Status
Tråden går ej att kommentera.
peternicklas skrev:
Var så jag menade. Prova det andra jag skrev.
[länk]
Vänstra bilden.
Hur långt är det mellan din ovala slinga och huvudslingan, dvs. hur bred korridor är det mellan? Om korridoren är för smal kan det kanske vara så att LD inte uppfattar det som en ö utan tror den är på huvudslingan och därmed lämnar den inte slingan. Själv har jag en zon 2 som jag beskrivit tidigare och slingan runt den är säkert 75 meter, ändå försöker Robban lämna den efter ett drygt varv och ställer sig då med nosen mot staketetn, så din slinglängd runt ön borde inte vara problemet.
 
MBygga skrev:
Hur långt är det mellan din ovala slinga och huvudslingan, dvs. hur bred korridor är det mellan? Om korridoren är för smal kan det kanske vara så att LD inte uppfattar det som en ö utan tror den är på huvudslingan och därmed lämnar den inte slingan. Själv har jag en zon 2 som jag beskrivit tidigare och slingan runt den är säkert 75 meter, ändå försöker Robban lämna den efter ett drygt varv och ställer sig då med nosen mot staketetn, så din slinglängd runt ön borde inte vara problemet.
-Cirka 3 meter så det bör inte vara ett problem, har betydligt mindre avstånd på andra öar och där funkar det.
Börjar få slut på idéer, är riktigt riktigt konstigt att det inte fungerar...
 
Jag har inte heller kommit på någon bra fint för att få den att släppa slingan under hemgång. En ide man skulle kunna prova är att leda ut slingan från kanten och sedan låta den gå djupare och djupare ner i marken tills signalen blir för svag. Undrar vad roboten tar sig till då?
 
lubbe75 skrev:
Jag har inte heller kommit på någon bra fint för att få den att släppa slingan under hemgång. En ide man skulle kunna prova är att leda ut slingan från kanten och sedan låta den gå djupare och djupare ner i marken tills signalen blir för svag. Undrar vad roboten tar sig till då?

Mitt problem är att den inte lömnar "ön" utan snurrar och snurrar tills batteriet tar slut...
Nu har jag gjort en temporär lösning och delat kablarna ut till ön 10cm så det blir "två zoner", det vill säga ingen ö.
Tyvärr inte som jag vill ha det men får inte elendät att funka annars,
 
Wormit skrev:
Mitt problem är att den inte lömnar "ön" utan snurrar och snurrar tills batteriet tar slut...
Nu har jag gjort en temporär lösning och delat kablarna ut till ön 10cm så det blir "två zoner", det vill säga ingen ö.
Tyvärr inte som jag vill ha det men får inte elendät att funka annars,
I mitt fall vill jag leda bort den från ytterslingan när den har för långt kvar till laddstationen... men problemet är detsamma. Vi vill båda lura bort den från slingan när den är på väg hem, för att hitta slingan någon annan stans igen. Det kanske kan fungera att gräva ner kabeln djupare och djupare tills signalen blir för svag. Om den då är tillräckligt långt ifrån den gamla slingan kanske den fortsätter rakt fram och börjar leta upp en ny del av slingan.

Min semester är slut så jag har inte mycket tid att kunna testa iden tyvärr.
 
Evalena skrev:
Hej
Jag har följt denna tråd sen början på Juni och jag vill tacka för all värdefull information och bra tips som kommit in under denna tid. T,ex registrera för 3 års garanti, dra åt hjulbulten och mycket annat.
Jag är också inne på att följa Falmarks exempel på att dubba däcken, min tomt är inte heller den allra lättaste för en robot.

Tack vare erfarenheterna här så köpte jag min egen Skalman innan dom tog slut på Jula.Och jag är jättenöjd. Dom få problem jag haft har uppstått när jag inte följt manualen[bild], men det har jag nu rättat till.
Jag har ganska exakt 500m signalkabel utlagd och min gräsyta är nog nu uppemot 1800m. Det fungerar alldeles utmärkt och än så länge så har den alltid orkat tillbaks till laddningstationen.
Tack vare Skalman så har jag under sommaren omvandlat en del "ovårdad naturmark" till gräsmatta.
Och förutsättningarna med bra underlag på dessa områden har inte varit dom bästa, eller ens i närheten av vad manualen föreskriver. Jag blir imponerad av vad Skalman ändå klarar av. Men visst, på dessa områden kör den fast ibland och jag får rycka in. Men jag räknar med att det är ett övergående problem då ytan blir mer och mer klippvänlig efter varje Skalman besök.
Och den ordinarie gräsmattan, så fin som den är nu har den aldrig varit tidigare.

Så åter tack för en bra tråd med massor med bra inlägg
Vad kul att det fungerar så bra för dig trots storleken på gräsytan och längden slingkabel. Är det så att du har många öar, eller är ytterslingan nära 500 m? Jag har problem med mina nu 450 m. Den orkar ofta inte hela vägen hem.
 
