Status
Tråden går ej att kommentera.
peternicklas
Prova med att dra kablen 1 m rakt ut i gräsmattan. Där den lämnar slingan så ska båda kablarna hela tiden vara i kontakt. Om ni provar med att ha ett avstån på kanske 30 cm där de lämnar slingan och låt de gå ihop efter 40 cm och sedan fortsätta ihop, lite likt eifeltornet i form. v.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar 2 förslag. Sedan gäller det ju att den går ut mot gräset och inte bara följer slingan parallellt. Det är ju rätt så lätt att prova genom att ställa den närma slingan och trycka home.
 
peternicklas
Kollade min idag om att blockera slingan, ni har rätt, den stångar sig blodig.
 
peternicklas skrev:
Prova med att dra kablen 1 m rakt ut i gräsmattan. Där den lämnar slingan så ska båda kablarna hela tiden vara i kontakt. Om ni provar med att ha ett avstån på kanske 30 cm där de lämnar slingan och låt de gå ihop efter 40 cm och sedan fortsätta ihop, lite likt eifeltornet i form. [bild]
Bilden visar 2 förslag. Sedan gäller det ju att den går ut mot gräset och inte bara följer slingan parallellt. Det är ju rätt så lätt att prova genom att ställa den närma slingan och trycka home.
Har Du något belägg för att detta fungerar,och att gräsklipparen verkligen lämnar begränsningskabeln, och att den söker upp begränsningskabeln närmare laddstationen.

Bengt
 
lubbe75 skrev:
Nu har jag testat med V:n av olika slag, krokar och böjar... även dubbla och tredubbla kablar. Det finns ingenting som kan få den att släppa tråden på vägen hem till laddstationen... tyvärr. Jag har ca 400 m kabel att följa och flera gånger om dan behöver jag bära hem den för att den inte har orkat hela vägen hem.

Den enda lösningen jag ser på problemet är att dela upp tomten i två slingor och använda en switch för att styra var den ska gå. Då behöver den som mest bara följa ca 200 m hem, men där tappar jag också möjligheten att få det hela att fungera helt automatiskt. Tråkigt.
Tror Du kan lösa detta med en guidekabel som styrs av ett relä med hållkrets.
Guidekabeln skulle gå i en fin linje mot laddaren, där man vill att klipparen ska lämna begränsningskabeln låter man guidekabeln gå bredvid ca: 1 m. När klipparen kommer till denna punkt aktiveras en kontakt så att guidekabeln blir aktiv, och blir i det läget begränsningskabeln och förmodar att klipparen följer guidekabeln. Den vanliga begränsningskabeln är i detta läge inte aktiv. Vid laddaren sitter den kontakt son avaktiverar guidekabeln och samtidigt aktiveras den vanliga begränsningskabeln så när klipparen går ut färdigladdad nästa gång är det vanliga området. Guidekabeln aktiveras endast när klipparen ska ladda.

Systemet blir på detta sätt helt automatiskt och sträckan in till laddning kan kortas avsevärt.

Huruvida min fundering fungerar vet jag inte. men det borde vara någon som är sugen att prova.

Bengt
 
beja53 skrev:
Tror Du kan lösa detta med en guidekabel som styrs av ett relä med hållkrets.
Guidekabeln skulle gå i en fin linje mot laddaren, där man vill att klipparen ska lämna begränsningskabeln låter man guidekabeln gå bredvid ca: 1 m. När klipparen kommer till denna punkt aktiveras en kontakt så att guidekabeln blir aktiv, och blir i det läget begränsningskabeln och förmodar att klipparen följer guidekabeln. Den vanliga begränsningskabeln är i detta läge inte aktiv. Vid laddaren sitter den kontakt son avaktiverar guidekabeln och samtidigt aktiveras den vanliga begränsningskabeln så när klipparen går ut färdigladdad nästa gång är det vanliga området. Guidekabeln aktiveras endast när klipparen ska ladda.

