Status
Tråden går ej att kommentera.
Har nu slagit till och ska installera Landroiden. På min uteplats har jag (jordat) eluttag.Funderar på att ha laddaren där och stationen tätt intill. Är det någon som har sin laddare ute? Nackdelar? Vore det lättaste för mej!
 
Jag har min laddare utomhus men under altanen.
 
Såg en grej angående utseende på Landroiden.

JULA annonsen visar denna. Fronten ser lite annorlunda ut för laddning.

Nu är det inte det utseende som den har för de som säljs i butik dock, men
lite nyfiken på om det är en nyare/äldre variant?




landroid.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MagnusSt skrev:
Min klippare beter sig precis som Fru Ander:s har jag märkt.

Nu har jag programmerat den till att klippa idag lördag på 03:00 av 22:30, igårkväll gick den in i laddstationen, idag på morgonen var den avstängd i laddaren, när jag trycker igång den med pin står det att laddningen är typ 50%, låter den gå in i laddaren så laddar den upp från 50% till runt 107-109% på 25 sekunder, när den kommer upp dit står det bye bye så stänger den av sig.

Är det ngt jag programmerat fel eller är det hårdvarufel?

När jag manuellt trycker igång till o klippa verkar det fungera.

Ok, nu har jag läst manualen, lustigt att man ska behöva göra det:surprised:

Jag tror att jag vet vad som e fel, laborerade med slingan igår, den fick gå in med home knappen, enligt manualen ska den stängas av efter att ha blivit tvångskörd hem, ska alltså ge fan i att pilla så mkt på min klippare:wow:

Om du av någon anledning – t.ex. pga. Lekande barn - Om du vill ställa din Landroid® i laddningsbasen: öppna knappsatsfönstret, tryck på tangenten med hussymbolen och stäng fönstret. Landroid® kommer att gå till sin bas och förbli där. Notera att Landroid® stängs av efter fullständig laddning.
Ah, smart! Jag fattar! Idag har den fått gått tills batteriet behövdes laddas och själv valt att gå tillbaka till laddstationen så nu borde den starta av sig själv imorgon.
Jag startade den idag 09.10 och så gick den tillbaka 11.30 för att ladda. Jag var hemma så gott som hela tiden så jag vet att den inte har laddat däremellan, är det inte väldigt lång tid..? Bra iofs.. men eftersom batteriet står på 40% från början borde det kunna räcka ännu längre?
 
Hej igen,
Min lilla landroid, döpt till Robin, klipper nu på sitt tredje dygn, det verkar som det börjar arta sig. Man får vara uppmärksam var man behöver fixa till så att den inte fastnar. Hur som, behöde likt många förlänga kabeln. Hittade gammal telekabel från militärtjänsten för snart 25 år sedan liggande i en kasse, det fungerade utmärkt att förlänga med. Till studsmatteproblemet att den går in och slöar ner knivarna mot de liggande rören, detta löste jag genom såga till 4 brädor. Gjorde dem lika långa som de liggande rören, borrade ett hål i bägge ändar och som jag band fast med ståltråd. Enkelt och smidigt.
 
Fru Ander skrev:
Ah, smart! Jag fattar! Idag har den fått gått tills batteriet behövdes laddas och själv valt att gå tillbaka till laddstationen så nu borde den starta av sig själv imorgon.
Jag startade den idag 09.10 och så gick den tillbaka 11.30 för att ladda. Jag var hemma så gott som hela tiden så jag vet att den inte har laddat däremellan, är det inte väldigt lång tid..? Bra iofs.. men eftersom batteriet står på 40% från början borde det kunna räcka ännu längre?
Skulle den ha gått 2 timmar och 20 minuter! Det har jag svårt att tro även om min idag efter en veckas gångtid går drygt en och en halv timma per laddning, dvs. den bättrar sig hela tiden. Min laddtid är dock förhållandvis kort, under två timmar varje gång så den effektiva gångtid är bra.
 
xprezz skrev:
Hej igen,
Min lilla landroid, döpt till Robin, klipper nu på sitt tredje dygn, det verkar som det börjar arta sig.
Attans, där rök mitt namnförslag till min robot när den väl ankommer. Detta med namn till nya familjemedlemmar... Får bli till att sätta sig o spana på alla namnförslagssiter igen med pojk o flicknamn. :)

Lycka till med nytillskottet!
 
