Status
Tråden går ej att kommentera.
Installerad och klar!

Vad allt går mycket bättre om man läser manuallen.

Några saker jag sett så lång:

* Läste att någon hade fått "stolpen" på laddstationen avbruten. Min LR gick en gång längs med slingan hela vägen rakt in i baksidan av stationen med en smäll. Kan det vara det som hände föregående person som la inlägg om detta?"

* Någon skrev "vad händer om strömmen går".. Ja, det är ju lätt att testa så jag drog ut sladden till laddaren och då stannade LR ganska omgående och visade meddelande att den var utanför sin arbetszon.

* En annnan sak... jag fegade lite för mycket när jag la slingan 45cm från kanter och hörn. Kollade hur den tog sig tillbaka hela sträckan till laddstationen och i mitt fall kan jag utan problem ta ner den till 30-35 på de flesta ställen.

* Att LR wobblar... japp det gjorde min med. Skall kolla tipset som Falmark gav och se om jag kan få den lite mer stabil.

Over n Out...:p
 
johan119 skrev:
Menar du att du hade ett glapp notsvarande 20% av ett varv? med hjulet monterat eller? Jag kollade min ikväll och glappet jag har är max 5 mm fram och tillbaka på varje hjul.
Ja, jag kanske överdrev lite men jag uppskattar att det var åtminstone 1/6 varv på BÅDA hjulen. 1/6 varv är ett 1/6 varv oavsett om hjulet sitter där eller inte. Du kan ju tänka dig hur mycket klipparen wobblade... ;-)
 
Redigerat:
Jag hittade ett smart tips på http://www.roboshop.se/fix_txt.htm som visar hur man med slingan skapar en halvgenomsläpplig uppdelande barriär i form av triangulära "mini-öar", som "lurar" roboten att klippa delar av gräsmattan lite noggrannare innan roboten går över till nästa del.

"Fördelar: Ökad effektivitet pga att klipparen koncentrerar sig i högre grad på en gräsyta i taget, samtidigt som kantklippningen förblir obruten längs ytterkanten och delningsslingan inte hindrar eller ens försenar tillbakagången till laddstationen.
Ingen del av gräsmattan blir dessutom oklippt, eftersom öarna är för små för att inte passeras något av knivarna innan klipparen vänder."

Klicka på länken ovan och titta på översta bilden så klarnar det...

Detta måste testas!
Avstånden måste givetvis anpassas till Landroiden.
Man lär väl få köpa ett par 100 märlor till...
 
Redigerat:
  • Gilla
freddie_nelson
  • Laddar…
hk1971j skrev:
Installerad och klar!

Vad allt går mycket bättre om man läser manuallen.

Några saker jag sett så lång:

* Läste att någon hade fått "stolpen" på laddstationen avbruten. Min LR gick en gång längs med slingan hela vägen rakt in i baksidan av stationen med en smäll. Kan det vara det som hände föregående person som la inlägg om detta?"

* Någon skrev "vad händer om strömmen går".. Ja, det är ju lätt att testa så jag drog ut sladden till laddaren och då stannade LR ganska omgående och visade meddelande att den var utanför sin arbetszon.

* En annnan sak... jag fegade lite för mycket när jag la slingan 45cm från kanter och hörn. Kollade hur den tog sig tillbaka hela sträckan till laddstationen och i mitt fall kan jag utan problem ta ner den till 30-35 på de flesta ställen.

* Att LR wobblar... japp det gjorde min med. Skall kolla tipset som Falmark gav och se om jag kan få den lite mer stabil.

Over n Out...:p
Jag drog strömmen när LR stod i laddaren och då löpte den amok och fick för sig att klättra upp på ladd-spjuten. Det var detta som gjorde mig lite orolig, inte när den är under drift ute på gräsmattan...

Min slinga la jag ca 35 cm ifrån staket och hus och har fungerat klockrent, dock har jag fått justera några hörn som den slog i staketet.

/Fredrik
 
jensbergbom skrev:
Rent logiskt så är svaret ja.
Egentligen känner LR av om det regnar när den står i laddaren efter inställd tid, är det torrt åker den ut och om inte så står den kvar. Har man ett hus över så känner den förmodligen efter den inställda tiden alltid att det är torrt eftersom inget regn når sensorn. Då kommer den att åka ut för att direkt märka att det fortfarande regnar om det nu gör det och då åka tillbaka till laddaren igen.
 
MBygga skrev:
Egentligen känner LR av om det regnar när den står i laddaren efter inställd tid, är det torrt åker den ut och om inte så står den kvar. Har man ett hus över så känner den förmodligen efter den inställda tiden alltid att det är torrt eftersom inget regn når sensorn. Då kommer den att åka ut för att direkt märka att det fortfarande regnar om det nu gör det och då åka tillbaka till laddaren igen.
Har väl egentligen inte någon betydelse, men drar den då iväg och letar slingan igen för att åka "varvet" hem eller klarar den att bara köra rakt in igen?

Fick förresten också meddelandet "Stäng fönstret" när det började regna innan ikväll.

