Status
Tråden går ej att kommentera.
Ett problem.
Har ett område med en korridor dit LR har svårt att hitta in. Är den väl där slinker den av någon anledning ut snabbt. Jag skulle viljja stänga in den där, utan att som nu ha ett fysiskt hinnder, dvs med hjälp av begränsningskabeln. Att stänga av ett område från huvudområdet, där laddstationen finns, har jag klarat. Men att stänga in LR i ett område där laddstaionen inte finns är värre(för mig). Har kommit fram till att det inte går. Men jag har haft fel förr.

Någon som vet?
/Per
 
PerGus skrev:
Ett problem.Har ett område med en korridor dit LR har svårt att hitta in. Är den väl där slinker den av någon anledning ut snabbt. Jag skulle viljja stänga in den där, utan att som nu ha ett fysiskt hinnder, dvs med hjälp av begränsningskabeln. Att stänga av ett område från huvudområdet, där laddstationen finns, har jag klarat. Men att stänga in LR i ett område där laddstaionen inte finns är värre(för mig). Har kommit fram till att det inte går. Men jag har haft fel förr. Någon som vet?/Per
Är det ungefär detta du är ute efter?

http://www.roboshop.se/fix.htm

http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/193833-worx-landroid-42.html#post1531916

http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/193833-worx-landroid-45.html#post1532588
 
Redigerat:
Jag har oxå skarvat med en del vanlig kopplingstråd var generös med piggarna sitter på ca 45-50 cm har inte märkt att tråden slakat än, för övrigt så har jag justerat en av öarna där LR ville fastna var nog för smalt mot åkerkanten så lite jobb med spaden och nu verkar det funka, runt det andra trädet har jag bara fyllt upp med jord för att få bort den värsta puckeln, funkar detta nu så kommer jag i höst köpa hem ett lass jord och försöker jämna till gräsmattan jag har en hel del hemska gropar särskilt mot åkerkanten där LR får jobba rätt bra för att ta sej fram är säkert inte bra i längden att låta den slita för hårt, men det är imponerande att den tar sej fram så himla bra...:wow:
 
falmark skrev:
Är det ungefär detta du är ute efter?

[länk]

[länk]

[länk]
Njaa, jag behöver nog kunna stänga eller ha öppet via en omkopplare.
 
Hej! Jag upplever att gräset på en del ställen blivit "nedtrampat" av hjulen. Eftersom jag varit spänd på resultatet har jag låtit Landroiden klippa från bittida till sent. Klippt areal ungefär 500 kvm. Denna yta avverkar maskinen ganska snabbt. Jag har nu minskat ner klipptiderna till varannan dag kl 10-17. Det har efter 6 dagar inte gett någon påtaglig förbättring. Jag tror att "nedtrampningen" kan bero på alltför intensivt klippande och till viss del dagg elle regtnfuktigt (tyngre) gräs och skall därför förlägga klipptiden till 12-19 då åtminstonde daggen borde vara borta.
 
I det läget kan du ju tejpa över regnsensorerna och se om resultatet blir ok.
 
Wulfram Zneijderhaan skrev:
I det läget kan du ju tejpa över regnsensorerna och se om resultatet blir ok.
Går ju stänga av dem annars :)
 
falmark skrev:
Rättelse:
Det ska givetvis vara glappar i rotationriktningen INTE Axiell riktning. Men det hade ni väl redan listat ut ;-)

Efter rättelse blir den korrekta instruktionen:

1) Hjulet glappar i rotationriktningen när man snurrar det.
Det beror på att skruven som låser medbringaren på motoraxeln är dåligt åtdragen.
Se bifogad bild. (Jag pekar på låsskruven.)
[bild]
Gör det själv anvisningar:
a) Lossa navkapseln
b) Lossa hjulet med en 19 mm hylsa
c) Ta bort hjulet. Om det kärvar, knacka lite lätt på axeln så lossnar det. Man behöver inte ta bort hjulet helt. Det räcker att dra ut det så man ser låsskruven
d) Dra åt låsskruven (insex 2,5 mm). Vrid på medbringaren och känn efter att den slutat glappa.
e) montera allt i omvänd ordning.

