Status
Tråden går ej att kommentera.
Tack för intressant läsning, har nu plöjt igenom hela tråden och även beställt en LD, kan knappt bärga mig!!.

Jag har en fundering:
Jag har en liten avgränsad gräsmatta på framsidan som jag skulle vilja ha klippt men för smal passage för att den skall kunna ta sig dit. Kan man dra slingan direkt från laddstationen genom rabatten under trappen (den kan inte gå där, bara slingan), sedan runt gräsmattan och tillbaks under plattorna och runt resten av gården? (se bild)

LD fundering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det svarta är nivåskilnader på 50cm, men det helgråa är 4 st 50x50 plattor.

1. Kommer LD att överhuvud taget att ta sig in i området om jag gömmer "in-slingan" under trappen eller kan den leta sig över plattorna och till gräset, tillbaks bör den ju bara följa slingan ut sedan.
2. Kan jag få andra problem att den stannar då den inte kan följa hela slingan under trappen?
(Tanken är ju att "gömma" slingan så nära efter laddstationen jag kan)

Är det någon som har tips/synpunkter/idéer?
Som sista alternativ får jag göra en separat ö av min lilla gräsmatta och lyfta in LD, men jag skulle helst vilja ha den automatklippt..
 
peternicklas
Rostig_9000i_-88 skrev:
Tack för intressant läsning, har nu plöjt igenom hela tråden och även beställt en LD, kan knappt bärga mig!!.

Jag har en fundering:
Jag har en liten avgränsad gräsmatta på framsidan som jag skulle vilja ha klippt men för smal passage för att den skall kunna ta sig dit. Kan man dra slingan direkt från laddstationen genom rabatten under trappen (den kan inte gå där, bara slingan), sedan runt gräsmattan och tillbaks under plattorna och runt resten av gården? (se bild)

[bild]
Det svarta är nivåskilnader på 50cm, men det helgråa är 4 st 50x50 plattor.

1. Kommer LD att överhuvud taget att ta sig in i området om jag gömmer "in-slingan" under trappen eller kan den leta sig över plattorna och till gräset, tillbaks bör den ju bara följa slingan ut sedan.
2. Kan jag få andra problem att den stannar då den inte kan följa hela slingan under trappen?
(Tanken är ju att "gömma" slingan så nära efter laddstationen jag kan)

Är det någon som har tips/synpunkter/idéer?
Som sista alternativ får jag göra en separat ö av min lilla gräsmatta och lyfta in LD, men jag skulle helst vilja ha den automatklippt..
Normalt för klipparen är att den måste kunna följa hela slingan. Det som händer för dig är att de mest trolig, då den tappar slingan, kommer att hitta den på andra sidan gången och sedan hitta hem. Har du en passage som är 60 cm så hittar den rätt. Dock så måste slingan på motsatt sida trappen vara så att den kan följa denna. När du lägger slingan så gå rakt mot trappen , bör den uppfatta trappen som ett hinder, back ovh vrida sig c:a 120 grader.
 
peternicklas skrev:
Normalt för klipparen är att den måste kunna följa hela slingan. Det som händer för dig är att de mest trolig, då den tappar slingan, kommer att hitta den på andra sidan gången och sedan hitta hem. Har du en passage som är 60 cm så hittar den rätt. Dock så måste slingan på motsatt sida trappen vara så att den kan följa denna. När du lägger slingan så gå rakt mot trappen , bör den uppfatta trappen som ett hinder, back ovh vrida sig c:a 120 grader.
Så beter sig inte min shirley. Stöter hon på ett hinder på slingan på väg till laddare står hon och stångar sig blodig och sen stänger hon av sig. Däremot tror jag att det kan funka om du lägger slingan framför trappen men kanske bara 25 cm från så att du får en liten passage mellan slingorna. Jag har som minst på ett ställe 35 cm mellan slingorna ca 1m lång passage. Mvh Honken
 
Honken_byggare skrev:
Har du följt den på väg hem för att se att det inte är några andra problem vid hemgång?
Nej det har jag faktiskt inte gjort. Värt att kolla upp. Och så ska jag förenkla lite på en del ställen. Jag tror att den drar mindre energi per meter ju rakare spår den har hem till laddstationen.

En annan detalj förresten... Det där med att man inte får korsa kablarna när man lägger dem tätt intill varandra ut till en ö... är inte det Ghostbusters? Jag tror inte att det har någon betydelse när man lägger slingkabel för Landroid.
 
lubbe75 skrev:
En annan detalj förresten... Det där med att man inte får korsa kablarna när man lägger dem tätt intill varandra ut till en ö... är inte det Ghostbusters? Jag tror inte att det har någon betydelse när man lägger slingkabel för Landroid.
På AM så är det ju viktigt eftersom den känner av om den är innanför begränsningen genom fältriktningen. Om fältet (strömmen) går åt fel håll är den utanför gräsmattan.

Så det handlar alltså om att man inte får förväxla riktningen, det vill säga att man inte får korsa själva trådarna ett udda antal gånger. Eller inte korsa trådarna alls om de inte ligger kloss an mot varandra.