/Fredrik
 
freddie_nelson skrev:
Har väl egentligen inte någon betydelse, men drar den då iväg och letar slingan igen för att åka "varvet" hem eller klarar den att bara köra rakt in igen?

Fick förresten också meddelandet "Stäng fönstret" när det började regna innan ikväll.

/Fredrik
Åker ut som vanligt och börjar klippa så ja förmodligen åker den tvärs över tomten för att leta efter slingan där.
 
falmark skrev:
Jag hittade ett smart tips på [länk] som visar hur man med slingan skapar en halvgenomsläpplig uppdelande barriär i form av triangulära "mini-öar", som "lurar" roboten att klippa delar av gräsmattan lite noggrannare innan roboten går över till nästa del.

"Fördelar: Ökad effektivitet pga att klipparen koncentrerar sig i högre grad på en gräsyta i taget, samtidigt som kantklippningen förblir obruten längs ytterkanten och delningsslingan inte hindrar eller ens försenar tillbakagången till laddstationen.
Ingen del av gräsmattan blir dessutom oklippt, eftersom öarna är för små för att inte passeras något av knivarna innan klipparen vänder."

Klicka på länken ovan och titta på översta bilden så klarnar det...

Detta måste testas!
Avstånden måste givetvis anpassas till Landroiden.
Man lär väl få köpa ett par 100 märlor till...
Detta verkar mycket intressant till min framsida som jag inte lagt slingor till ännu. Skall se om jag hinner experimentera lite med detta till helgen om ingen annan hinner före!

/Fredrik
 
falmark skrev:
1) Hjulet glappar i axiel rikning när man snurrar det.
Rättelse:
Det ska givetvis vara glappar i rotationriktningen INTE Axiell riktning. Men det hade ni väl redan listat ut ;-)

Efter rättelse blir den korrekta instruktionen:

1) Hjulet glappar i rotationriktningen när man snurrar det.
Det beror på att skruven som låser medbringaren på motoraxeln är dåligt åtdragen.
Se bifogad bild. (Jag pekar på låsskruven.)
20120530_164724 medbringare1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör det själv anvisningar:
a) Lossa navkapseln
b) Lossa hjulet med en 19 mm hylsa
c) Ta bort hjulet. Om det kärvar, knacka lite lätt på axeln så lossnar det. Man behöver inte ta bort hjulet helt. Det räcker att dra ut det så man ser låsskruven
d) Dra åt låsskruven (insex 2,5 mm). Vrid på medbringaren och känn efter att den slutat glappa.
e) montera allt i omvänd ordning.

Ursäkta sakfelet
/Peter
 
Redigerat:
freddie_nelson skrev:
Detta verkar mycket intressant till min framsida som jag inte lagt slingor till ännu. Skall se om jag hinner experimentera lite med detta till helgen om ingen annan hinner före!

/Fredrik
Du blir nog pionjär ;-)
Jag har inte tid närmaste veckan.
Hör gärna av dig om hur det fungerar, vilket avstånd som är lämpligt mellan öarna etc.
 
Tack falmark bra tipps ska kolla klipparn ikväll, efter att jag plockat bort en träram runt trekammarbrunnen och gjort en ö så går LR runt och klipper även bakom huset, däremot så har jag fortfarande problem vid ett par nysatta fruktträd som står nära ut mot åkerkanten har gjort öar runt träden men LR har fastnat där några ggr det är ganska smalt ut mot åkern under 1 m och på ett ställe är det en brant puckel precis ner mot trädet, kanske bästa lösningen är att flytta lite på träden för att öka avståndet och kanske få bort puckeln vid trädet annars går den fint över puckeln bara vid trädet som den strular.
 
Nu börjar det likna seriös anpassning när vi snackar flytt av träd för att gräsklipparen ska lira! ;)
 
hehehe LR var inte inhandlad när dom grävdes ner isf hade dom nog stått lite bättre till än vad dom gör nu.... men vad gör man inte för att få sitta i badebaden med en drink och se på hur gräsmattan trimmas och torka svetten ur pannan pga solens strålar och inte eft ett jäkla slit med en motorgräsklippare :D
 
Simonsays skrev:
Nu börjar det likna seriös anpassning när vi snackar flytt av träd för att gräsklipparen ska lira! ;)
Det kallas att "robotsäkra" gräsmattan.

"Been there, done that" När jag köpte robotdammsugaren, så blev det till att bygga om möblerna för att roboten ska funka så bra som möjligt.
Nu bygger jag så sakteliga om hindren på gräsmattan.
Robotsäkring både inne och ute alltså :)
 
falmark skrev:
Det kallas att "robotsäkra" gräsmattan.

"Been there, done that" När jag köpte robotdammsugaren, så blev det till att bygga om möblerna för att roboten ska funka så bra som möjligt.
Nu bygger jag så sakteliga om hindren på gräsmattan.
Robotsäkring både inne och ute alltså :)
Känner igen det, fick själv byta soffbenen för att dammsugarroboten skall kunna göra sitt jobb :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.