvällen... :(
 
Jag har kompletterat med vanlig elkabel (RK, FK, eller EK?) när jag skulle färdigställa slingan för 2v sedan.
Förutom de nackdelar alla pratar om (beständighet, styrka etc) har jag noterat att den verkar töjas mer än originalkabeln. På några ställen där jag tyckte att jag pinnat när den ordentligt, slackar den nu. Det kan i.o.f.s. även vara effekten av allt flyttande av slingan i jakten på den optimala läget...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.