705 025 läst · 2 539 svar
705k läst
2,5k svar
Worx Landroid
I morse packade min maskin ihop. Förmodligen batteriet. Den hade fastnat i ett sörkhöl, batteriet visade på 48%. Återställde och startade upp, då visade den 23% .Startade upp igen och den dog direkt. När den laddar så laddar den från 0 - 117%!? På max 4 sec. sen backar den ut halvvägs ur laddstationen och totaldör.
På måndag så blir det att skicka iväg den på felsökning.
På måndag så blir det att skicka iväg den på felsökning.
Jag har förövrigt kört igång min nu i kväll, verkar fungera bra, den letade sig in överallt även där det var lite trångt. Måste finjustera slingan i några hörn bara, Där det är rakt spår skulle jag vilja påstå att 30cm är perfekt avstånd.
Jupp, som göten. stod på chassit och hade grävt ner sig med höger hjul. Har bara haft den sedan i måndags... Men det löser sig nog smidigt om jag känner jula rätt...MagnusSt skrev:
Några frågor om laddning till er som kört era Landroider ett tag;
- När min Robo laddar visar mätaren på 100% laddning när den avslutar laddningen men när den då kör igång direkt efter så visar den en batteristatus på ungefär 54%. Sen går den ner till ca. 10-11% innan den vill ladda igen.
- Min maskin går ca. 1 timma och 10-15 minuter på en laddning, dvs inte 1½ timma som manualen beskriver. Å andra sidan laddar den fullt på bara drygt 1½ timma, dvs. inte 2½ timma som manualen beskriver. Så totalt har jag alltså betydligt bättre körtid i förhållande till laddtid än manualen beskriver vilket ju är bra.
Hur upplever ni andra era ladd- och körtider?
- När min Robo laddar visar mätaren på 100% laddning när den avslutar laddningen men när den då kör igång direkt efter så visar den en batteristatus på ungefär 54%. Sen går den ner till ca. 10-11% innan den vill ladda igen.
- Min maskin går ca. 1 timma och 10-15 minuter på en laddning, dvs inte 1½ timma som manualen beskriver. Å andra sidan laddar den fullt på bara drygt 1½ timma, dvs. inte 2½ timma som manualen beskriver. Så totalt har jag alltså betydligt bättre körtid i förhållande till laddtid än manualen beskriver vilket ju är bra.
Hur upplever ni andra era ladd- och körtider?
Upptäckte föresten en sak idag som bevisar att Landroiden håller reda på var den är på slingkabeln i viss mån. Har man t.ex. gjort en ö med kabel runt och parallella kablar mellan den och huvudslingan så har jag funderat på hur det blir när den vill ladda och om den då träffar på ön först kommer den då att gå runt runt ön hela tiden men nej det gjorde den inte utan när den kände att den gått ett varv runt dvs. märkte att det var en ö så avvek den och började leta after en annat ställe att haka på slingkabeln. Och det var inte när den kom till de parallella kablarna utan det var när den återkom till stället den hakat på som den sedan avvek. Så den är trots allt lite smartare än man kan tro.
Grannen kan enligt Worx säljare sticka in till sin återförsäljare och programmera om(byta frekvens eller vad de gör) på sin klippare så att det funkar. Vet dock inte om det stämmer eller om HQ egentligen är villiga och göra detmasa002 skrev:
Nu har även jag fått igång min. Tänkte ett tag att åka till Västerås och köpa en, men som man kan läsa tidigare i tråden så tog det slut även där på Jula. I dag kom det i ca 7 st till Borlänge. ( Det var det antalet som jag såg i butiken när jag hängde på låset) Nu om man kollar saldot är det begränsad tillgång. Jag har använt de 200 meterna som följde med, och behöver ca 75 m till. Det vore intressant att veta hur mycket tråd ni lagt ut.
gylle skrev:
Tror att en på forat som heter nonkan jobbar med HQ hör med honom.
Någon som provat vad som händer om det står ett hinder på slingan när den är på väg hem för laddning? Har just sett en Wiper som råkade ut för detta, den backade en bit vred sig 90 grader och körde en halvcirkel runt hindret, hittade tråden bakom och tuffade vidare. Listiga små rackare.
Jag gissar att Landroiden gör en liknande manöver. Eller?
Jag gissar att Landroiden gör en liknande manöver. Eller?
Beror på hur stort hindret är men ja den backar, vrider sig en bit och försöker igen med nytt spår. Fastnar den i något brukar den alltid komma förbi på andra, tredje fösöket.Gimbal skrev:Någon som provat vad som händer om det står ett hinder på slingan när den är på väg hem för laddning? Har just sett en Wiper som råkade ut för detta, den backade en bit vred sig 90 grader och körde en halvcirkel runt hindret, hittade tråden bakom och tuffade vidare. Listiga små rackare.
Jag gissar att Landroiden gör en liknande manöver. Eller?
Ja efter allt intressant läsvärt här så blidde det en Landroid idag. Sen läste jag att man borde klippa gräset där man ska lägga kabeln. Och vad händer då? Jo ett hjul viker sig och hjulaxeln gick av! Alltså på min gamla klippare! Snacka om bra timing på nyköpet. Den var dock >30 år gammal och blev väl stött när den såg nykomlingen...