Status
Tråden går ej att kommentera.
pacman42 skrev:
Dra isär trådarna till ön litegrann (prova med 1dm) så att klipparen bara kommer igenom på den ena sidan, men ändå klipper tillräckligt mycket över anslutningen till ön. Att separera trådarna litegrann fungerar med min HQ AM i alla fall.
Nackdelen är väl att ön blir en del av den yttre slingan och att den då måste följa den runt hela ön på vägen hem. Fast bättre det förstås än att den aldrig hittar hem.
 
peternicklas
lubbe75 skrev:
Nackdelen är väl att ön blir en del av den yttre slingan och att den då måste följa den runt hela ön på vägen hem. Fast bättre det förstås än att den aldrig hittar hem.
Har ni provat med att ha 90 graders hörn då 4 st. Har 7 öar runt tråd och alla dessa är fyrkantig. Här går den 1,5 varv sedan släpper den.
 
Kan ju testa, men har flera ovala stora stenar på andra delar av tomten och där funkar det som tänkt, det vill säga 1,5 varv. Frågan är om längden är problemet?
 
peternicklas skrev:
Kan bekräfta att de håller på att utveckla Landroiden, från en säker källa.
Jag kan också bekräfta detta.. pågår dagligen i denna tråden. nu senast under utveckling av guideslinga:screwy: så nog pågår utvecklingen för fullt..
 
peternicklas
Wormit skrev:
Kan ju testa, men har flera ovala stora stenar på andra delar av tomten och där funkar det som tänkt, det vill säga 1,5 varv. Frågan är om längden är problemet?
Ringde upp supporten som var mkt trevlig och tillmötesgående, fick råd om att se till så kablarna ut till ön inte låg korsade, utförde följande tester:
1.Kontrollerade så kablarna "ut till ön" inte var tvinnade, detta gjordes och de var 100% brevid varandra efter åtgärd - Resultat=Fortsatt "karusell" runt, runt, runt tills batteritorsk var ett faktum :(

Lr2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Särade kablarna "ut til ön" med 1dm = Resultat= Nu fungerade det som så att den fortsatte ut på "ytterslinga" och sedan åkte runt hem för laddning, dock så vill jag helst ha båda passagerna mellan terrasserna öppna... (använder Gardena/HQ kabel för skarv därav 2st färger)


LR1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ngn med fler idéer?!?

//Wormit
 
Wormit skrev:
Ringde upp supporten som var mkt trevlig och tillmötesgående, fick råd om att se till så kablarna ut till ön inte låg korsade, utförde följande tester:
1.Kontrollerade så kablarna "ut till ön" inte var tvinnade, detta gjordes och de var 100% brevid varandra efter åtgärd - Resultat=Fortsatt "karusell" runt, runt, runt tills batteritorsk var ett faktum :(

[bild]
2. Särade kablarna "ut til ön" med 1dm = Resultat= Nu fungerade det som så att den fortsatte ut på "ytterslinga" och sedan åkte runt hem för laddning, dock så vill jag helst ha båda passagerna mellan terrasserna öppna... (använder Gardena/HQ kabel för skarv därav 2st färger)


[bild]
Ngn med fler idéer?!?

//Wormit
testat att ha de separerade ca en halv till en meter för att sedan gå tät ihop?
 
Testar det med :)
 
Wormit skrev:
Ringde upp supporten som var mkt trevlig och tillmötesgående, fick råd om att se till så kablarna ut till ön inte låg korsade, utförde följande tester:
1.Kontrollerade så kablarna "ut till ön" inte var tvinnade, detta gjordes och de var 100% brevid varandra efter åtgärd - Resultat=Fortsatt "karusell" runt, runt, runt tills batteritorsk var ett faktum :(

[bild]
2. Särade kablarna "ut til ön" med 1dm = Resultat= Nu fungerade det som så att den fortsatte ut på "ytterslinga" och sedan åkte runt hem för laddning, dock så vill jag helst ha båda passagerna mellan terrasserna öppna... (använder Gardena/HQ kabel för skarv därav 2st färger)


[bild]
Ngn med fler idéer?!?

