Status
Tråden går ej att kommentera.
peternicklas skrev:
Det funkar inte att den klipper på hemvägen då risken för att strömmen ska ta slut är stor. Dock har jag lämnat förslag på att den ska klippa då den går ut från laddningen och har fulla batteri. Detta är framfört till konstruktionsavd.
Tycker det känns onödigt ofta att den skall klippa över hela slingan varje gång den går ut, det tar ju mycket kraft dessutom. Som jag skrev tidigare till dig tycker jag att när klipparen är bra laddad och man trycker på Home-knappen så skall den klippa på sin väg längs slingan hem. Då kan man själv styra när den skall göra detta. Vad tror du om det?
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
M@ZE skrev:
"Zorro" ute och premiärkör :)

Man undrar ju hur lång tid det kommer att ta att klippa 1000kvm, ställt in den att köra 10.00 - 17.00 varje dag.

Ett JÄTTE tack till alla som varit så otroligt hjälpsamma och svarat på frågor etc (y)

Nu skall jag sätta mig med en stor Pilsner och njuta :beer:

n
Efter två till tre dagar kommer du inte att se var den klippt nyss eller inte har klippt, hela mattan kommer att se jämnkort ut trots att det skiljer ett par milimeter mellan olika ytor. Kontinuerlig klippning är nyckeln till en fin matta, varje eller varannan dag och det antal timmar per dag som verkar ge rätt resultat. Bara att prova sig fram.
 
M@ZE skrev:
Vad kör ni med för Klipphöjd ? instälning på er LD ?

Tycker nästan chassit är lite lågt men jag kör på 7:an just nu och det känns som om den får lite motstånd pga att chassit tar i lite i gräset. Någon som reflekterat samma ?
Jag kör på 4'an dvs. ca. 3-4 cm gräslängd. Funkar utmärkt och gräset tar inte i krossen det minsta. Här kommer Robban ut från en smal passage som ha brukar hitta ovanligt ofta.
20120609_154717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag upplever att Edward väljer lite olika vinklar när den kör ut, efter att ha backat ut från laddaren.
 
falmark skrev:
Jag upplever att Edward väljer lite olika vinklar när den kör ut, efter att ha backat ut från laddaren.
Robban varierar sig lite men endast med några få graders skillnad, tyvärr. Hade önskat att han hade varierat sig inom 90-100 grader eller så för det finns det ju möjlighet till. Hur stor skillnad verkar Edvard variera sig mellan?
 
MBygga skrev:
Robban varierar sig lite men endast med några få graders skillnad, tyvärr. Hade önskat att han hade varierat sig inom 90-100 grader eller så för det finns det ju möjlighet till. Hur stor skillnad verkar Edvard variera sig mellan?
Jag ska kolla. Men jag är nästan säker att det är betydligt mer än 10 graders variation.
 
MBygga skrev:
Tycker det känns onödigt ofta att den skall klippa över hela slingan varje gång den går ut, det tar ju mycket kraft dessutom. Som jag skrev tidigare till dig tycker jag att när klipparen är bra laddad och man trycker på Home-knappen så skall den klippa på sin väg längs slingan hem. Då kan man själv styra när den skall göra detta. Vad tror du om det?
Jag tycker att den borde klippt lite längre över slingan innan den vänder. sisådär tjugo cm kanske. Som det är nu vänder den några cm över slingan bara (kanske i bästa fall 10-11cm, beroende på infallsvinkel.) Hade bara varit att lägga på någon halvsekund fördröjning på vändkommandot när sensorn når slingan. Sedan när den ska hem och ladda behöver den inte ha någon fördröjning. Alternativt att det monteras in två sensorer till, kanske flyttbara i längdled så man kan justera själv, som sitter ca 15 cm bakom dom befintliga och som används till vändningen.
Bara en tanke jag fick, kanske kunde föra den vidare till utvecklingskontoret:)
 
Jag hade ett problem för ett antal sidor sedan med att Cut åkte till laddaren och anslöt sig men direkt därefter så backade den ca 1 meter och anslöt igen, och backade, så höll det på ca 10 ggr, sen stängde den av sig bakom laddaren.
Skulle neråt skåne så jag tog med laddaren och Cut men inte dockningsdelen eftersom jag inte trodde att det fanns någon elektronik i den, både Cut o laddaren var OK, däremot så var det ett kretskort i dockningsdelen som inte ville vara med, dom skickade ett nytt som jag fick efter ca en vecka så nu funkar den igen.
Kretskortet är inkapslat i gjutharts så det är meningslöst att skruva isär för egen felsökning.

En liten fundering jag har är nu till hösten, tror ni att den klarar att klippa sönder alla löven som kommer eller ska man försöka konstruera någon sorts specialblad med nedvinklade skär på något vis (tänker 45 grader eller nåt, samt höja klipphöjden något), någon annan i som funderar i samma banor ? Skulle vara skönt att även slippa lövräfsningen.....