Systemet blir på detta sätt helt automatiskt och sträckan in till laddning kan kortas avsevärt.

Huruvida min fundering fungerar vet jag inte. men det borde vara någon som är sugen att prova.

Bengt
Eftersom LD kräver en sluten begränsningsslinga runt sig för att fungera tror jag inte på en lös guidekabel. Möjligen fungerar att via en switch korta begränsningslinan på samma sätt som Falmark gör med sitt hög och lågvatten. Hur man skall aktivera switchen automatiskt vilket ju är en förutsättning antar jag, vet jag inte på rak arm.
 
MBygga skrev:
Eftersom LD kräver en sluten begränsningsslinga runt sig för att fungera tror jag inte på en lös guidekabel. Möjligen fungerar att via en switch korta begränsningslinan på samma sätt som Falmark gör med sitt hög och lågvatten. Hur man skall aktivera switchen automatiskt vilket ju är en förutsättning antar jag, vet jag inte på rak arm.
Du har helt rätt i att LD inte fungerar om det inte är en sluten slinga, ordvalet var kanske fel, med guidekabel menar jag en kort begränsningskabel som enbart används för att korta vägen för klipparen när den ska ladda.
I praktiken är det frågan om 2 st begränsningskablar där man byter ut switchen mot ett relä.
8 av 10 gånger min klippare ska ladda går den på begränsningskabeln inom 15 m bakom laddstation. Vilket förmodligen beror på att tomten lutar uppåt och det går lite tyngre.
Om jag 20 m efter laddstation löder på en kabel (= punkt A) som jag drar till laddstationen och kopplar in i ett relä.
I odraget läge är reläet kopplat så att ordinarie slinga (yttre begränsningskabeln) är aktiv. Vi drar en kabel från reläet till punkt A som ansluts till en kontakt som klipparen själv aktiverar när den följer ordinarie slinga när den ska in och ladda. När kontakten aktiveras dras reläet och den korta slingan blir den aktiva och klipparen följer den korta slingan till laddstationen. I laddstationen har man den kontakt som bryter strömmen till reläet och den ordinarie slingan blir den aktiva.

Bengt
 
peternicklas
Det gäller ju att klipparen befinner sig inom den kortare slingans område när den aktiveras.
 
peternicklas skrev:
Prova med att dra kablen 1 m rakt ut i gräsmattan. Där den lämnar slingan så ska båda kablarna hela tiden vara i kontakt. Om ni provar med att ha ett avstån på kanske 30 cm där de lämnar slingan och låt de gå ihop efter 40 cm och sedan fortsätta ihop, lite likt eifeltornet i form. [bild]
Bilden visar 2 förslag. Sedan gäller det ju att den går ut mot gräset och inte bara följer slingan parallellt. Det är ju rätt så lätt att prova genom att ställa den närma slingan och trycka home.
Det här har jag testat (båda skisserna) och det går ändå inte att lura bort den från slingan. Jag har förstås inte provat alla tänkbara distanser och vinklar men principen verkar inte fungera.

Det där med reläer och switchar kan man nog få att fungera, men det blir nog lätt komplicerat när regnet öser ner på den hemmakopplade elektroniken. Man hade ju hoppats att en liten krok eller hinder eller något skulle lösa det hela.
 
peternicklas skrev:
Det gäller ju att klipparen befinner sig inom den kortare slingans område när den aktiveras.
Det torde dock vara lättare att lösa (genom att ha en sensor vid hemgång som släpper reläet) än att undvika att man triggar reläet vid fel tidpunkt, vilket skulle innebära att delar av gräsmattan får mindre klipptid. Enklaste sättet att lösa det problemet är antagligen att ha en timer som inte tillåter att reläet aktiveras snabbare än X minuter efter att sensorn för hemgång har löst ut (om vi då antar att den löser ut även när klipparen lämnar laddaren).

