Status
Tråden går ej att kommentera.
andnyg skrev:
Vi konsumenter får hoppas på konkurrens som driver både pris och produktutveckling och att inte hq vinner
Oftast gagnar konkurrens oss kunder men det bör vara på lika villkor. Patentstölder reducerar kraftigt utvecklingskostnaderna och således kan varan marknadsföras till ett betydligt lägre pris. Själva patentidén grundar sig på att man framledes får en möjlighet att skörda frukten av hårt arbete och stora investeringar på innovationssidan.
Huruvida Worx har har stulit eller inte får framtiden utvisa men tydligt är att de i så fall borde stulit mer eftersom produkten i jämförelse med Automower verkar vara lite halvfärdig.
Utifrån i forumet tidigare uppgifter om reservdelar och tillbehör framkommer med stor tydlighet Worx strategi....lågt inköpspris och resten dyrt.
 
Stiga, Wiper Ambrogio, Lizard som är tillverkade på samma fabrik och har kanalväljare i sin slingbox för ev andra grannar som också har robotklippare. Med rätt inställning så kan man komma undan problemet.

Sen vet jag av erfarenhet att De som har HQ får problem när grannen installerar ngn av dessa märken.

MBygga skrev:
Synd, då blir det dubbla pengarna då för andra alternativ. Själv har jag inga andra robotar i närheten så det fungerar bra. Någon som vet hur andra robotar typ Viper, Stiga, Robomov fungerar, har de liknande signalsystem som HQ eller är det bara HQ som klarar närhet till andra robotar.
 
Redigerat:
Simonsays skrev:
Här är en lite bättre sammanfattning..
Låter som dom kommer gå till angrepp mot Jula och Coop också för att dom säljer den..

[länk]

Husqvarna: "- Detta innebär att vi kommer använda alla tillgängliga rättsliga medel gentemot såväl tillverkare som återförsäljare som gör intrång i våra immateriella rättigheter, där så är befogat.
Husqvarna är för närvarande involverad i patenttvist i Tyskland mot Positec Germany GmbH angående gräsklipparen Worx Landroid mower."

Ojoj detta blir spännande!!
Intressant, jag har tittat lite och det är dessa patent som verkar ge problem:
  • EP1058958
  • EP1025472
  • EP1302147
  • SE511254
Jag är ingen patentingenjör men jag tycker inte att SE patentet är vattentätt(ända jag tittat igenom) och det handlar mest om en intelligent slingsignal. Nu har ju inte landroid detta...
 
Misstolka inte mitt inlägg ovan självklart skall inte patentintrång uppmuntras däremot konkurrens
 
andnyg skrev:
Misstolka inte mitt inlägg ovan självklart skall inte patentintrång uppmuntras däremot konkurrens
Håller med dig, att låsa en marknad med patent är inte givande för någon.

Nåja, då är det väl bäst att de som inte redan har en landroid bäst gör ett ryck innan försäljningen stoppas... :)
 
Stickan56
TrollMann skrev:
Håller med dig, att låsa en marknad med patent är inte givande för någon.
Så du tycker man ska snylta på andras utvecklingsarbete? Då skulle det inte bli många nya produkter utvecklade.

MVH Stickan
 
Stickan56 skrev:
Så du tycker man ska snylta på andras utvecklingsarbete? Då skulle det inte bli många nya produkter utvecklade.

MVH Stickan
Nej, det skrev jag inte. Utan patentintrång skall inte uppmuntras.

Utan patent skyddas inte rättsinnehavaren, men patent tycker jag att man skall licensera ut vilket jag tror att alla vinner på.
 
Stickan56
TrollMann skrev:
Nej, det skrev jag inte. Utan patentintrång skall inte uppmuntras.

Utan patent skyddas inte rättsinnehavaren, men patent tycker jag att man skall licensera ut vilket jag tror att alla vinner på.
Nu vet jag inte om tillverkaren av Landroid frågat Husqvarna om tillstånd men det finner jag inte troligt.
Detta baserat på att hela designen är ett rent plagiat. På punkt för punkt har man en liknande konstruktionslösning som Husqvarna.

MVH Stickan
 
Pratade med ÅF på Jula idag och han hade ingen aning om detta.. Iof bara nån timme efter att nyheten kommit ut så inte då konstigt..
MEN, han sa att Worx själva har sagt och hänvisat till att Husqvarnas patenter har gått ut.

Lämnade tillbaka min idag iaf pga detta.. Vill se hur det hela slutar innan..
 
Redigerat:
Det är svårt det där med patent. Jag tycker de ofta ger alltför enkla ideer patent. Läste tex om Bosch patent för gräsklippare med död räkning plus gyro, kompass, gps och kalmanfilter. Så nu är det deras ide, fast alltihop är kända tekniker som massor av hobbyelektrotekniker redan använder i hembyggda quadkoptrar. Men först till patentbyrån vinner. Spåna på om allt som tänkas gå att göra med en viss pryl, ta patent och hoppas att något lagom stort företag också kommer på samma sak och stäm dem. Fast är företaget för stort så kör dom över dig ändå.
 
Redigerat:
Stickan56 skrev:
Nu vet jag inte om tillverkaren av Landroid frågat Husqvarna om tillstånd men det finner jag inte troligt. Detta baserat på att hela designen är ett rent plagiat. På punkt för punkt har man en liknande konstruktionslösning som Husqvarna. MVH Stickan
Det är skillnad på patent och att produkter ser liknande ut. Patent skyddar innovationshöjande ideer , Design, trademark, copywrite osv är inte patent men kan skyddas på andra sätt. Jag vet inte ifall det gjorts. Patenten som jag tittat på är iaf giltiga än idag, men det jag tittade mest på är att ha en intelligent kodning på signalen i slingan, inte slingan i sig. Så där verkar inte det vara ngt problem tycker jag. När man ansöker om patent så görs en kontroll för att se ifall tekniken redan är känd, eller ngn annan har pat pending på det, isf får man en chans att göra tillägg vilket oftast är begränsningar i sin ansökan. Bara för att HQ stämmer betyder det inte att HQ har på något sätt rätt, det får rättegången visa. Innan HQ lanserade sin robot så fanns det andra robotar på marknaden, kassa må de ha varit men det fanns iaf.
 
