Status
Tråden går ej att kommentera.
hk1971j skrev:
Fel på mig eller fel på Landroid?

Har satt den att klippa alla dagar 21:00 - 02:00 utom onsdag då jag enligt manualen satt
onsdag 00:00 - 00:00 för att låta gräset vila...

Enligt schema skall den starta först torsdag 21:00 igen...

Kollade ut nu och den lille rackaren har bestämt sig för att klippa gräset.....

Har för mig att det någonstans bland alla inlägg här finns exempel på klipptider..

Någon som har förslag.. ?

Datum, tidsformat tid stämmer för det har jag dubbelkollat..
Denna tråd innehåller nog det du behöver:
http://www.byggahus.se/forum/robotg...-stalla-klipptider-pa-natten-mm-3-fragor.html
 
falmark skrev:
Denna tråd innehåller nog det du behöver:
[länk]
En till nattsuddare :D

Är nog trött i skallen... Läste din länk men fattar inte varför den tolkar mitt schema fel.

Om den är satt att klippa fram till tisdag från 21:00 till onsdag morgon 02:00 så borde väl fatta att
Den senare på dygnet inge skall klippa i mer. Den klipper som skall fram till onsdag morgon 02:00 och har
vilat hela dageb fram till torsdag 00:00 då startar igen trots att jag satt den till 00:00 - 00:00.

Den skall inte starta igen förrän fredag 21:00...

Skumt...

M.a.o är mitt schema så här

Måndag På 21:00 av 02:00
Tisdag På 21:00 av 02:00
Onsdag På/av 00:00 - 00:00 (som är lika med vila)
Torsdag På 21:00 av 02:00
Fredag-söndag samma som torsdag.
 
hk1971j skrev:
En till nattsuddare :D

Är nog trött i skallen... Läste din länk men fattar inte varför den tolkar mitt schema fel.

Om den är satt att klippa fram till tisdag från 21:00 till onsdag morgon 02:00 så borde väl fatta att
Den senare på dygnet inge skall klippa i mer. Den klipper som skall fram till onsdag morgon 02:00 och har
vilat hela dageb fram till torsdag 00:00 då startar igen trots att jag satt den till 00:00 - 00:00.

Den skall inte starta igen förrän fredag 21:00...

Skumt...

M.a.o är mitt schema så här

Måndag På 21:00 av 02:00
Tisdag På 21:00 av 02:00
Onsdag På/av 00:00 - 00:00 (som är lika med vila)
Torsdag På 21:00 av 02:00
Fredag-söndag samma som torsdag.
Du måste tänka så här:
Det du har ställt in i schemat för en dag utförs i kronologisk ordning, dvs AV 02:00 kommer före PÅ 21:00, eller hur? Solklart...!? (Tack McFlurry för din genomgång i andra tråden)

Det innebär att hela veckoschemat ser ut så här:
Mån På 21:00 - Av 02:00 (Söndagens Av-tid)
Tis På 21:00 - Av 02:00 (Måndagens Av-tid)
Ons På 01:00 - Av 02:00 (Tisdagens Av-tid. På-tiden aktiveras aldrig då På redan är aktiv sedan Tis 21:00)
Tor På 21:00 - Av 20:00 (Av-tid sätts strax före På-tiden. Det finns ingen aktiv På-tid från Ons = 22 tim ledigt på Ons)
Fre På 21:00 - Av 02:00 (Torsdagens Av-tid)
Lör På 21:00 - Av 02:00 (Fredagens Av-tid)
Sön På 21:00 - Av 02:00 (Lördagens Av-tid)
 
