Status
Tråden går ej att kommentera.
peternicklas
beja53 skrev:
Har Du något belägg för att detta fungerar,och att gräsklipparen verkligen lämnar begränsningskabeln, och att den söker upp begränsningskabeln närmare laddstationen.

Bengt
Har råckat ut för att den några gånger har släppt från 90 graders hörn. Avstånden i skissen är cm. Om vinklen är mindre än 90 grader så tror jag på det.
 
Tack peternicklas och lubbe75 för era synpunkter på min fråga i inlägg #1846

När man sätter ett hinder för begränsningsslingan så stångar den sig blodig när den skall tillbaks säger ni, men om man väldigt tidigt efter laddstationen sätter ett hinder borde väl oddsen för att den klarar hindret vara bättre?

Summa summarum: Klarar inte Landroiden fysiska hinder i begränsningsslingan när den skall tillbaks till laddning?
 
MBygga skrev:
Här [länk] kan man köpa 250m HQ tråd för 1000 kr och skarvar för 16 kr/st. Det har faktiskt varit uppe att CityGross just i Växjö säljer LD men du får gärna kolla upp om de gör det fortfarande. Själv passerar jag i morgon CityGross i Ytterby på vägen till Marstrand :cool:, så jag tänkte åka in där och se om de säljer den och annars fråga varför de gör olika.
Jodå, CityGross i Växjö säljer fortfarande LD för 8995:- och har även xtrablad och lina. Inte så stora mängder direkt - EN klippare i kartong och en demo + en rulle öppnad med 7:95/m och en hel rulle + en handfull förp m knivar... Det är allt... Fick inte tag på ngn personal - annars kunde man tro att de inte precis högprioriterar LD. ELLER så säljer de så mkt att det inte finns kvar - men de e väl tveksamt :-S
 
En från angående de 2 metrarna som skall vara bakom stationen.
Ifrån början förstod jag inte anledningen till detta men tror mig nu upptäckt vad anledningen till varför man skall ha 2 meter även efter stationen.
Under 2 tillfällen sen jag köpte klipparen (ca 6 veckor) så har landroiden gått utanför slingan nästan 1 meter strax bakom stationen och stannat.
Jag vill egentligen bara höra med er om någon annan upplevt detta problemet? Eller har alla här varit noga med att verkligen lägga 2 meter slinga efter?
 
Kanstrup skrev:
En från angående de 2 metrarna som skall vara bakom stationen.
Ifrån början förstod jag inte anledningen till detta men tror mig nu upptäckt vad anledningen till varför man skall ha 2 meter även efter stationen.
Under 2 tillfällen sen jag köpte klipparen (ca 6 veckor) så har landroiden gått utanför slingan nästan 1 meter strax bakom stationen och stannat.
Jag vill egentligen bara höra med er om någon annan upplevt detta problemet? Eller har alla här varit noga med att verkligen lägga 2 meter slinga efter?
Hej. Jag har 1 m innan laddstationen och bara 10 cm efter men LS står liksom i ett innerhörn. se bilder Jag har inte haft några problem med det. Jag tror att problemen uppstår när man drar slingan innåt så att säga för då tror LS att den är utanför slingan.
Mvh Honken LS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LS2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant...


Köpte min Landroid i fredags och har nu lagt ner 350meter kabel med morakniv, fina blåsor i händerna :p

Körde den första gången inatt och den hade då fastnat i ett hörn vilket jag nu på morgonen såg inte var så smart gjort, det får göras om under dagen.

Men en anna sak som känns mindre kul är att den inte verkar "avbryta" letandet efter guideslingan om den kommer på en större "ö", jag har en terass tomt med ett stort stenparti mellan terasserna (cirka 1,5-2m höjdskillnad), terrassen är cirka 50 meter runt om, 25meter uppe, 25 meter nere, gick efter den nu under morgonen när det började regna lite och den sa "Söker laddstation" i displayen, och den gjorde både ett, två och tre varv på ön utan att avbryta och försöka söka ny slinga för att hitta hem :confused:, totalt är tomten cirka 1400kvm.

Varför blir det så, det verkar som Ni andra har varit med om att den kör 1-1,5 varv och sedan avbryter för att söka ny slinga, beror det på att "ön" är så stor?!?

Båda linorna går ihop (nedgrävda) och är således "osynlig" när den kördes över, någon som har ett tips hur man kan göra för att få den att hitta hem och inte snurra runt ön tills batteriet tar slut?
Landroid.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar en extremt ful och förernklad skiss gjord i paint.
 
Wormit skrev:
Intressant...


Köpte min Landroid i fredags och har nu lagt ner 350meter kabel med morakniv, fina blåsor i händerna :p

Körde den första gången inatt och den hade då fastnat i ett hörn vilket jag nu på morgonen såg inte var så smart gjort, det får göras om under dagen.