xprezz skrev:
Hej igen,
Min lilla landroid, döpt till Robin, klipper nu på sitt tredje dygn, det verkar som det börjar arta sig. Man får vara uppmärksam var man behöver fixa till så att den inte fastnar. Hur som, behöde likt många förlänga kabeln. Hittade gammal telekabel från militärtjänsten för snart 25 år sedan liggande i en kasse, det fungerade utmärkt att förlänga med. Till studsmatteproblemet att den går in och slöar ner knivarna mot de liggande rören, detta löste jag genom såga till 4 brädor. Gjorde dem lika långa som de liggande rören, borrade ett hål i bägge ändar och som jag band fast med ståltråd. Enkelt och smidigt.
Som jag skrivit tidigare är inte problemet att det inte fungerar med i stort sett vilken ledning som helst utan det handlar mer om hur länge man vill att det skall fungera. Efter 2-3 år när man börjar få avbrott i ledningen pga ärg eller rent kabelbrott är det ett drygt arbete att lokalisera stället för brottet, eftersom ledningen försvunnit ner i marken. Därför använder i alla fall jag endast högkvalitetskabel för att undvika problem längre fram.

Annars kan man som någon tidigare föreslog gräva ner benen i nivå med marken. Vet inte vad som är enklast.
 
Redigerat:
MBygga skrev:
Som jag skrivit tidigare är inte problemet att det inte fungerar med i stort sett vilken ledning som helst utan det handlar mer om hur länge man vill att det skall fungera. Efter 2-3 år när man börjar få avbrott i ledningen pga ärg eller rent kabelbrott är det ett drygt arbete att lokalisera stället för brottet, eftersom ledningen försvunnit ner i marken. Därför använder i alla fall jag endast högkvalitetskabel för att undvika problem längre fram.

Annars kan man som någon tidigare föreslog gräva ner benen i nivå med marken. Vet inte vad som är enklast.
Eller så kan man gräva ner hela studmattan så att överkanten är i nivå med gräset och lägga lämplig kantsten eller motsvarande som Landroiden kan vända på. Det är dock inte det enklaste, tar långt tid och riskerar att inte blir klart, dvs som i mitt fall. Nergrävd är den dock och barnen som studsar utanför hamnar på gräsmattan istället för i nätet som jag saknade.
 
mtq skrev:
Nergrävd är den dock och barnen som studsar utanför hamnar på gräsmattan istället för i nätet som jag saknade.
De hade väl hamnat på gräsmattan även om du inte grävt ner den...:cool:
 
mtq skrev:
Attans, där rök mitt namnförslag till min robot när den väl ankommer. Detta med namn till nya familjemedlemmar... Får bli till att sätta sig o spana på alla namnförslagssiter igen med pojk o flicknamn. :)

Lycka till med nytillskottet!
När jag köper min skall jag döpa den efter RoboCop så det får bli Robocut!
http://www.imdb.com/title/tt0093870/
 
Redigerat:
  • Gilla
hk1971j
  • Laddar…
MBygga skrev:
Skulle den ha gått 2 timmar och 20 minuter! Det har jag svårt att tro även om min idag efter en veckas gångtid går drygt en och en halv timma per laddning, dvs. den bättrar sig hela tiden. Min laddtid är dock förhållandvis kort, under två timmar varje gång så den effektiva gångtid är bra.
Jag klockade min idag: 2 st körningar Effektiv klipptid 2h05m resp 2h10m. Därutöver kommer tiden för att leta sig hem tll laddaren c:a 8-12 min.
Mellanliggande laddning från 20% till 100% 1h56m. Både klipptid och laddtid är bättre än spec. Nice Nu kan det väl bara bli sämre ;-)
 
Redigerat:
Har köpt min klippare idag... det skall bli intressant och installera den imorgon om bara vädret tillåter. Hur svårt är det att justera kabeln i efterhand? Jag tänkte börja med ca 35cm ifrån hus, häck etc., men jag vill och kommer att behöva justera ytterligare. Går det att rulla upp ett par meter vid laddaren som kan användas vid behov?
 
the_red_dragon skrev:
Har köpt min klippare idag... det skall bli intressant och installera den imorgon om bara vädret tillåter. Hur svårt är det att justera kabeln i efterhand? Jag tänkte börja med ca 35cm ifrån hus, häck etc., men jag vill och kommer att behöva justera ytterligare. Går det att rulla upp ett par meter vid laddaren som kan användas vid behov?
Jag har ett par meter kabel bakom laddaren och det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.