Kan bara bekräfta det "peterniklas" skrev - min tar efter första stoppet sväng åt höger och efter andra stoppet sväng åt vänster. För övrigt är grannens katt väldigt intresserad av vår klippare...
 
Nicke Nyfiken
Davil skrev:
Frågor:

1. Hur liten cirkel i diameter kan man som minst ha som en ö?

2. Idag när jag ska dra ut slingan så vill jag ha några extra meter "till godo" utifall jag behöver dra om i efterhand.
Kan jag dra ut fram och tillbaka dubbelt längs med slingan mot husväggen?

Mvh David
1. I princip hur liten som helst. Jag provade vid installationen och fick den att gå runt ett nedslaget kvastskaft utan problem. Dock blir diametern på slingan runt 70-80 cm precis som peternicklas skrev, eftersom klipparen skär svängen liksom en buss gör i en sväng.
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Gjorde 2 öar, ca 50-60cm i diameter som bara ligger 50 cm ifrån varandra. Tyvärr vänder Fido 30-40 cm innab kabeln. Verkar som att signalen blir för stark. Tips på hur man ska få Fido att gå närmre och inte vara rädd för kabeln?

Det ena hindret är en sten som sticker upp ett par cm ur gräsmattan och det andra är en ekstubbe som sticker upp 5-6 cm.
 
Jonas Hedberg skrev:
Okej, spännande. Men hur får man tag på en mjukvara att skicka in? :) En gräsklippare med Opensource vore ju awsome. Nått för Google att satsa på :)
Finns ett intressant och lärorikt projekt..
http://www.ardumower.de/index.php/en/
 
peternicklas
milu02 skrev:
Gjorde 2 öar, ca 50-60cm i diameter som bara ligger 50 cm ifrån varandra. Tyvärr vänder Fido 30-40 cm innab kabeln. Verkar som att signalen blir för stark. Tips på hur man ska få Fido att gå närmre och inte vara rädd för kabeln?

Det ena hindret är en sten som sticker upp ett par cm ur gräsmattan och det andra är en ekstubbe som sticker upp 5-6 cm.
Är det inte lättare att ta bort dessa väldigt låga hinder?
 
Inte helt enkelt att ta bort. Stenen som sticker upp är toppen på en sten på mer än 1,5m i diameter. Stubben är 50 cm diameter. Ek är rätt segt att såga i. Men får se om man kan låna hem en hilti o bila lite vid tillfälle.
 
Jag har en stubbe som är lite bråkig. Med klipparen, klättrar i bland upp på den. Jag ställde en lerkruka upp och ner över den i väntan på motivationen att ta fram sågen skall infinna sig! Funkar kanon och ser inte helt tokigt ut
 
Är inte stubben så hög att klipparen "krockar" mot den, så skulle jag nog antingen försökt få bort den, eller byggt på något runt den, som klipparen krockar emot, och sedan ställt en blomma eller något i mitten, så det ser bättre ut.

Stenen kanske går att fylla upp lite mer jord runt, så att klipparen kan köra över den utan problem, om den nu inte redan kan det som det är?
 
peternicklas skrev:
Jag har hittat info om hur man uppdaterar mjukvaran i 2.0. Är inte alls svårt, dock så måste man få tag på uppdateringen och sedan en speciell kabel så att batteriet kan vara anslutet under tiden.
Ok, hur??
 
Jag har haft min Landroid i ett par veckor nu och den funkar fint! Har fastnat en gång, det var en gren på 3 cm som stack ut 1 dm över marken. Klipparen strök mot den i en vinkel så att den perfekt hakade fast i drivhjulet och grävde en fin grop och åt av halva grenen innan den skrev "fångad" och stannade. Sågade bort grenen. :)
Annars har den fungerat utan ett enda stopp. Den tar sig över till framsidan också (ca 1m mellan slingorna). Känns mycket pålitlig.

Den går i långa bågar när det är nån grop i gräsmattan?! Tycker att den bara borde ändra riktning just vid gropen och sedan köra rakt igen... Spelar inte så stor roll iofs.

Finns det några roliga dolda menyer med statistik eller inställningar?
 
Knapp 4 ger "recharge cycles", den visar bara 5? Det lär ha gått betydligt fler än så.
 
Jag är en nybliven ägare till en Worx M.
Det är den första robotklipparen i min ägo och jag har nu haft den igång i 2 veckor.
Jag tycker dock att min klipper väldans dåligt. Har den på högsta läger 60mm och ja jag klippte först med min "vanliga klippare" innan jag släppte ut Worxen på grönbete.
Nu när gräset tagit sig så hör man hur det rasslar till på tallriken när maskinen åker runt och klipper, men när han kört över gräset så ser man inte att det tagits ett jota. Drog ner för skojs skull till 55mm idag och lät roboten ta en provtur, men den klipper inte tycker jag.
Hur ska man stå sig, kan man på något sätt kontrollera att allt är som det ska?
Får ni förresten ansamling av en beläggning på knivarna efter varje körning?
Får dra bort det med en färgskrapa från bladen. Läste i en annan tråd att all HQ och Worx ägare har samma problem här och där men ingen vet varför.

Men ja hur kan jag se om min robot klipper som den ska, ser ju inte hur snabbt tallriken roterar med de tre knivarna på.
Ja jag har även vänt på knivarna men det blir ansamling på dem och ja det rasslar lite när den går över gräsmattan men det syns ju ingen direkt skillnad som sagt.
 
eleson skrev:
Skönt citat :)

Sedan innebär väl 'viker av' att den vänder inåt igen?
Ja, det blev ju fel, får skylla på telefonen ;) Svarade på peternicklas fråga egentligen.
Nej, man kan ju tro att den viker inåt men som jag skriver betraktar den zonen som en ö och därmed viker den ut från slingan efter ett drygt varv, på samma sätt som den gör om den går ett drygt varv runt en ö, det är därför jag poängterar det särskilt. Hittade min på väg utför min mur ett par gånger innan jag insåg detta och satte upp ett stopp på slingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.