Status
Tråden går ej att kommentera.
M@ZE skrev:
Vad kör ni med för Klipphöjd ? instälning på er LD ?

Tycker nästan chassit är lite lågt men jag kör på 7:an just nu och det känns som om den får lite motstånd pga att chassit tar i lite i gräset. Någon som reflekterat samma ?
Har kört på klipphöjd 6 (45 mm i stort sett från hela tiden sen slutet av maj)
20120724_202409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
lubbe75 skrev:
Jag har några frågor:

1) Vet någon om det finns ett sätt att få den att vika av från kabeln när den är på väg hem för laddning, för att leta upp kabeln igen? Det låter kanske lite konstigt men jag skulle vilja att den släppte kabeln där det är väldigt långt kvar hem, och istället hitta en närliggande del av slingan som är strax innan ladaren.

2) Vet någon om det finns något trick att ta till för att få den att gå till en viss del av gräsmattan lite oftare? Min tomt ser ut som ett timglas (väldigt förenklad beskrivning), och den klipper mycket mer i den delen där laddaren står. Den delen av tomten är också mer komplicerad med träd och öar. Midjan på timglaset är flera meter så det i sig är inte problemet.

3) Har någon listat ut algoritmen för hur den beter sig när den "studsar" mot hinder eller begränsningslinan? Det skulle eventuellt kunna hjälpa mig att hitta en lösning på fråga 2. Infallsvinkel = utfallsvinkel, ibland... men ibland väljer den en helt annan vinkel. Den går ju alltid ut från laddstationen i samma vinkel så det ska nog till lite slump för att den inte ska klippa i samma spår hela tiden.
1 och 2. Man kan gör V som är 5-10 cm ut från slingan. Finns i denna tråden hur man gör.
3. Stopp mot hinder vrider den sig 120 grader åt motsatt håll vars sida som den gick emot. Om hindret tar höger sida svänger den åt vänster.
 
peternicklas
JS80 skrev:
Snygg matta! Jag kör på klipp höjd 5, kanske man ska våga sänka det till 4an? Hade du mycket mossa innan? Jag har riktigt mycket och hoppas på att den ska ge efter.
Detta är en norrsida så den torkade aldrig riktigt, mossan trivs. Jag hade spår efter den gamla klipparen som var fria från mossa resten hade mossan tagit hand om. Kanske 40% mossa.
 
peternicklas
falmark skrev:
Har kört på klipphöjd 6 (45 mm i stort sett från hela tiden sen slutet av maj)
Någon i huset tycket läge 4 var för högt så jag sänkte till 3 och tycker "själv" att det ser bra ut.
 
En fuktig sommar som denna går det ju att hålla gräset kortare men annars så funkar det bäst för oss att hålla 4-6 cm
 
peternicklas skrev:
1 och 2. Man kan gör V som är 5-10 cm ut från slingan. Finns i denna tråden hur man gör.
3. Stopp mot hinder vrider den sig 120 grader åt motsatt håll vars sida som den gick emot. Om hindret tar höger sida svänger den åt vänster.
Ah, Jag hade för mig att de där 'V':na hade med klippning att göra, - att den inte skulle klippa så mycket längs med kanten, men jag kanske kommer ihåg fel. Vet någon om 'V':na verkligen fungerar när den följer slingan också? Jag kan tänka mig att de mest gör hemgången än mer besvärlig bara.
 
Nimajneb skrev:
En fuktig sommar som denna går det ju att hålla gräset kortare men annars så funkar det bäst för oss att hålla 4-6 cm
Sant, denna sommar har ju inte torkat ut gräsmattan direkt... Men det var väl ett önsketänkande :rolleyes:
 
JS80 skrev:
Snygg matta! Jag kör på klipp höjd 5, kanske man ska våga sänka det till 4an? Hade du mycket mossa innan? Jag har riktigt mycket och hoppas på att den ska ge efter.
Det bästa är om du köper "Ferrogent" från Granngården och vattnar ut, det blir brun/svart och försvinner på en kick.