Salle
 
Jonas_Pettersson skrev:
Jag tycker att den borde klippt lite längre över slingan innan den vänder. sisådär tjugo cm kanske. Som det är nu vänder den några cm över slingan bara (kanske i bästa fall 10-11cm, beroende på infallsvinkel.) Hade bara varit att lägga på någon halvsekund fördröjning på vändkommandot när sensorn når slingan. Sedan när den ska hem och ladda behöver den inte ha någon fördröjning. Alternativt att det monteras in två sensorer till, kanske flyttbara i längdled så man kan justera själv, som sitter ca 15 cm bakom dom befintliga och som används till vändningen.
Bara en tanke jag fick, kanske kunde föra den vidare till utvecklingskontoret:)
Det skall erkännas att här kommer LD till korta jämfört med HQ som har programmerbar sträcka över begränsningslinan, tror den kan klippa så långt som 25-27 cm över förutsatt att inget hinder finns i vägen. Det är en av fördelarna man får för de 9000 kronorna. Eftersom det är mjukvarurelaterat går det säkert att åtgärda men frågan är vad det gör på priset om man lägger massa resurs på programutveckling. Jag tror Worx medvetet lagt sig på en rimlig basnivå när det gäller funktionaliteten, förutom klippalgoritmen där de hävdar att de gått längre än de flesta andra.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Det skall erkännas att här kommer LD till korta jämfört med HQ som har programmerbar sträcka över begränsningslinan, tror den kan klippa så långt som 25-27 cm över förutsatt att inget hinder finns i vägen. Det är en av fördelarna man får för de 9000 kronorna. Eftersom det är mjukvarurelaterat går det säkert att åtgärda men frågan är vad det gör på priset om man lägger massa resurs på programutveckling. Jag tror Worx medvetet lagt sig på en rimlig basnivå när det gäller funktionaliteten, förutom klippalgoritmen där de hävdar att de gått längre än de flesta andra.
Vad det gäller att klippa över kablen när den går och klipper som vanligt så tror jag inte på att öka detta avståndet. Jag ha t.ex. 32 cm till mur och jag ser när klipparen klipper och kommer mot kablen så har man kanske 5-7 cm till godo mot muren när den stannar för kablen. Att klippa över slingan när den går ut tror hag är en bättre väg att gå. Det räcker ju att den klipper över slingan, när den följer den, var 5 - 10 gång. Ska se om jag kan få en uppdatering.
 
MBygga skrev:
Tycker det känns onödigt ofta att den skall klippa över hela slingan varje gång den går ut, det tar ju mycket kraft dessutom. Som jag skrev tidigare till dig tycker jag att när klipparen är bra laddad och man trycker på Home-knappen så skall den klippa på sin väg längs slingan hem. Då kan man själv styra när den skall göra detta. Vad tror du om det?
Egentligen har jag svårt att se att det skulle underlätta att den klipper på vägen längs begränsningsslingan. Eftersom LD inte klipper där hjulen rullar blir ju konsekvensen att ena hjulparet fortfarande kommer att få rulla i högt oklippt gräs.

Vore det inte bättre att LD åkte precis innanför begränsningslingan hela vägen hem? Det borde ju inte vara omöjligt rent tekniskt att få maskinen att följa slingan med höger hjulpar precis innanför slingan.
 
Redigerat:
peternicklas
marcurious skrev:
Egentligen har jag svårt att se att det skulle underlätta att den klipper på vägen längs begränsningsslingan. Eftersom LD inte klipper där hjulen rullar blir ju konsekvensen att ena hjulparet fortfarande kommer att få rulla i högt oklippt gräs.

Vore det inte bättre att LD åkte precis innanför begränsningslingan hela vägen hem? Det borde ju inte vara omöjligt rent tekniskt att få maskinen att följa slingan med höger hjulpar precis innanför slingan.
För oss som har kantsten runt hela gräsmattan skulle det vara till stor hjälp. Mitt högerhjul går alltid på markstenen och om den klipper när den följer slingan så hade jag sluppit att trimma.
 
Jag kan hålla med om att dom borde komma med nån typ av lösning att antingen klippa när den skall hem nångång ibland eller att man kan programmera den att gå utanför slingan när den klipper. Som det är nu vad jag kan se efter 2 dagar så kommer man få gå med trimmer runt hela tomten. Det tar bort lite av glädjen att man just köpt en robot som skall ta hela gräsmattan.

Som det är nu så har jag lagt min slinga 15cm ifrån där det är häck på insidan.yttersidan, 15cm (skall dras ner till 10cm) där jag har marksten, och 30-32 där det är mur. Men det innebär i princip att det blir dom måtten som inte blir klippta runt hela tomten, ett rätt stort jobb när man har 1000kvm. Alternativt dra en sväng med gräsklipparn runt tomten (vilket jag hade hoppats slippa).

Kan vi om vi går ihop, påverka detta på något sätt ?
 
peternicklas
Jag har kontakt med marknadschefen som innan har skickat min fråga vidare om att klippa över kablen när den går ut från laddning. Jag kan skicka fler frågor/synpunkter till honom så får vi se vad som händer.
Jag skickar emailet till honom den 26/7 kl. 20,00. Har ni synpunkter kom fram med dessa innan 19,00 den 26/7.
Kanske bäst att skicka mig ett PM så blir det lättare för mig att se.
 
M@ZE skrev:
Jag kan hålla med om att dom borde komma med nån typ av lösning att antingen klippa när den skall hem nångång ibland eller att man kan programmera den att gå utanför slingan när den klipper. Som det är nu vad jag kan se efter 2 dagar så kommer man få gå med trimmer runt hela tomten. Det tar bort lite av glädjen att man just köpt en robot som skall ta hela gräsmattan.

Som det är nu så har jag lagt min slinga 15cm ifrån där det är häck på insidan.yttersidan, 15cm (skall dras ner till 10cm) där jag har marksten, och 30-32 där det är mur. Men det innebär i princip att det blir dom måtten som inte blir klippta runt hela tomten, ett rätt stort jobb när man har 1000kvm. Alternativt dra en sväng med gräsklipparn runt tomten (vilket jag hade hoppats slippa).

Kan vi om vi går ihop, påverka detta på något sätt ?
Köp en Automower istället! ;-)

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.