Redigerat:
MBygga skrev:
Håller inte riktigt med då LD ändå klipper ca. 11 cm över linan om du låter denklippa hela tomten ostört. Så egentligen blir resultatet till slut detsamma som om man låter den klippa över linan hela vägen, det går bara fortare om den skulle kynna göra det.
Ok, jag har dock ännu inte sett att den klipper knappt något utanför slingan, men det kanske kommer :)
 
falmark skrev:
Du måste tänka så här:
Det du har ställt in i schemat för en dag utförs i kronologisk ordning, dvs AV 02:00 kommer före PÅ 21:00, eller hur? Solklart...!? (Tack McFlurry för din genomgång i andra tråden)

Det innebär att hela veckoschemat ser ut så här:
Mån På 21:00 - Av 02:00 (Söndagens Av-tid)
Tis På 21:00 - Av 02:00 (Måndagens Av-tid)
Ons På 01:00 - Av 02:00 (Tisdagens Av-tid. På-tiden aktiveras aldrig då På redan är aktiv sedan Tis 21:00)
Tor På 21:00 - Av 20:00 (Av-tid sätts strax före På-tiden. Det finns ingen aktiv På-tid från Ons = 22 tim ledigt på Ons)
Fre På 21:00 - Av 02:00 (Torsdagens Av-tid)
Lör På 21:00 - Av 02:00 (Fredagens Av-tid)
Sön På 21:00 - Av 02:00 (Lördagens Av-tid)
Hej...

Testar detta, och tack för snabbt svar trots att jag drog iväg det mitt i natten..

Min fru sa... Det är väl ingen som är inne så här sent och svarar på dina konstiga frågor..

Baahaaa...:D

(y)
 
  • Gilla
Felde och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
1 och 2. Man kan gör V som är 5-10 cm ut från slingan. Finns i denna tråden hur man gör.
Nu har jag testat med V:n av olika slag, krokar och böjar... även dubbla och tredubbla kablar. Det finns ingenting som kan få den att släppa tråden på vägen hem till laddstationen... tyvärr. Jag har ca 400 m kabel att följa och flera gånger om dan behöver jag bära hem den för att den inte har orkat hela vägen hem.

Den enda lösningen jag ser på problemet är att dela upp tomten i två slingor och använda en switch för att styra var den ska gå. Då behöver den som mest bara följa ca 200 m hem, men där tappar jag också möjligheten att få det hela att fungera helt automatiskt. Tråkigt.
 
lubbe75 skrev:
Nu har jag testat med V:n av olika slag, krokar och böjar... även dubbla och tredubbla kablar. Det finns ingenting som kan få den att släppa tråden på vägen hem till laddstationen... tyvärr. Jag har ca 400 m kabel att följa och flera gånger om dan behöver jag bära hem den för att den inte har orkat hela vägen hem.

Den enda lösningen jag ser på problemet är att dela upp tomten i två slingor och använda en switch för att styra var den ska gå. Då behöver den som mest bara följa ca 200 m hem, men där tappar jag också möjligheten att få det hela att fungera helt automatiskt. Tråkigt.
Hur stor är tomten? Det du beskriver är ju lite av skräckscenariet när man köper en robot....
 
lubbe75 skrev:
Nu har jag testat med V:n av olika slag, krokar och böjar... även dubbla och tredubbla kablar. Det finns ingenting som kan få den att släppa tråden på vägen hem till laddstationen... tyvärr. Jag har ca 400 m kabel att följa och flera gånger om dan behöver jag bära hem den för att den inte har orkat hela vägen hem.

Den enda lösningen jag ser på problemet är att dela upp tomten i två slingor och använda en switch för att styra var den ska gå. Då behöver den som mest bara följa ca 200 m hem, men där tappar jag också möjligheten att få det hela att fungera helt automatiskt. Tråkigt.
Med 400 meter avgränsningskabel verkar du ha en betydligt större tomt än de1500 kvm som LD skall kunna klara av. Inte konstigt i så fall om du får "batteritorsk". Jag har 250 meter slinga på min 1350 kvm stora tomt.
 