//Wormit
Ett alternativ är att strunta i ön och låta den köra in i stenarna och vända, så har jag gjort sliter kanske lite mer på klippare. Men det ska ju funka som du har gjort.
 
Hej
Jag har följt denna tråd sen början på Juni och jag vill tacka för all värdefull information och bra tips som kommit in under denna tid. T,ex registrera för 3 års garanti, dra åt hjulbulten och mycket annat.
Jag är också inne på att följa Falmarks exempel på att dubba däcken, min tomt är inte heller den allra lättaste för en robot.

Tack vare erfarenheterna här så köpte jag min egen Skalman innan dom tog slut på Jula.Och jag är jättenöjd. Dom få problem jag haft har uppstått när jag inte följt manualenrolleyes.gif, men det har jag nu rättat till.
Jag har ganska exakt 500m signalkabel utlagd och min gräsyta är nog nu uppemot 1800m. Det fungerar alldeles utmärkt och än så länge så har den alltid orkat tillbaks till laddningstationen.
Tack vare Skalman så har jag under sommaren omvandlat en del "ovårdad naturmark" till gräsmatta.
Och förutsättningarna med bra underlag på dessa områden har inte varit dom bästa, eller ens i närheten av vad manualen föreskriver. Jag blir imponerad av vad Skalman ändå klarar av. Men visst, på dessa områden kör den fast ibland och jag får rycka in. Men jag räknar med att det är ett övergående problem då ytan blir mer och mer klippvänlig efter varje Skalman besök.
Och den ordinarie gräsmattan, så fin som den är nu har den aldrig varit tidigare.

Så åter tack för en bra tråd med massor med bra inlägg
 
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr funkade inte det heller :(
Så just nu blev det två zoner med cirka 10cm mellan kablarna ut till ön.
TILLS ngn smart person kommer på en lösning, jag har hållt på hela dagen utan lycka...

//Wormit
 
peternicklas
peternicklas skrev:
Har du provat.
[länk]
Kablar får inte ha ett längre avstånd än 10 mm. Annars blir det en ny zon.
Hmm, det får alltså ligga "omlott" men absolut inte korsas och maximalt 10mm mellan dem?
Har inte testat 90 graders svängar då det blir väldigt mkt "spill" pga formen på stenpartiet och höjdskillnaden.
FATTAR verkligen inte varför inte elendät funkar :(
 
peternicklas
Wormit skrev:
Hmm, det får alltså ligga "omlott" men absolut inte korsas och maximalt 10mm mellan dem?
Har inte testat 90 graders svängar då det blir väldigt mkt "spill" pga formen på stenpartiet och höjdskillnaden.
FATTAR verkligen inte varför inte elendät funkar :(
Det med 90 grader, kan ju vara så att den vet när den svänger 90 grader och summerar dessa om sträckan inte är för lång. 90 Graders hörnen beöver bara vara 50 * 50 cm, du kan göra mjuka svängar till dem.
Prova detta, kanske du redan har, när slingan lämnar ön öppna upp slingan till 20 cm c:a, och låt sedan slingan stänga på en sträcka av c:a 50 cm. Måtten får du prova dig fram till. Detta måste bara gå!
 
peternicklas skrev:
Det med 90 grader, kan ju vara så att den vet när den svänger 90 grader och summerar dessa om sträckan inte är för lång. 90 Graders hörnen beöver bara vara 50 * 50 cm, du kan göra mjuka svängar till dem.
Prova detta, kanske du redan har, när slingan lämnar ön öppna upp slingan till 20 cm c:a, och låt sedan slingan stänga på en sträcka av c:a 50 cm. Måtten får du prova dig fram till. Detta måste bara gå!

Så här ser det ut nu, orkar du rita in hur du menar är jag tacksam!
LN3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.