Status
Tråden går ej att kommentera.
peternicklas
pacman42 skrev:
Köp en Automower istället! ;-)

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Har inte ni en egen tråd att vara i?
Ser ofta grannen springa med sin trimmer och han har en sådan där högljud HQ 230.
 
pacman42 skrev:
Köp en Automower istället! ;-)

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Packman .. 19-20.000 kr för en gräsklipparrobot tycker jag är hutlöst dyrt, kan faktiskt inte förstå varför dom skall vara så dyra. Hade den kostat 12.000 så hade jag kanske köpt en men nu gör den inte det. Det är samma syfte med dom, och det som skiljer just nu är mjukvara, vilket borde kunna gå och korrigera till. Och om det går att få till med peternicklas och vår hjälp så är den likvärdig i klippandet mot en Automower.
 
Redigerat:
pacman42 skrev:
Köp en Automower istället! ;-)

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Kvittar vilken robotklippare du har så får du ändå trimma. om man trimmar 10, 20 eller 30 cm kan kvitta för mig, får ju ändå trimma iallafall. Jag behöver bara trimma där jag har mur, vid min häck behövs det inte den klipper ända in där. Sen vet man ju om att den här kostat 8000:- så då kan jag trimma med ett leende och veta att man inte har betalat ett överpris på en klippare som ändå inte kan klippa hela kanten.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
peternicklas
frippe80 skrev:
Kvittar vilken robotklippare du har så får du ändå trimma. om man trimmar 10, 20 eller 30 cm kan kvitta för mig, får ju ändå trimma iallafall. Jag behöver bara trimma där jag har mur, vid min häck behövs det inte den klipper ända in där. Sen vet man ju om att den här kostat 8000:- så då kan jag trimma med ett leende och veta att man inte har betalat ett överpris på en klippare som ändå inte kan klippa hela kanten.
Räcker inte med 8000:- Jag har gett 8100:- - dubbel klubbrabatt på 350:- ger 7750 Sek netto. Du får ingen 220 under 17900:-. så det är drygt 10000:- vi har för att klippa/trimma lite kanter vilket även andra fabrikat kräver.
 
peternicklas skrev:
Räcker inte med 8000:- Jag har gett 8100:- - dubbel klubbrabatt på 350:- ger 7750 Sek netto. Du får ingen 220 under 17900:-. så det är drygt 10000:- vi har för att klippa/trimma lite kanter vilket även andra fabrikat kräver.
Jag menade att jag betalt 8100:- för min landroid men blir ju lite mindre om man räknar med det man fick tillbaka. Skrev 8000:- för de va jämt o bra:)
 
peternicklas
frippe80 skrev:
Jag menade att jag betalt 8100:- för min landroid men blir ju lite mindre om man räknar med det man fick tillbaka. Skrev 8000:- för de va jämt o bra:)
Såg det nu(y).
 
frippe80 skrev:
Kvittar vilken robotklippare du har så får du ändå trimma. om man trimmar 10, 20 eller 30 cm kan kvitta för mig, får ju ändå trimma iallafall. Jag behöver bara trimma där jag har mur, vid min häck behövs det inte den klipper ända in där. Sen vet man ju om att den här kostat 8000:- så då kan jag trimma med ett leende och veta att man inte har betalat ett överpris på en klippare som ändå inte kan klippa hela kanten.
Någon som vet hur pass bra Robomow är gällande kanter ? Dom skryter ju om att kniven går utanför hjulen.
Desstuom har dom precis funktionen att ibland gå efter begränsnings tråden och klippa direkt efter laddning.
 
Salle60 skrev:
Jag hade ett problem för ett antal sidor sedan med att Cut åkte till laddaren och anslöt sig men direkt därefter så backade den ca 1 meter och anslöt igen, och backade, så höll det på ca 10 ggr, sen stängde den av sig bakom laddaren.
Skulle neråt skåne så jag tog med laddaren och Cut men inte dockningsdelen eftersom jag inte trodde att det fanns någon elektronik i den, både Cut o laddaren var OK, däremot så var det ett kretskort i dockningsdelen som inte ville vara med, dom skickade ett nytt som jag fick efter ca en vecka så nu funkar den igen.
Kretskortet är inkapslat i gjutharts så det är meningslöst att skruva isär för egen felsökning.
Salle
Jag har pratat med service nu och fick till svar att det kan vara transformatorn eller kretskortet.
Transformatorn hänger sig ibland också tydligen.
Men efter att det fungerar att rycka sladden både framför och bakom transformatorn för att få den att ladda igen så konstaterade vi kortet.
Det skulle komma in nya kort i morgon vilket kan antyda att detta är ett problem?

Jag ringde Jula först angående garanti mm och döm om min förvåning att han påtalade just att de slutat sälja Worx Landroid.
Beroende på stämning eller vad?
/Per
 
Pelle69 skrev:
Jag har pratat med service nu och fick till svar att det kan vara transformatorn eller kretskortet.
Transformatorn hänger sig ibland också tydligen.
Men efter att det fungerar att rycka sladden både framför och bakom transformatorn för att få den att ladda igen så konstaterade vi kortet.
Det skulle komma in nya kort i morgon vilket kan antyda att detta är ett problem?

