Status
Tråden går ej att kommentera.
Duke skrev:
Hmm, det ble visst fel med bilderna. Jag försöker igen:
Min tomt + kabeldragning ser ut som nedan.

[bild]
Jag har en studsmatta men två olika zoner som jag
kopplar om på min frigge. Jag har dessutom en switch jag kan stänga av
framsidan på huset med (det växer dåligt där).

[bild]

Batterierna i klipparen verkar vara lika som Biltema Art:80409 4.5Ah 139:-/st
För er som är extra intresserade så ser strömmen i slingan ut så här:
[bild]
2 pulser i ca. 100Hz max 7.5A (mätt på en nergrävd slinga)
Har du lagt avgränsning runt varje träd?

Är inte det lite overkill då den väl backar tillbaka om den slår i träd eller annat hårdare föremål.

Att man gör avgränsning runt buskar och vatten kan jag fatta.

Ska själv installera min Landroid nu i helgen.

Namnet blir Lamm Borghini (jag är från Göteborg...):D
 
Är det signalen i den egna slingan som blir påverkad av grannens slinga eller är det Landroidens detektionsspolar som fångar upp grannens signal och blir förvirrad? Är det det senare så verkar de ju vara hyperkänsliga och man kan tänka sig att minska den känsligheten för att kunna komma närmare grannen?
 
Duke skrev:
Det fungerade precis som jag trodde, jag kopplade in min nya sling-drivare och kopplade ur slingan till laddaren och klipparen klippte precis som vanligt och när jag tryckte på hem-knappen så gick den hem och laddade. Här är schema på sling-drivaren om någon är intresserad:
[bild]
Jag hade ingen mosfet hemma men en gammal BDX33B gick att återanvända ;)
Så du skickade bara ut pulser på linan. hm.
Sänder landroidens slinga dygnet runt? vet att Wiper endast har slingan aktiverad då klipparen är ute.
 
strömmen pulsas ut med 7.5A i en hundradel av tiden. Det blir bara 75mA kontinuerligt, ingen idé att slå av strömmen då. Blir bara dyrt att bygga in en sådan funktion.
Figurd: Det är Landroidens spolar som fångar upp signalen, tänk på att om du har tex 15m till närmaste slinga så vet klipparen att den är i eller ur slingan...
HK1971: Om du låter klipparen köra in i saker hela tiden så kommer du att slita ut den!
 
Ledsnade på mina gamla Husqvarna G1: or som står med trasiga kretskort och var iväg och köpte mig en Landroid.. Får se om den motsvarar förväntningarna.. Känns jävligt välbyggd!
 
Jag tänkte nu låt min slinga gå hela vägen in till häcken mot grannen med HQ. Den kommer då att klippa hela vägen in och vända när den stöter på häcken och då den inte uppfattar slingan så kommer den heller inte indikera "utanför område" Detta innebär att problemet med den inte klipper gräsmattan är löst. Ett kvarstående problem dock är när den skall "gå hem". Stöter den på häcken så vänder den bara om och kommer så småningom att hitta slingan utefter huset och snällt gå hem på den. Stöter den däremot på slingan innan den går ned utefter grannen/häcken så kommer den till en punkt på vägen dit där slingan helt plötsligt försvinner för den = den blir utstörd av grannens slinga. Strax innan den punkt skulle man kunna lägga ett "block" men jag är oklar om den då vänder och försöker hitta slingan på annat håll eller om den kommer att stå där och stånga mot motståndet till batteriet tar slut. Någon som har försökt?
 
Frågan är hur dom löser ett sådant problem om det nu är så att husqvarna får rätt...? Läggs tillverkningen ner och maskinen slutar säljas eller blir det bara kraftiga böter och tillverkningen fortsätter? Finns det några garantier för oss då som konsumenter??

Blev ett ganska stort frågetecken nu om den är värd att investera i eller är jag bara orolig?

Imower försvann ju helt efter Husqvarnas försvar/stämmning av patenten.. Eller minns jag fel??
 
Simonsays skrev:
Frågan är hur dom löser ett sådant problem om det nu är så att husqvarna får rätt...? Läggs tillverkningen ner och maskinen slutar säljas eller blir det bara kraftiga böter och tillverkningen fortsätter? Finns det några garantier för oss då som konsumenter??

Blev ett ganska stort frågetecken nu om den är värd att investera i eller är jag bara orolig?

Imower försvann ju helt efter Husqvarnas försvar/stämmning av patenten.. Eller minns jag fel??
Med den kraftiga satsning Worx gör i Europa kommer de nog inte att ge sig lätt. Intressant att den Svenska Worx siten inte har med Landroid medan t.ex. den Italienska siten http://www.worxtools1.com/Product.aspx?code=WG795E har den med.
 
Redigerat:
Figurd skrev:
Jag tänkte nu låt min slinga gå hela vägen in till häcken mot grannen med HQ. Den kommer då att klippa hela vägen in och vända när den stöter på häcken och då den inte uppfattar slingan så kommer den heller inte indikera "utanför område"
Om den inte uppfattar slingan så lär den väl stanna. Så brukar det funka. Annars skulle roboten kunna "rymma" vid kabelbrott eller strömavbrott.
 
Här är en lite bättre sammanfattning..
Låter som dom kommer gå till angrepp mot Jula och Coop också för att dom säljer den..

http://www.jnytt.se/nyhet/47775/husqvarna-vidtar-rattsliga-atgarder-mot-patentintrang

Husqvarna: "- Detta innebär att vi kommer använda alla tillgängliga rättsliga medel gentemot såväl tillverkare som återförsäljare som gör intrång i våra immateriella rättigheter, där så är befogat.
Husqvarna är för närvarande involverad i patenttvist i Tyskland mot Positec Germany GmbH angående gräsklipparen Worx Landroid mower."

Ojoj detta blir spännande!!
 
Simonsays skrev:
Ojoj detta blir spännande!!
Ja det kan man säga, inte konstigt att HQ reagerar, halva priset för nästan samma jobb gjort är ju inget man skojar bort. Kan ju bli stora problem för dem om sådan konkurrens uppstår. Sen får vi se om Worx har torrt på fötterna för då lär ju HQ få lida än mer av den "gratisreklam" som Worx då får.
 
Vi konsumenter får hoppas på konkurrens som driver både pris och produktutveckling och att inte hq vinner
 
Stickan56
MrSmith skrev:
Men Automower verkar fungera som de ska. Och det är väl det som räknas?
Du har en poäng där, som jag kan intyga med några års erfarenhet. Man kan inte köpa vad som helst bara för att det är billigt.

MVH Stickan
 
Stickan56 skrev:
Du har en poäng där, som jag kan intyga med några års erfarenhet. Man kan inte köpa vad som helst bara för att det är billigt.

MVH Stickan
För min del fungerar Landroid också exemplariskt och då vill jag påstå att 8500 kr jämfört med 18000 kr (HQ 220) är mer än bara billigt, frågan är hur mycket HQ tjänar på sina maskiner egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.