Då är det nog enklare att göra två sektioner (överlappande vid laddstationen) av gräsmattan och köra sektionerna varannan gång. Att byta mellan dessa skulle då kunna automatiseras vid varje hemgång (via sensor eller kanske en mekanisk brytare på laddstationen vilket skulle vara ännu enklare).
 
peternicklas skrev:
Det gäller ju att klipparen befinner sig inom den kortare slingans område när den aktiveras.
Klipparen kommer alltid att vara innanför den korta slingan om det är den som aktiverar slingan. Om ett djur ex, en katt aktiverar slingan kommer klipparen snurra några gånger och slå av sig om den är utanför korta slingan, ingen stor skada skedd, bara trycka på kontakten vid laddaren så den yttre slingan blir aktiv och starta klipparen.
 
pacman42 skrev:
Det torde dock vara lättare att lösa (genom att ha en sensor vid hemgång som släpper reläet) än att undvika att man triggar reläet vid fel tidpunkt, vilket skulle innebära att delar av gräsmattan får mindre klipptid. Enklaste sättet att lösa det problemet är antagligen att ha en timer som inte tillåter att reläet aktiveras snabbare än X minuter efter att sensorn för hemgång har löst ut (om vi då antar att den löser ut även när klipparen lämnar laddaren).

Då är det nog enklare att göra två sektioner (överlappande vid laddstationen) av gräsmattan och köra sektionerna varannan gång. Att byta mellan dessa skulle då kunna automatiseras vid varje hemgång (via sensor eller kanske en mekanisk brytare på laddstationen vilket skulle vara ännu enklare).
Tror vi menar samma sak, i det enkla utförandet har vi en kontakt där klipparen ska lämna ordinarie slinga och gå in på den lilla slingan, denna är enbart ON. i laddstationen är nästa kontakt som enbart är OFF. Den korta slingan kan inte aktiveras när klipparen lämnar laddstationen.
 
beja53 skrev:
Om jag 20 m efter laddstation löder på en kabel (= punkt A) som jag drar till laddstationen och kopplar in i ett relä.
I odraget läge är reläet kopplat så att ordinarie slinga (yttre begränsningskabeln) är aktiv. Vi drar en kabel från reläet till punkt A som ansluts till en kontakt som klipparen själv aktiverar när den följer ordinarie slinga när den ska in och ladda. När kontakten aktiveras dras reläet och den korta slingan blir den aktiva och klipparen följer den korta slingan till laddstationen. I laddstationen har man den kontakt som bryter strömmen till reläet och den ordinarie slingan blir den aktiva.

Bengt
Hur kan man säkerställa att klipparen bara aktiverar kontakten när den är på väg hem för att ladda, och inte när den klipper?
 
beja53 skrev:
Klipparen kommer alltid att vara innanför den korta slingan om det är den som aktiverar slingan. Om ett djur ex, en katt aktiverar slingan kommer klipparen snurra några gånger och slå av sig om den är utanför korta slingan, ingen stor skada skedd, bara trycka på kontakten vid laddaren så den yttre slingan blir aktiv och starta klipparen.
Kan man inte dressera katten att slå om brytaren på laddstationen om den nu inte kan ge hulda i den andra brytaren.. kan ju finnas en enklare lösning på hel problematiken också... den heter väl ham eller... duckar, duckar springer i zick zack mönster
 
  • Gilla
theon
  • Laddar…
falmark skrev:
Hur kan man säkerställa att klipparen bara aktiverar kontakten när den är på väg hem för att ladda, och inte när den klipper?
Det är nog ganska lätt, sätt kontakten på ett avstånd och höjd från begränsningskabeln att klipparen endast når den när den är grensle över kabeln på väg hem.
 
Vad är det för switchar ni tänker på här? Fysiska vipp-strömbrytare? Tryckströmbrytare? Fotosensorer? Har ni tänkt på hur det kan fungera rent praktiskt med regn och rusk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.