Hur LD fungerar, det vet jag inte, men det borde vara på ett liknande sätt...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Redigerat:
Gahh!! Nån forum medlem som va på jula i Halmstad idag? Och knep dom 2 sista knivpaketen framför näsan på mig :(
 
mmange halmstad skrev:
Inte jag iaf. Hade dom fått in nu igen?
2pkt hade dom, dom ska få in 12pkt men viste inte när

Sent from my Transformer Prime TF201 using Byggahus
 
peternicklas
JS80 skrev:
Gahh!! Nån forum medlem som va på jula i Halmstad idag? Och knep dom 2 sista knivpaketen framför näsan på mig :(
Och jag höll i dem i onsdags men la tillbaka dem då jag har 2 paket hemma.
 
marbling skrev:
Ngn som vet vilket Lim man ska anv. när man ska limma en knäckt marmorskiva?Har för mig att det ska finnas ngt speciallim som biter som bara den..
Jag höll i dom igår men tänkte att jag tar dom idag ist för jag hade inte min värdecheck med mig :mad:

Sent from my Transformer Prime TF201 using Byggahus
 
peternicklas
JS80 skrev:
Jag höll i dom igår men tänkte att jag tar dom idag ist för jag hade inte min värdecheck med mig :mad:

Sent from my Transformer Prime TF201 using Byggahus
Ja och jag väntar på min..
 
pacman42 skrev:
På AM så är det ju viktigt eftersom den känner av om den är innanför begränsningen genom fältriktningen. Om fältet (strömmen) går åt fel håll är den utanför gräsmattan.

Så det handlar alltså om att man inte får förväxla riktningen, det vill säga att man inte får korsa själva trådarna ett udda antal gånger. Eller inte korsa trådarna alls om de inte ligger kloss an mot varandra.

Hur LD fungerar, det vet jag inte, men det borde vara på ett liknande sätt...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Nja, jag tror inte att den har sån millimeterprecision att den kan känna av om kablarna korsar varandra eller inte. Ligger de bara tillräckligt nära varandra så tar de ut varandra. Jag har i alla fall inte märkt någon skillnad.
 
lubbe75 skrev:
Nu har jag testat med V:n av olika slag, krokar och böjar... även dubbla och tredubbla kablar. Det finns ingenting som kan få den att släppa tråden på vägen hem till laddstationen... tyvärr. Jag har ca 400 m kabel att följa och flera gånger om dan behöver jag bära hem den för att den inte har orkat hela vägen hem.

Den enda lösningen jag ser på problemet är att dela upp tomten i två slingor och använda en switch för att styra var den ska gå. Då behöver den som mest bara följa ca 200 m hem, men där tappar jag också möjligheten att få det hela att fungera helt automatiskt. Tråkigt.
Hej!
Jag har lika lång slinga som du och ibland stannar min också på vägen hem till laddaren. Det händer då och då och jag trodde också det var batteri slut. Men det är nog inte så. När jag har hittat den stående på slingan trycker jag igång den och varje gång startar den och klipper en stund och går sen hem och laddar. Ett par gånger har den till och med klippt, gått till början av slingan och följt slingan hem, hela långa vägen. Jag är inte säker på vad detta beror på, men nån gång har jag sett att jag haft alldeles för långt gräs mm vid slingan som den inte orkat förbi. (Jag går över slingan med min vanlig bensinklippare, varannan till var tredje vecka.) Orkar inte hålla på och trimma.
Är så nöjd med min Nisserobot för övrigt så jag kan leva med detta problem, då jag har så jättestort område den klipper. Mer än rekommenderat och det funkar ändå :)
 
Caroline skrev:
Hej!
Jag har lika lång slinga som du och ibland stannar min också på vägen hem till laddaren. Det händer då och då och jag trodde också det var batteri slut. Men det är nog inte så. När jag har hittat den stående på slingan trycker jag igång den och varje gång startar den och klipper en stund och går sen hem och laddar. Ett par gånger har den till och med klippt, gått till början av slingan och följt slingan hem, hela långa vägen. Jag är inte säker på vad detta beror på, men nån gång har jag sett att jag haft alldeles för långt gräs mm vid slingan som den inte orkat förbi. (Jag går över slingan med min vanlig bensinklippare, varannan till var tredje vecka.) Orkar inte hålla på och trimma.
Är så nöjd med min Nisserobot för övrigt så jag kan leva med detta problem, då jag har så jättestort område den klipper. Mer än rekommenderat och det funkar ändå :)
Jag har precis samma problem. Ca 400 m slinga inklusive en stor ö. Jag hittar den då och då stående avstängd på slingan, oftast på sista fjärdedelen mot laddaren. Tänkte försöka sätta hinder på slingan så jag kunde få den att gå genvägar men det går inte :( Den står och stångar mot hindret om och om igen för att tillslut stänga av sig. Är det någon som fått hinder på slingan att fungera? I övrigt är jag också mycket nöjd!
 
Enda gången jag sett landroid lämna slingan vid hemgång är när den hakat på en ö.
På något sätt fattar den detta efter ett tag och drariväg åt ett annat håll.

Om man kunde efterlikna det som triggar den att lämna så kanske man kan få till något.

Vissa har försökt med V eller andra former på slingan utan framgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.