Simonsays skrev:
Pratade med ÅF på Jula idag och han hade ingen aning om detta.. Iof bara nån timme efter att nyheten kommit ut så inte då konstigt..
MEN, han sa att Worx själva har sagt och hänvisat till att Husqvarnas patenter har gått ut.

Lämnade tillbaka min idag iaf pga detta.. Vill se hur det hela slutar innan..
Nu är det ju inte mer än en stämning som precis gjorts, vilket jag förstår som sagt förstår att HQ måste göra för att få stopp på en konkurrent som säljer sina maskiner till halva priset, vilket är förödande för dem men bra för oss konsumenter. Att de kommer att få rätt är det ju ingen som ännu kan sia om och det kommer som i alla liknande fall ta flera år att reda ut, år som Worx kan fortsätta sälja på. Vi konsumenter som köpt denna billiga maskin är inga skurkar så jag förstår inte varför man skall lämna tillbaka maskinen. det är väl bara att gratulera oss som gjort en bra affär. Worx är stort i Europa och finns ju i Sverige och kommer säkert att stå fast vid sitt serviceupplägg även om det går snett med HQ, så det borde ju inte heller vara skäl att lämna tillbaks.
 
  • Gilla
Mattias.A
  • Laddar…
TrollMann skrev:
Intressant, jag har tittat lite och det är dessa patent som verkar ge problem:
  • EP1058958
  • EP1025472
  • EP1302147
  • SE511254
Jag är ingen patentingenjör men jag tycker inte att SE patentet är vattentätt(ända jag tittat igenom) och det handlar mest om en intelligent slingsignal. Nu har ju inte landroid detta...
EP1058958 handlar om att dockningsstationen skickar ut en signal som klipparen kan uppfatta och därmed hitta "hem" lättare, detta system har inte Landroid.
EP1025472 handlar om slinglinan, men till skillnad från Landroidens starkt förenklade system så handlar detta om ett intellegent signalsystem som kan guida roboten till speciella ställen på slingan t.ex.
EP1302147 handlar också om att robot och dockningsstation kommunicerar med varandra vilket alltså inte Landroid gör.
SE511254 handlar om att man har en kombination av slingkabelstyrning med minst en separat guidekabel innanför arbetsområdet som kan leda roboten till dockningsstationen. Inget som Landroid använders sig av.

Summerat kan man konstatera att där HQ har mycket intelligens inblandad mellan robot och slinga/dockningsstation så gör Landroid ungefär samma sak men utan den typen av kommunicerande intelligens. Helt enkelt gör de en billigare och nästan lika bra lösning men en nackdel är då förstås det där med 4,5 m som man förmodligen inte kan lösa utan intelligent kommunikation. Således inga sirekta intrång vad jag kan se. Däremot om de som här på forumet skriver om att Worx borde lösa denna problematik och att den t.ex. åker gränsle på slingan får igenom sina önskemål kommer Worx förmodligen att behöva göra patentintrång, således lite av Moment 22.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias.A
  • Laddar…
MBygga skrev:
EP1058958 handlar om att dockningsstationen skickar ut en signal som klipparen kan uppfatta och därmed hitta "hem" lättare, detta system har inte Landroid.
EP1025472 handlar om slinglinan, men till skillnad från Landroidens starkt förenklade system så handlar detta om ett intellegent signalsystem som kan guida roboten till speciella ställen på slingan t.ex.
EP1302147 handlar också om att robot och dockningsstation kommunicerar med varandra vilket alltså inte Landroid gör.
SE511254 handlar om att man har en kombination av slingkabelstyrning med minst en separat guidekabel innanför arbetsområdet som kan leda roboten till dockningsstationen. Inget som Landroid använders sig av.

Summerat kan man konstatera att där HQ har mycket intelligens inblandad mellan robot och slinga/dockningsstation så gör Landroid ungefär samma sak men utan den typen av kommunicerande intelligens. Helt enkelt gör de en billigare och nästan lika bra lösning men en nackdel är då förstås det där med 4,5 m som man förmodligen inte kan lösa utan intelligent kommunikation. Således inga sirekta intrång vad jag kan se. Däremot om de som här på forumet skriver om att Worx borde lösa denna problematik och att den t.ex. åker gränsle på slingan får igenom sina önskemål kommer Worx förmodligen att behöva göra patentintrång, således lite av Moment 22.
Bra sammanfattning! Är trots det "enklare" utförandet/funktionen mycket nöjd med min klippare. Jag har haft den i snart tre veckor och efter lite justeringar av slingan funkar det nu klockrent. Nu är det bara att vattna, göda och lite trimmning så tar skalman hand om resten, kanon!
 
Bankeryd skrev:
Bra sammanfattning! Är trots det "enklare" utförandet/funktionen mycket nöjd med min klippare. Jag har haft den i snart tre veckor och efter lite justeringar av slingan funkar det nu klockrent. Nu är det bara att vattna, göda och lite trimmning så tar skalman hand om resten, kanon!
Äntligen en som verkar nöjd med sin Landroid, har varit mest missnöje/problem i den här tråden så här långt.

Frågan är bara hur länge Worx kommer sälja klipparen nu när de blivit stämda i tysk domstol?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.