Wormit skrev:
Ringde upp supporten som var mkt trevlig och tillmötesgående, fick råd om att se till så kablarna ut till ön inte låg korsade, utförde följande tester:
1.Kontrollerade så kablarna "ut till ön" inte var tvinnade, detta gjordes och de var 100% brevid varandra efter åtgärd - Resultat=Fortsatt "karusell" runt, runt, runt tills batteritorsk var ett faktum :(

[bild]
2. Särade kablarna "ut til ön" med 1dm = Resultat= Nu fungerade det som så att den fortsatte ut på "ytterslinga" och sedan åkte runt hem för laddning, dock så vill jag helst ha båda passagerna mellan terrasserna öppna... (använder Gardena/HQ kabel för skarv därav 2st färger)


[bild]
Ngn med fler idéer?!?

//Wormit
Hej. Du får fylla på lite jord närmas "ön" i slänten på vänstersidan så det blir lite brantare och lutar åt sidan från ön just intill slingan så den rullar åt sidan när den skall upp där så letar den en annan väg så som min shirly gör. Och har du tur så går den närmare väg till LS. Mvh Honken
 
lubbe75 skrev:
Jag har inte heller kommit på någon bra fint för att få den att släppa slingan under hemgång. En ide man skulle kunna prova är att leda ut slingan från kanten och sedan låta den gå djupare och djupare ner i marken tills signalen blir för svag. Undrar vad roboten tar sig till då?
Denna ide har jag också haft men jag har inte orkat testa. Jag vill nämnligen att min shirly inte skall gå på slingan förrän den är uppe på övre platån. Tänkte prova häromdagen med en plyfaskiva och låta henne gå upp på den och låta slingan gå under på marken. Men frugan tyckte det fanns viktigare saker att fixa där hemma??? Får se om jag kommer till skott nån dag och provar.
 
Honken_byggare skrev:
Denna ide har jag också haft men jag har inte orkat testa. Jag vill nämnligen att min shirly inte skall gå på slingan förrän den är uppe på övre platån. Tänkte prova häromdagen med en plyfaskiva och låta henne gå upp på den och låta slingan gå under på marken. Men frugan tyckte det fanns viktigare saker att fixa där hemma??? Får se om jag kommer till skott nån dag och provar.
-Menar Ni att man skulle gräva ner "tåtarna" ut till ön eller ta 50cm "mitt på slingan" runt ön och gräva ner för att få den att sluta snurra snura tills batteriet dör?
 
Wormit skrev:
-Menar Ni att man skulle gräva ner "tåtarna" ut till ön eller ta 50cm "mitt på slingan" runt ön och gräva ner för att få den att sluta snurra snura tills batteriet dör?
Tåtarna till ön kan vara tätt ihop som vanligt så att det verkligen är en ö, men någon annan stans runt ön kan du leda ut slingan en bit så att riktningen blir bort från ön, kanske en halvmeter ut, och sedan därifrån leda tillbaka slingan till ön en bit under jorden. Jag vet inte hur djupt ner den måste för att den ska tappa signalen. Någon som vet?
 
lubbe75 skrev:
Tåtarna till ön kan vara tätt ihop som vanligt så att det verkligen är en ö, men någon annan stans runt ön kan du leda ut slingan en bit så att riktningen blir bort från ön, kanske en halvmeter ut, och sedan därifrån leda tillbaka slingan till ön en bit under jorden. Jag vet inte hur djupt ner den måste för att den ska tappa signalen. Någon som vet?
2m Så börja gräv!! Nej jag bara skojar har inte en aning men nån måste ju bara prova detta. Själv jobbar jag idag men vem vet kanske ett litet test i morgon när frugan är på jobbet!!
 
Honken_byggare skrev:
2m Så börja gräv!! Nej jag bara skojar har inte en aning men nån måste ju bara prova detta. Själv jobbar jag idag men vem vet kanske ett litet test i morgon när frugan är på jobbet!!
Själv ska jag bygga "garage" till roboten, min fru påstår att jag kunnat klippa gräs i två år med allt pyssel runt roboten, men det är ju rätt kul och pula lite med den lilla krabaten...
 
lubbe75 skrev:
Tåtarna till ön kan vara tätt ihop som vanligt så att det verkligen är en ö, men någon annan stans runt ön kan du leda ut slingan en bit så att riktningen blir bort från ön, kanske en halvmeter ut, och sedan därifrån leda tillbaka slingan till ön en bit under jorden. Jag vet inte hur djupt ner den måste för att den ska tappa signalen. Någon som vet?
Kanske läge att skärma av tråden istället? Exempelvis med ett kopparrör....
 
lubbe75 skrev:
Vad kul att det fungerar så bra för dig trots storleken på gräsytan och längden slingkabel. Är det så att du har många öar, eller är ytterslingan nära 500 m? Jag har problem med mina nu 450 m. Den orkar ofta inte hela vägen hem.
Jag har inte många öar. 4 st allt som allt. 2 stora och 2 ganska små. Totalt ligger ytterkabeln kanske på ca 425-450m.
Jag har valt att låta Skalman "bumpa" in i de flesta hinder (flertal stenpartier, buskar och träd), och justerat lite här o där för att göra det mer robotvänligt. Min gräsmatta är som ett U runt huset med flera olika nivåer åtskilda av stenpartier. Passagerna är trånga på en del ställen. Men skalman gör ett galant jobb,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.