MBygga skrev:
Med 400 meter avgränsningskabel verkar du ha en betydligt större tomt än de1500 kvm som LD skall kunna klara av. Inte konstigt i så fall om du får "batteritorsk". Jag har 250 meter slinga på min 1350 kvm stora tomt.
Jag är nog i närheten av 1500 kvm men det är mycket vinklar och vrår. Då blir ju omkretsen stor förstås. Hade för mig att någon här lyckats bra med åtminstone 400 m slinga.
 
lubbe75 skrev:
Jag är nog i närheten av 1500 kvm men det är mycket vinklar och vrår. Då blir ju omkretsen stor förstås. Hade för mig att någon här lyckats bra med åtminstone 400 m slinga.
Min tomt är ungefär i den storleksordningen.
Jag har ungefär 450 m slinga totalt (inkl. öar och "extraslinga"). Jag gick ut och stegade och kom fram till 380-390 m netto (exkl. öar och extraslinga), dvs den längd som klipparen maximalt måste gå när den ska ladda.
För mig har det funkat.
 
lubbe75 skrev:
Jag är nog i närheten av 1500 kvm men det är mycket vinklar och vrår. Då blir ju omkretsen stor förstås. Hade för mig att någon här lyckats bra med åtminstone 400 m slinga.
Har du följt den på väg hem för att se att det inte är några andra problem vid hemgång?
 
Jag har ett litet problem, min vill inte starta på utsatt tid, inte heller så kör den vidare när den har varit och laddat. Som nu så står han stilla men skulle varit ute och klippt 09.30. Går man fram till den så ser det ut som om den är helt avstängd. Jag har satt Mån - Sönd PÅ 09.30 - AV 19.00.

Någon som varit med om det ?

Verkar vara vara ett resultat av att man tryckt på "HEM" knappen, ringde och pratade med svenska kundtjänst, så vi får se imorgon hur det går. Förövrigt, snabbt svar och trevlig kundtjänst.
 
Redigerat:
M@ZE skrev:
Jag har ett litet problem, min vill inte starta på utsatt tid, inte heller så kör den vidare när den har varit och laddat. Som nu så står han stilla men skulle varit ute och klippt 09.30. Går man fram till den så ser det ut som om den är helt avstängd. Jag har satt Mån - Sönd PÅ 09.30 - AV 19.00.

Någon som varit med om det ?
Kan det vara så att du tryckte på "Home" knappen på den igår innan "Av" tiden? Då går den in för laddning och när det är klart så stängs den av.
 
lubbe75 skrev:
Den enda lösningen jag ser på problemet är att dela upp tomten i två slingor och använda en switch för att styra var den ska gå. Då behöver den som mest bara följa ca 200 m hem, men där tappar jag också möjligheten att få det hela att fungera helt automatiskt. Tråkigt.
Switchen borde ju gå att styra med timer i och för sig om du vill ha det automatiskt.

Här är ytterligare ett ställe där Worx borde kunna lösa detta med mjukvaran. Om man kunde ställa in vid vilken batterinivå den skulle återvända för laddning så kunde detta undvikas. Eftersom ingen verkar behöva att den går 24/7 så borde det inte innebära några problem med att ladda oftare och ändå hinna med att klippa hela gräsmattan.

Man skulle dessutom också kunna undvika wobblandet vid hemgång om man återvände vid säg 30% av batterinivån då det inte finns någon anledning att spara ström vid tidig hemgång.

Tänk vilken dröm det vore om det fanns ett dokumenterat API, likt Android, så man kunde skriva sina egna appar/förbättringar och sälja till andra via Worx market :)
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
peternicklas
qvirre skrev:
Man skulle dessutom också kunna undvika wobblandet vid hemgång om man återvände vid säg 30% av batterinivån då det inte finns någon anledning att spara ström vid tidig hemgång.
Har skickat synpunkten som en fråga till Landroid. De kommer nog att svara: Max kabellängd är 200m och den är ställs för att klara detta. Men om man har mycket kort kabellängd så kanske man vill att den ska stanna ute längre. Får se vad de återkommer med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.