Ursäkta sakfelet
/Peter

Hade samma fel på min när jag kollade efter. skruvade fast skruven men efter en stund var det samma igen. tog dp loctite gänglåsning blå på, fungerade jättebra en dag men nu är det lika glappigt igen.
Funderar nu på att borra ett hål genom hela axeln och sätta i en pinne. alltså där stoppskruven sitter idag.
 
20120601_200256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild på mitt garage förresten. Såg att någon ville se bilder på garage.
 
  • Gilla
Mattias.A och 5 till
  • Laddar…
Jonas_Pettersson skrev:
[bild]

Här är en bild på mitt garage förresten. Såg att någon ville se bilder på garage.
Nice!
(y)
Är det mest för att skydda från sol?

Antar att regn och rusk borde den tåla?

Vad för material har du använt?
 
Lite smolk i bägaren!

Som PerGus skrev vill jag få min LR (R2D2.. ja, nördigt jag vet) att vara lite mer på ena sidan av huset

Den hittar utan problem dit, men vill illa kvickt rymma till andra sidan huset.

Har en teori att den sick sackar sig frarm till korridoren (som är rekomenderade 2m bred minus 45 cm vardera sida, alltså 110-120cm att ta sig igenom)

Den "studsar sig fram som bli linje illustrerar mot slingtråden (röd)

Vet inte hur jag skall göra för att få den att stanna (vill inte bygga upp hinder eller trixa med att bygga separat slinga,

Ringen visar korridoren.
 
  • lr22.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lr22.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hk1971j skrev:
Lite smolk i bägaren!

Som PerGus skrev vill jag få min LR (R2D2.. ja, nördigt jag vet) att vara lite mer på ena sidan av huset

Den hittar utan problem dit, men vill illa kvickt rymma till andra sidan huset.

Har en teori att den sick sackar sig frarm till korridoren (som är rekomenderade 2m bred minus 45 cm vardera sida, alltså 110-120cm att ta sig igenom)

Den "studsar sig fram som bli linje illustrerar mot slingtråden (röd)

Vet inte hur jag skall göra för att få den att stanna (vill inte bygga upp hinder eller trixa med att bygga separat slinga,

Ringen visar korridoren.
Jag har en 1½ m korridor, men inte mellan två ytor dock, och min uppfatttning är att Robban hittar dit väldigt ofta, gör inte R2D2 det om du låter honom jobba ifreed tillräckligt länge. min yta blir i alla fall välklippt.
 
Jonas_Pettersson skrev:
Hade samma fel på min när jag kollade efter. skruvade fast skruven men efter en stund var det samma igen. tog dp loctite gänglåsning blå på, fungerade jättebra en dag men nu är det lika glappigt igen.
Funderar nu på att borra ett hål genom hela axeln och sätta i en pinne. alltså där stoppskruven sitter idag.
Underligt att det blir så, mina hjul sitter utmärkt men jag kände ändå på skruvarna och de sitter också som berget.
 
Jag har fått 2 fläckar i mattan där där det är 90 grader, 75 cm sedan 75 grader. Verkar som om LR ofta då stannar exakt på samma ställe med hjulen. Måste fixa till denna hörna lite så att han inte gör fläckarna större
 
hk1971j skrev:
Lite smolk i bägaren!

Som PerGus skrev vill jag få min LR (R2D2.. ja, nördigt jag vet) att vara lite mer på ena sidan av huset

Den hittar utan problem dit, men vill illa kvickt rymma till andra sidan huset.

Har en teori att den sick sackar sig frarm till korridoren (som är rekomenderade 2m bred minus 45 cm vardera sida, alltså 110-120cm att ta sig igenom)

Den "studsar sig fram som bli linje illustrerar mot slingtråden (röd)

Vet inte hur jag skall göra för att få den att stanna (vill inte bygga upp hinder eller trixa med att bygga separat slinga,

Ringen visar korridoren.
Du kanske kan testa att göra en "spärr" med begränsningskabeln som jag testat lite... (http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/193833-worx-landroid-44.html#post1532426). Har dock inte fått till avstånden helt ännu, går säkert kort ner de lite för att få LR att stanna längre i zonerna. Och min gissning är att förlägga "avgränsningen" mellan den stora rektangulära ytan och korridoren i så fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.