Status
Tråden går ej att kommentera.
När ni lägger om slingan pga hinder, nya slingdragningar osv- skarvar ni på slingan eller rycker ni upp den och börjar om på nytt?? Har själv lagt om slingan 2 ggr- man vill ju helst ha så får skarvar som möjligt... :)
 
Robotdammsugare och Gräsklippare OK [check].

Robotsnöslunga, nästa... Njaa...
Känns inte riktigt lika bra säkerhetsmässigt med en obevakad robotslunga med öppna knivar i fronten.
Det kan lätt bli lite taskig stämning i kvarteret när roboten gjort katt- och hundfärs av grannarnas husdjur ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias.A
  • Laddar…
Robotsnöslunga behövs inte, det finns värmeslingor att gräva ner för sådana saker :):)
 
  • Gilla
Mattias.A och 1 till
  • Laddar…
Hilles skrev:
När ni lägger om slingan pga hinder, nya slingdragningar osv- skarvar ni på slingan eller rycker ni upp den och börjar om på nytt?? Har själv lagt om slingan 2 ggr- man vill ju helst ha så får skarvar som möjligt... :)
Jag skarvar då jag hellre tar chansen att det blir fel i skarven än att sabba fungerande slinga på andra ställen.

Har lagt ut 180 meter kabel runt en ganska komplicerad trädgård som är som ett U runt huset plus lite andra små avstickare.

Bara man dokumenterar på en skiss var man har skarven(skarvarna) så blir det lite lättare att felsöka.
 
johan119 skrev:
Känner igen det, fick själv byta soffbenen för att dammsugarroboten skall kunna göra sitt jobb :)
Nästa steg för robotdammsugaren är att... ta bort alla möbler? :wow:

Och för våra kära LR kanske att göra om trädgården och gräsmattan helt.. :p

Sistnämnda är inte så långt från sanningen då jag byggde en plattå mellan fram och baksidan där det fanns för lite utrymme för en passage...

Får bifoga kort senare på detta..

Frugan kallar mig galen... jag kallar mig genialisk!(y)
 
hk1971j skrev:
Frugan kallar mig galen... jag kallar mig genialisk!(y)
Historien har visat att skillnaden är hårfin :-D
 
  • Gilla
Bankeryd
  • Laddar…
hk1971j skrev:
Nästa steg för robotdammsugaren är att... ta bort alla möbler? :wow:

Och för våra kära LR kanske att göra om trädgården och gräsmattan helt.. :p

Sistnämnda är inte så långt från sanningen då jag byggde en plattå mellan fram och baksidan där det fanns för lite utrymme för en passage...

Får bifoga kort senare på detta..

Frugan kallar mig galen... jag kallar mig genialisk!(y)
galen? Jag har för mig att jag hört någon säga det om mig här hemma :)
 
hk1971j skrev:
Jag skarvar då jag hellre tar chansen att det blir fel i skarven än att sabba fungerande slinga på andra ställen.

Har lagt ut 180 meter kabel runt en ganska komplicerad trädgård som är som ett U runt huset plus lite andra små avstickare.

Bara man dokumenterar på en skiss var man har skarven(skarvarna) så blir det lite lättare att felsöka.
Blir nog så i fortsättningen- ska komma ihåg å dokumentera var skarvarna ligger! ;) Lär ju bli en del omdragningar nu när man ska sätta ut LR på grönbete till helgen, det är ju då problem-områdena uppenbarar sig!
 
  • Gilla
hk1971j
  • Laddar…
Känner mig extremt nöjd att jag fick tummen ur...."beeeeep" och köpte min LR i veckan.

Kolla in JULA och tillgänglighet... Slut, slut, slut och förvisso Finns och begränsad tillgång lite här och där i Sverige.

Kampanjen dom hade på 8995:- tar slut enligt reklamblad 6/6.Sedan är det 9995:- (men fortfarande 10% av om man löser JULA kortet)

(y)
 
Redigerat:
falmark skrev:
Robotdammsugare och Gräsklippare OK [check].

Robotsnöslunga, nästa... Njaa...
Känns inte riktigt lika bra säkerhetsmässigt med en obevakad robotslunga med öppna knivar i fronten.
Det kan lätt bli lite taskig stämning i kvarteret när roboten gjort katt- och hundfärs av grannarnas husdjur ;-)
Förvisso roliga grejer men vi börjar så sakteliga glida från kärnämnet för tråden nu känns det som.
 
Rätt MBygga. Vi håller oss till kärnämnet. Sorry

Du som är en flitig skribent i tråden.
Har du någon uppfattning om det jag skrev i tråd #618?
http://www.roboshop.se/fix_txt.htm
Ser du några hakar med att skapa den typen av barriär med mini-öar?
Jag skulle gärna se att klipparen höll till längre tid på en gräsyta itaget precis som de skriver...
 
Redigerat:
Hilles skrev:
Blir nog så i fortsättningen- ska komma ihåg å dokumentera var skarvarna ligger! ;) Lär ju bli en del omdragningar nu när man ska sätta ut LR på grönbete till helgen, det är ju då problem-områdena uppenbarar sig!
Jag har kapat kabeln lött ihop den och använt krympslang, man kan ju med fördel köra två bitar krymp i olika dimensioner på varandra så har man en bra förbindelse och isolering! Kom bara ihåg att trä på krympen innan du löder så du slipper kapa igen... ;)
 
Bankeryd skrev:
Jag har kapat kabeln lött ihop den och använt krympslang, man kan ju med fördel köra två bitar krymp i olika dimensioner på varandra så har man en bra förbindelse och isolering! Kom bara ihåg att trä på krympen innan du löder så du slipper kapa igen... ;)
Tacksam för alla tips man kan få, vore ju tråkigt om vatten läcker in i skarven! :)
 
Jag har ett innerhörn vid en häck som klipparen inte riktigt gillar...

Jag började lägga slingan med 45 cm avstånd och 90 graders kurva. (Svart i fig)
Det funkade inte alls. Klipparen vandrade rakt fram och ville inte ta kurvan

Sen gjorde jag en 45 graders kurva, för att den skulle påbörja kurvtagningen tidigare. (Grön i fig)
Funkade inte. Den var som om den inte registrerade att den skulle svänga lite tidigare, utan plöjer rakt fram in i häcken.

Jag blev till slut tvungen att lägga slingan som en hockeysarg, med radie c:a 1 m (Röd i fig)
Då funkar det. Den vill fortfarande gå rakt fram en liten bit men korrigerar sen tillbaka kursen till slingan och svänger vänster. Det funkar, men jag tycker att det blir på tok för stor yta i hörnet som blir oklippt...

Det knepiga är att jag har ett 90 graders hörn alldeles vid en plattsatt gång.
Där tvärnitar den exakt vid 90 graders hörnet på slingan och svänger skarpt vänster snyggt och prydligt. Om den uppfört sig så vid häcken så hade det inte varit något problem...

Kommentar?

innerhörn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hilles skrev:
Tacksam för alla tips man kan få, vore ju tråkigt om vatten läcker in i skarven! :)
Svågern (som är elektriker) försåg mig med krympslang med lim. Han tyckte att de var överlägsna, då limmet tätar först och sen slangen som krymper fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.