Status
Tråden går ej att kommentera.
Bankeryd skrev:
Om man vänder slingan, dvs kopplar polariteten tvärt om röd/svart och vänder laddningsstationen 180grader så borde det fungera och den skulle då gå medsols istället för motsols. Jag har inte provat, men elektronisk logik säger att det borde vara så. Man ändrar ju strömriktningen och därmed magnetfältets riktning på detta sätt.
Det är väl lite logik i maskinen som gör att det inte fungerar tror jag. Dvs att den när den hittar slingan alltid svänger till vänster, vilket då gör att den inte skulle hitta hem.
 
Bankeryd skrev:
Om man vänder slingan, dvs kopplar polariteten tvärt om röd/svart och vänder laddningsstationen 180grader så borde det fungera och den skulle då gå medsols istället för motsols. Jag har inte provat, men elektronisk logik säger att det borde vara så. Man ändrar ju strömriktningen och därmed magnetfältets riktning på detta sätt.
Det är mycket möjligt att det fungerar att den går medsols men å andra sidan när den backar ur laddaren kommer den att vrida sig åt vänster som vanligt, då det kommandot inte styrs av slingan, och sedan kommer den att köra rätt ut från slingan mot husväggen eller vad man nu har utanför.
 
kjell skrev:
Angående HQ-problemet, är det någon som provat att byta grannens PIN-kod eller någon annan inställning på deras installation för att eventuellt få det att fungera?

Själv kommer jag inte köpa någon Landroid förrän detta stora problem är löst.
Någon skrev att man kan ändra frekvens på HQ, vet inte om det är sant dock, det står inget i deras manual om det. Ambrogio/Whiper har dock en sådan funktion men hittills har ingen skrivit att Landroid blivit störd av någon sådan robot.
Självklart skall man inte köpa Landroid om man bor så till att man riskerar att få detta problem men om man liksom jag aldrig kommer att få det pga tillräckligt avstånd till grannarnas gräsmattor är det ju ett ickeproblem.
 
Får nu känslan av att HQ stör ut det mesta, radioklockor och konkurrens. Störs andra av HQ också förutom landroid?
 
Angående slingsignal: på Husqvarnas minsting 305 och tillika senaste kan man ändra signalen:

"Ny slingsignal (3-3)
Slingsignalen är slumpmässigt vald för att skapa en
unik koppling mellan den aktuella klipparen och
laddstationen. I sällsynta fall kan det finnas behov av
att generera en ny signal, till exempel om två
närliggande installationer har en mycket lika signal.
• Ställ klipparen i laddstationen.
• Markera Ny slingsignal i menyn coh tryck OK."

På vår 230 finns inte detta val - men kanske kan komma i ny mjukvara, om nu HQ är intresserade...
 
I HQ 220/230 genereras slingsignalen utifrån pinkoden...
...ny pinkod ger unik signal som jag förstått det...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
TrollMann skrev:
Får nu känslan av att HQ stör ut det mesta, radioklockor och konkurrens. Störs andra av HQ också förutom landroid?
Men Automower verkar fungera som de ska. Och det är väl det som räknas?

Landroid klarar inte att ha en granne som har en Landroid, så hur tänkte tillverkarna här om de vill sälja många klippare?
 
Det fungerade precis som jag trodde, jag kopplade in min nya sling-drivare och kopplade ur slingan till laddaren och klipparen klippte precis som vanligt och när jag tryckte på hem-knappen så gick den hem och laddade. Här är schema på sling-drivaren om någon är intresserad:
Schema_Slinga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade ingen mosfet hemma men en gammal BDX33B gick att återanvända ;)
 
Duke skrev:
Det fungerade precis som jag trodde, jag kopplade in min nya sling-drivare och kopplade ur slingan till laddaren och klipparen klippte precis som vanligt och när jag tryckte på hem-knappen så gick den hem och laddade.
Har kollat ett par saker med anledning av det du kom fram till;

1. När Landroiden väl står och laddar kan man koppla bort slingan och då fortsätter den ladda tills den är klar.
2. Den kan dock aldrig fås att börja ladda utan att befinna sig inom sitt arbetsområde med en fungerande slingsignal, däremot behöver det inte vara laddarens egen utan det kan vara en likadan signal genererad av annan källa, vilket du ju har bevisat.
3. Vänder man på slingan, dvs. kopplar tvärtom i laddaren anser LR att arbetsområdet ligger utanför slingan. Så fort den kommer innanför så anser den sig vara utanför arbetsområdet.

Med detta sagt vill jag nu påstå att din idé om en gemensam slinga grannar emellan kombinerat med en extra laddstation stående på slingan men utan koppling till den borde vara möjlig förutsatt att det går att köra två maskiner inom "samma" arbetsområde.
 
Problemet med liten slinga är att räckvidden från den blir begränsad, om du gör en ring med en diameter på ca. 60cm så kan klipparen bara fungera på ca. en meters avstånd. Jag tänker använda min sling-drivare till att styra klipparen med en radiostyrning. Som stopp kan man öppna luckan :)
 
MrSmith skrev:
Men Automower verkar fungera som de ska. Och det är väl det som räknas?
Själv skulle jag nog föredra att även de radiokontrollerade klockorna fungerade om jag hade en Automower :)
 
pacman42 skrev:
I HQ 220/230 genereras slingsignalen utifrån pinkoden...
...ny pinkod ger unik signal som jag förstått det...
Ok, men det kan ju inte vara så att grannarna till alla som har problem använder samma PIN-kod? Eller...? Är det överhuvudtaget någon som inte haft problem med Landroiden när grannen har HQ och avståndet är mindre än en halv meter (utan att som någon hade gjort sätta upp en sarg som Landroiden studsar mot :banghead:)?
 
kjell skrev:
Ok, men det kan ju inte vara så att grannarna till alla som har problem använder samma PIN-kod? Eller...? Är det överhuvudtaget någon som inte haft problem med Landroiden när grannen har HQ och avståndet är mindre än en halv meter (utan att som någon hade gjort sätta upp en sarg som Landroiden studsar mot :banghead:)?
PIN kodsändringen ändrar förmodligen inte frekvensen, som är problemet för Landroid, utan bara kurvans utseende, vilket ger unik kodning för varje HQ. Det gör att de kan jobba sida vid sida. Skall Landroid fungera bredvid en HQ måste man förändra HQ frekvensen vilket jag inte känner till om det verkligen går.
 
Duke skrev:
Problemet med liten slinga är att räckvidden från den blir begränsad, om du gör en ring med en diameter på ca. 60cm så kan klipparen bara fungera på ca. en meters avstånd. Jag tänker använda min sling-drivare till att styra klipparen med en radiostyrning. Som stopp kan man öppna luckan :)
Nej, men med din idé så behövs ju ingen liten slinga, ställer du laddaaren på den stora slingan som drivs av en annan laddare eller din slingdrivare så uppfattar ju Landroiden att den är inom sitt arbetsområde och går rakt in i laddaren och börjar ladda som vanligt, eller hur? Det var ju vad du kom fram till ovan.
 
Bankeryd skrev:
Om man vänder slingan, dvs kopplar polariteten tvärt om röd/svart och vänder laddningsstationen 180grader så borde det fungera och den skulle då gå medsols istället för motsols. Jag har inte provat, men elektronisk logik säger att det borde vara så. Man ändrar ju strömriktningen och därmed magnetfältets riktning på detta sätt.
Detta funkar inte, Lotta tror hon är utanför arbetsområdet när hon är innanför och tvärtom, på något sätt kollar maskinen något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.