Men en anna sak som känns mindre kul är att den inte verkar "avbryta" letandet efter guideslingan om den kommer på en större "ö", jag har en terass tomt med ett stort stenparti mellan terasserna (cirka 1,5-2m höjdskillnad), terrassen är cirka 50 meter runt om, 25meter uppe, 25 meter nere, gick efter den nu under morgonen när det började regna lite och den sa "Söker laddstation" i displayen, och den gjorde både ett, två och tre varv på ön utan att avbryta och försöka söka ny slinga för att hitta hem :confused:, totalt är tomten cirka 1400kvm.

Varför blir det så, det verkar som Ni andra har varit med om att den kör 1-1,5 varv och sedan avbryter för att söka ny slinga, beror det på att "ön" är så stor?!?

Båda linorna går ihop (nedgrävda) och är således "osynlig" när den kördes över, någon som har ett tips hur man kan göra för att få den att hitta hem och inte snurra runt ön tills batteriet tar slut?
[bild]

Bifogar en extremt ful och förernklad skiss gjord i paint.
Aj då... jag har precis lagt in två stora öar. Får se om de ger problem framöver...
 
Min klipper inte utanför slingan efter 1v intensiv körning, hade verkligen underlättat om den kunde klippa när den går längs slingan eller nått.

Jag hörde att det kommer att komma nya modeller till nästa säsong, spännande.
 
M@ZE skrev:
.

Jag hörde att det kommer att komma nya modeller till nästa säsong, spännande.
Vad har du hört då?
 
lubbe75 skrev:
Vad är det för switchar ni tänker på här? Fysiska vipp-strömbrytare? Tryckströmbrytare? Fotosensorer? Har ni tänkt på hur det kan fungera rent praktiskt med regn och rusk?
Ja regn & rusk är ett problem men det tror jag man löser. Reläet sätter jag vid laddaren i en tät låda, Brytarna blir mikrobrytare och man får skydda dom så gått det går, finna säkert fina små brytare eller alternativ till brytare om man letar lite.,
 
Wormit skrev:
Intressant...


Köpte min Landroid i fredags och har nu lagt ner 350meter kabel med morakniv, fina blåsor i händerna :p

Körde den första gången inatt och den hade då fastnat i ett hörn vilket jag nu på morgonen såg inte var så smart gjort, det får göras om under dagen.

Men en anna sak som känns mindre kul är att den inte verkar "avbryta" letandet efter guideslingan om den kommer på en större "ö", jag har en terass tomt med ett stort stenparti mellan terasserna (cirka 1,5-2m höjdskillnad), terrassen är cirka 50 meter runt om, 25meter uppe, 25 meter nere, gick efter den nu under morgonen när det började regna lite och den sa "Söker laddstation" i displayen, och den gjorde både ett, två och tre varv på ön utan att avbryta och försöka söka ny slinga för att hitta hem :confused:, totalt är tomten cirka 1400kvm.

Varför blir det så, det verkar som Ni andra har varit med om att den kör 1-1,5 varv och sedan avbryter för att söka ny slinga, beror det på att "ön" är så stor?!?

Båda linorna går ihop (nedgrävda) och är således "osynlig" när den kördes över, någon som har ett tips hur man kan göra för att få den att hitta hem och inte snurra runt ön tills batteriet tar slut?
[bild]

Bifogar en extremt ful och förernklad skiss gjord i paint.
Hej
Jag har också precis som du fast ändå längre runt ön men med den skillnaden att slänten på ena sidan intill slingan är så brant så när den skall gå upp där så orkar den inte utan rullar baklänges och inte hittar slingan igen och tar då en genväg till laddaren. Tur jag hade då eller? Honkens tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Honken
 
Wormit skrev:
Intressant...

Båda linorna går ihop (nedgrävda) och är således "osynlig" när den kördes över, någon som har ett tips hur man kan göra för att få den att hitta hem och inte snurra runt ön tills batteriet tar slut?
Dra isär trådarna till ön litegrann (prova med 1dm) så att klipparen bara kommer igenom på den ena sidan, men ändå klipper tillräckligt mycket över anslutningen till ön. Att separera trådarna litegrann fungerar med min HQ AM i alla fall.
 
Nimajneb skrev:
Vad har du hört då?
Typ inte mer än så tyvärr, utan bara att det jobbas på nya modeller till nästa säsong.
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Typ inte mer än så tyvärr, utan bara att det jobbas på nya modeller till nästa säsong.
Kan bekräfta att de håller på att utveckla Landroiden, från en säker källa.
 
pacman42 skrev:
Dra isär trådarna till ön litegrann (prova med 1dm) så att klipparen bara kommer igenom på den ena sidan, men ändå klipper tillräckligt mycket över anslutningen till ön. Att separera trådarna litegrann fungerar med min HQ AM i alla fall.

-Kanon, ska prova det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.