Status
Tråden går ej att kommentera.
jensbergbom skrev:
Lotta går som en drucken över begränsningsslingan hela vägen hem, så det är nog normalt tror jag, gäller att ha sina centimeter från hindrena.
Jo tack, jag har blivit påmind om det.
Jag började med 35 cm (som någon sa skulle gå bra), sen har det varit ett evigt justerande av slingan och på vissa ställen räckte inte ens 45 cm ;-)
Det knepiga är att begränsningsslingans läge är bara ett problem på "vägen hem"...
 
Jean007 skrev:
Min går ganska sakta när den ska ladda, tror den ska göra så, har dock aldrig missat laddaren.
Sakta och ryckigt?
Vinglande gång?
 
frippe80 skrev:
Om du vänder på klipparen så hittar du den där bak en liten rund sak med hål i mitten, själv har jag tryckt in isolering så min piper inte alls nu. Har nog redan diskuterats i denna tråden skulle jag tro.
Men är det den som larmar när någon försöker sno den?
 
Som jens skrev, överförfriskad dam på väg hem i pumps en dålig kväll.
 
Testade min med en liten slinga idag. Hade också problem med 30-35cm....har dock endast testat "hem" funktionen och jag känner igen att den går som en drucken på väg till laddaren, men den största besvikelsen var att knivarna inte började snurra och larmet "blockerad knivskiva" eller liknad kom. Det verkade som den gjorde ett försök och det surrade till lite, men lyckades aldrig börja klippa. Skivan snurrar lätt om man snurrar manuellt och gräset var nyklippt inför testet. Någon annan som har haft likanande problem? Jag får iaf ringa supporten imorgon :(
 
the_red_dragon skrev:
Testade min med en liten slinga idag. Hade också problem med 30-35cm....har dock endast testat "hem" funktionen och jag känner igen att den går som en drucken på väg till laddaren, men den största besvikelsen var att knivarna inte började snurra och larmet "blockerad knivskiva" eller liknad kom. Det verkade som den gjorde ett försök och det surrade till lite, men lyckades aldrig börja klippa. Skivan snurrar lätt om man snurrar manuellt och gräset var nyklippt inför testet. Någon annan som har haft likanande problem? Jag får iaf ringa supporten imorgon :(
Jag fick samma larm i kväll när min hade gått i en 10 minuter, sedan dog den bara och började att larma
 
Prins Daniel skrev:
Men är det den som larmar när någon försöker sno den?
Har aldrig provat larmet, startar det om man lyfter den utanför slingan? Bästa vore ju om dom programmerade bort pipandet. Larmet kan ju va bra att ha, men står inte ut med att den ska hålla på att pipa som den gör när den ska klippa eller köra till stationen.
 
Min har nu gått till o från sen i fredags kväll, jag har justerat slingan lite här o där, har lite grejer i trädgården kvar som måste "robotiseras" men på det stora hela är jag mkt nöjd, den har på 2 dygn klippt minst 95% av gräsytan, då anser jag att jag har en rätt komplicerad trädgård med mkt hinder. Jag är pvertygad om att denna maskinen klarar av att klippa mina 1500m2 om den får hålla på en vecka, nu har jag programmerat den till att klippa 03:00-22:30, ska sänka tiden succesivt sen tänkte jag när jag får ner gräsmattan i rätt höjd, sänkte till nivå 5 nu ikväll, började klippa på nivå 6, då var det 5-6 dar sen jag senast klippte mattan manuellt.

Angående att ngn efterfrågade bilder på hur mkt den lämnar kvar så har jag nu ikväll kört över alla kanter med trimmern så om en vecka ellelr två ska jag lägga upp lite bilder på hur mkt den lämnar kvar.

Angående ryckig gång på väg till laddaren så kan jag skriva under på det, den går sakta och vaggar lite, har dock inga problem med att den fastnar i hinder, eller jo ibland gör den det men då backar den bara tillbaka o försöker igen så löser det sig.

Jag körde 30 cm som grund när jag la slingan, lite större mellanrum i samband med svängar, jag har nu i efterhand justerat ut slingan på vissa ställen.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Snurrade knivtalriken lätt? Inget i vägen på gräsmattan? Har du fått igång den igen?
 
johan119 skrev:
Jag fick samma larm i kväll när min hade gått i en 10 minuter, sedan dog den bara och började att larma
Snurrade knivtalriken lätt? Inget i vägen på gräsmattan? Har du fått igång den igen?
 
Eftersom tråden börjar bli lång och många frågor ställs om vartannat efterfrågar jag forumdiciplin med citering av det man svarar på.

Blir mycket trevligare för alla sökande.

/ F. Orumnörd
 
jensbergbom skrev:
Eftersom tråden börjar bli lång och många frågor ställs om vartannat efterfrågar jag forumdiciplin med citering av det man svarar på.

Blir mycket trevligare för alla sökande.

/ F. Orumnörd
Det var min avsikt, blev fel första gången sry...
 
I manualen står det att en passage/korridor mellan 2 ytor måste min vara 2 meter. Någon som vet om detta gäller mellan trådarna eller totala bredden där det sedan blir ca:110 cm yta mellan trådarna?
 
the_red_dragon skrev:
Testade min med en liten slinga idag. Hade också problem med 30-35cm....har dock endast testat "hem" funktionen och jag känner igen att den går som en drucken på väg till laddaren, men den största besvikelsen var att knivarna inte började snurra och larmet "blockerad knivskiva" eller liknad kom. Det verkade som den gjorde ett försök och det surrade till lite, men lyckades aldrig börja klippa. Skivan snurrar lätt om man snurrar manuellt och gräset var nyklippt inför testet. Någon annan som har haft likanande problem? Jag får iaf ringa supporten imorgon :(
Trycker du på hemknappen så börjar den leta sig hemåt och klipper inte alls. Så det är korrekt. Försökte du sätta igång den genom att programera tider den skall klippa och sedan stänga luckan och den ändå inte började klippa så är det något fel på den.
 
frippe80 skrev:
Har aldrig provat larmet, startar det om man lyfter den utanför slingan? Bästa vore ju om dom programmerade bort pipandet. Larmet kan ju va bra att ha, men står inte ut med att den ska hålla på att pipa som den gör när den ska klippa eller köra till stationen.
Larm och larm, ja det är samma pip som larmar hela tiden, antingen för att tala om att den skall börja klippa, eller t.ex. att den blir upplyft eller hamnar utanför sitt arbetsområde. Tar man bort pipet så finns det alltså inget larm om någon försöker ta den, så jag har tejpat piparen lite så det blir lägre men inte tagit bort det helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.