Status
Tråden går ej att kommentera.
Bankeryd skrev:
Men om man gör som jag föreslog så står laddaren inom den gemensamma slingan?
Laddare måste vara kopplad till en slinga som ligger runt sig själv och roboten.
 
Jag tror förståss att laddaren är så enkelt byggd att den inte bryr sig om slingan är i eller ur, varför ska man bygga till en funktion som ingen har nytta av? Hur som helst, om det inte går är det bara att koppla in en liten slinga och vända den åt fel håll (klipparen får ju inte plats i den lilla slingan;), då fungerar det helt säkert...
 
MBygga skrev:
Laddare måste vara kopplad till en slinga som ligger runt sig själv och roboten.
Vet du det, har du provat med en gemensam slinga + en egen lokal runt "egna" laddaren?
 
Nej, jag vet bara hur jag själv skulle ha gjort/byggt. kanske testar ikväll med en egen drivning till min slinga. Då kan jag koppla den ur laddaren och se om den laddar...
 
Duke skrev:
Jag tror förståss att laddaren är så enkelt byggd att den inte bryr sig om slingan är i eller ur, varför ska man bygga till en funktion som ingen har nytta av? Hur som helst, om det inte går är det bara att koppla in en liten slinga och vända den åt fel håll (klipparen får ju inte plats i den lilla slingan;), då fungerar det helt säkert...
Tro kan man göra i kyrkan om man vill, jag har provat och laddaren fungerar inte utan kopplad slinga. Kan ha att göra med säkerhet mot stöld bla. det räcker ju inte bara med att ta maskinen, inte heller laddaren utan du måste också känna till att den måste vara kopplad till en aktiv slinga. När du väl kommit så långt att maskinen står i laddaren innanför en slinga så frågar den dessutom efter PIN-koden. Några steg att övervinna för en eventuell tjuv.
Och som sagt klipparen måste stå innanför slingan som alltså måste omsluta laddaren, det där med att vända den förstår jag inte vitsen med.
 
Duke skrev:
Nej, jag vet bara hur jag själv skulle ha gjort/byggt. kanske testar ikväll med en egen drivning till min slinga. Då kan jag koppla den ur laddaren och se om den laddar...
Jag följer ditt experimenterade med stort intresse!
 
Om du kopplar som jag visade så upplever klipparen att den är i slingan. Om man sedan kopplar till en liten slinga och lägger den på sidan så skapas ett magnetfält i fel rikning (klipparen blir ju utanför den lilla slingan) och därför måste man "vända" den...
 
Av trådens längd på kort tid så verkar det som att Worx Landroid är en långt ifrån problemfri klippare.

Är ni trots allt nöjda med era Landroider?
 
MrSmith, Jag är nöjd med den, den har en brist som jag menar är mindre bra. Den klipper för liten bit över begränsningskabeln vilket gör att efter ett tag måste man köra med trimmer annars orkar den inte hem då gräset under det yttre hjulparet blir för högt. Jag märkte det inte i början men nu när jag har gödslat och värmen har kommit då växer det som bara den. Jag får köra med trimmer minst en/vecka. Vill vara tydlig på att detta är min egen åsikt.
 
Hej!
Ny på forumet och har försökt läsa igenom tråden så jag inte kommer med dubbelfrågor.
Har installerat "Landy" i helgen och då vi inte hade läst det finstilta i installationsguiden lade vi slingan tätt på tomtgränsen runt om. På ena sidan märkte vi snart att den inre verkade känna av slingan utan vände när den kom in i häcken. Insåg snart att det berodde på grannens HQ! och som vi sedan fick bekräftat genom att läsa det finstilta och på detta forum. Nu till min fråga.
Hur kommer det sig att man kan lägga sin egen slinga bara 30-40 cm ifrån varandra (ex en gång med plattor)och den då känner av det som en gräns på bägge sidor medan den behöver 4,5 meter ör att inte bli utstörd när det rör sig om en annan slinga, vare sig den kommer från en Landroid eller HQ?
Är det någon som har försökt att vända på slingan och installera paketet medsols istället som föreslagit tidigare? Och hjälper det i så fall?
 
Angående HQ-problemet, är det någon som provat att byta grannens PIN-kod eller någon annan inställning på deras installation för att eventuellt få det att fungera?

Själv kommer jag inte köpa någon Landroid förrän detta stora problem är löst.
 
Duke skrev:
Om du kopplar som jag visade så upplever klipparen att den är i slingan. Om man sedan kopplar till en liten slinga och lägger den på sidan så skapas ett magnetfält i fel rikning (klipparen blir ju utanför den lilla slingan) och därför måste man "vända" den...
Det räcker nog inte i och med att den inte är i synk med huvudslingan och därför kan störa pulståget. (Obs. gissning.) Kanske kan man skärma av (lägga kabeln dubbel) extraslingan så den inte "syns", fast då kan man fråga sig varför den behövs överhuvudtaget.
 
Figurd skrev:
Är det någon som har försökt att vända på slingan och installera paketet medsols istället som föreslagit tidigare? Och hjälper det i så fall?
Vänder man på slingan kommer den troligen vilja vara utanför slingan när den klipper. Möjligen kan man vända på slingan samt modda klipparen genom att vända på dess slingsensorer också.
 
Gimbal skrev:
Vänder man på slingan kommer den troligen vilja vara utanför slingan när den klipper. Möjligen kan man vända på slingan samt modda klipparen genom att vända på dess slingsensorer också.
Om man vänder slingan, dvs kopplar polariteten tvärt om röd/svart och vänder laddningsstationen 180grader så borde det fungera och den skulle då gå medsols istället för motsols. Jag har inte provat, men elektronisk logik säger att det borde vara så. Man ändrar ju strömriktningen och därmed magnetfältets riktning på detta sätt.
 
Figurd skrev:
Hej!
Ny på forumet och har försökt läsa igenom tråden så jag inte kommer med dubbelfrågor.
Har installerat "Landy" i helgen och då vi inte hade läst det finstilta i installationsguiden lade vi slingan tätt på tomtgränsen runt om. På ena sidan märkte vi snart att den inre verkade känna av slingan utan vände när den kom in i häcken. Insåg snart att det berodde på grannens HQ! och som vi sedan fick bekräftat genom att läsa det finstilta och på detta forum. Nu till min fråga.
Hur kommer det sig att man kan lägga sin egen slinga bara 30-40 cm ifrån varandra (ex en gång med plattor)och den då känner av det som en gräns på bägge sidor medan den behöver 4,5 meter ör att inte bli utstörd när det rör sig om en annan slinga, vare sig den kommer från en Landroid eller HQ?
Är det någon som har försökt att vända på slingan och installera paketet medsols istället som föreslagit tidigare? Och hjälper det i så fall?
Så länge det handlar om den egna slutna slingan kan du lägga dem nära varandra då den känner igen båda trådarna. Lägger man dem helt ihop tar magnetfälten dock ut varandra och trådarna blir "osynliga" för Landroiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.