Sen slänger du ut ett bra gräsgödsel så gräset tar fart
 
M@ZE skrev:
Det bästa är om du köper "Ferrogent" från Granngården och vattnar ut, det blir brun/svart och försvinner på en kick.

Sen slänger du ut ett bra gräsgödsel så gräset tar fart
Men det ska väl göras på våren?

Sent from my Transformer Prime TF201 using Byggahus
 
M@ZE skrev:
Kanon, ja det skulle verkligen vara bra för nu tycker jag att den vänder för tidigt när den är ute och klipper, men när den går hem märker man verkligen hur man "spikat" slingan och om den kan "komma" hem.
Vet inte hur era maskiner är men min den klipper längs med slingan så fort den kommer snett in emot slingan. Då viker den av i en lagom vinkel för att köra längs med slingan och sen om den går över viker den ut igen. Så jag upplever att den efter ett tag har klippt ca 10 cm utanför slingan. Gör inte era det?
Honken
 
JS80 skrev:
Men det ska väl göras på våren?

Sent from my Transformer Prime TF201 using Byggahus
Nejdå, det kan du göra närsomhelst .. jag körde mitt i sommaren förra året 2ggr. Ferrogent innehåller mkt järn vilket en del gödsel också gör men inte i samma koncentrerade form. Så vattna ut du .. inga problem.
 
peternicklas skrev:
1 och 2. Man kan gör V som är 5-10 cm ut från slingan. Finns i denna tråden hur man gör.
3. Stopp mot hinder vrider den sig 120 grader åt motsatt håll vars sida som den gick emot. Om hindret tar höger sida svänger den åt vänster.
Det gör inte Shirly hon vrider lite som hon vill. Ibland höger ibland vänster när hon kör emot något oavsett om hon kör emot hindret snett höger eller vänster. Men däremot när hon kör över slingan vrider hon alltid åt den öppna vinkeln om vinkeln är mer än ca 135gr är vinkeln större vrider hon och kör längs med slingan som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Mvh Honken
 
Honken_byggare skrev:
Vet inte hur era maskiner är men min den klipper längs med slingan så fort den kommer snett in emot slingan. Då viker den av i en lagom vinkel för att köra längs med slingan och sen om den går över viker den ut igen. Så jag upplever att den efter ett tag har klippt ca 10 cm utanför slingan. Gör inte era det?
Honken
Jo då, min gör likadant. har även ett sådant beteende när den ska förbi en smal passage. I ett annat inlägg nämndes att den klippte mer i den del av tomten där laddstationen är, min gör tvärt om! Nu är den ensam på landet, ska bli spännande att se om den klarat veckan när jag kommer dit på fredag. Har tidvis haft problem med att den inte orkar tillbaka till laddaren, har ca 400 m kabel.
 
Häromdagen påpekade en granne till mig att våra ytterlampor tänds och släcks hela nätterna sedan några veckor tillbaka. Jag sa då att det var konstigt, kanske katter eller något?? Det är 2 olik 500w hallogenlampor som vi har rörelsevakt på.
Nu såg jag också detta hända. Vi kallar henne Shirley!!!!!! Vi kör henne nu från 19-08 då det inte är några ungar och leker i trädgården, plus att vi fått ungarna att plocka undan efter sig om kvällarna pga Shirley. Kanske skall fundera om på tiderna??
Honken
 
Salle60 skrev:
Har fått ett problem, när den ska ladda så går den in i laddaren helt riktigt, senså backar den tillbaka en bit (max 1 meter) för att sedan gå in i laddaren igen, så håller den på tills den stänger av sig,eller jag drar ut nätsladden till laddaren och sätter in den igen, då börjar den ladda riktigt.
Sen så verkar det som att den inte tar emot 100% laddning heller för den verkar inte klippa lika länge som den gjorde i början.
Någon som har haft liknande upplevelser.

Salle
Finns det svar på detta?
Fått samma senaste dagarna och enligt service skulle jag mäta spännnigen efter transformatorn och på gränskabeln och båda var ok.
Känns som något elektroniskt hänger sig eftersom det fungerar när man drar kontakten och sen sätter i den igen.

Mvh Per
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.