Jag ringde Jula först angående garanti mm och döm om min förvåning att han påtalade just att de slutat sälja Worx Landroid.
Beroende på stämning eller vad?
/Per
Det behöver det inte vara en service verkstad behöver ju ha reservdelar på lager. Sen är det ju en ny maskin på marknaden så det kan säkert finnas någon barnsjukdom.
 
falmark skrev:
Edwards nya skor :)
Har mycket intressanta filmer som redovisar dubbdäcksprojektet! Ska strax publicera :)
 
frippe80 skrev:
Det behöver det inte vara en service verkstad behöver ju ha reservdelar på lager.
Det var därför jag skrev frågetecken efter.
Dessutom hade de slut på kort på service.
Jag menar alla som köper Landroid och har bekymmer av liknande slag skriver inte om det i detta forum...
frippe80 skrev:
Sen är det ju en ny maskin på marknaden så det kan säkert finnas någon barnsjukdom.
Kanske ett av felen på senare leveranser?
/Per
 
Lite reklam för dubbdäck :)

Worx Landroid in a steep hill with spike wheels (pt1)
http://www.youtube.com/watch?v=MfVSpd9V12s&feature=plcp
default.jpg

Första filmen med Edward Scissorhands nya skor :)

Lutningen är betydligt brantare än vad klipparen ska klara av (max 20 grader, 36 %).

Medellutningen i den jobbiga uppförsbacken är c:a 24 grader (eller 44%).

Den har jättejobbigt att komma förbi den nedersta "branten", där det är ytterligare något bantare och lutar uppskattningsvis 27 grader (50%).

Efter 14 misslyckade försök klarar den backen på det 15e försöket! (tid 02:11)

Sen fortsätter klipparen:
+en bit på skrå
+svänger 90 grader höger ner i backen
+kör en halvmeter, gör en 90 graders sväng vänster
+Fortsätter på skrå
+svänger höger och kör ända ner.

OBS! Detta test med extremlutning är inget jag kommer att använda i praktiken, utan visar bara hur det ser ut när lutningen ligger på gränsen.

========================

Worx Landroid in a steep hill with spike wheels (pt2)
http://www.youtube.com/watch?v=bW9nNEnCoBY&feature=plcp
default.jpg

Andra filmen med Edward Scissorhands nya skor :)

Lutningen här är runt 23-24 grader och överstiger klipparen rekommenderade lutningskapacitet (max 20 grader, 36 %).

Här lyckas Edward ta sig upp på första försöket!

Sen fortsätter han:
+en bit på skrå (se vad snabbt klipparen få grepp när den wobblar höger och börjar glida)
+svänger 90 grader höger ner och kör ända ner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
marcurious skrev:
Egentligen har jag svårt att se att det skulle underlätta att den klipper på vägen längs begränsningsslingan. Eftersom LD inte klipper där hjulen rullar blir ju konsekvensen att ena hjulparet fortfarande kommer att få rulla i högt oklippt gräs.

Vore det inte bättre att LD åkte precis innanför begränsningslingan hela vägen hem? Det borde ju inte vara omöjligt rent tekniskt att få maskinen att följa slingan med höger hjulpar precis innanför slingan.
Nja, det underlättar inte för LD när den skall hem men man får 11 cm mindre att trimma :)vilket ju är bra. Sen är det inget större problem med oklippt gräs då LD ju går där så ofta att gräset ligger ner och därmed inre bromsar särskilt ofta.
Det där att gå innanför linan är ytterligare en feature som HQ klarar om man nu vill lägga 9-10000 kr mer vill säga .
 
M@ZE skrev:
Jag kan hålla med om att dom borde komma med nån typ av lösning att antingen klippa när den skall hem nångång ibland eller att man kan programmera den att gå utanför slingan när den klipper. Som det är nu vad jag kan se efter 2 dagar så kommer man få gå med trimmer runt hela tomten. Det tar bort lite av glädjen att man just köpt en robot som skall ta hela gräsmattan.

Som det är nu så har jag lagt min slinga 15cm ifrån där det är häck på insidan.yttersidan, 15cm (skall dras ner till 10cm) där jag har marksten, och 30-32 där det är mur. Men det innebär i princip att det blir dom måtten som inte blir klippta runt hela tomten, ett rätt stort jobb när man har 1000kvm. Alternativt dra en sväng med gräsklipparn runt tomten (vilket jag hade hoppats slippa).

Kan vi om vi går ihop, påverka detta på något sätt ?
Håller inte riktigt med då LD ändå klipper ca. 11 cm över linan om du låter denklippa hela tomten ostört. Så egentligen blir resultatet till slut detsamma som om man låter den klippa över linan hela vägen, det går bara fortare om den skulle kynna göra det.
 
Fel på mig eller fel på Landroid?

Har satt den att klippa alla dagar 21:00 - 02:00 utom onsdag då jag enligt manualen satt
onsdag 00:00 - 00:00 för att låta gräset vila...

Enligt schema skall den starta först torsdag 21:00 igen...

Kollade ut nu och den lille rackaren har bestämt sig för att klippa gräset.....

Har för mig att det någonstans bland alla inlägg här finns exempel på klipptider..

Någon som har förslag.. ?

Datum, tidsformat tid stämmer för det har jag dubbelkollat..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.